
| Ders Kodu | : DJTA012 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Önlisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 3 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgi teknolojilerini etkin biçimde kullanabilmelerini, dijital ortamda güvenli ve etik biçimde var olabilmelerini ve çağdaş yapay zekâ araçlarını bilinçli şekilde kullanarak dijital üretkenliklerini artırmalarını sağlamaktır.
Bu derste öğrenciler, bilgi teknolojilerinin temel bileşenleri olan bilgisayar donanımı, işletim sistemleri, ofis yazılımları (Word, Excel, PowerPoint), internet tarayıcıları ve bulut sistemleri gibi konularla eğitime başlar. Devamında, dijital okuryazarlık çerçevesinde çevrim içi bilgiye erişim, dijital vatandaşlık, medya okuryazarlığı, sosyal medya kullanımı, veri mahremiyeti, siber güvenlik ve etik dijital davranış konuları işlenir. Dersin ikinci yarısında, yapay zekâ tabanlı uygulamalar (ChatGPT, DALL•E, Copilot, Gemini, Canva AI gibi) ile metin, görsel, sunum ve veri üretimi yapılır; prompt mühendisliği, içerik doğrulama, yapay zekâ etik kuralları gibi konulara yer verilir. Böylece öğrenciler, bireysel ve akademik dijital üretkenliklerini geliştirerek dijital çağın gerektirdiği becerilere bütüncül biçimde sahip olurlar.
| Öğr. Gör. Özgür SARI |
| 1. | Bilgisayar donanımı, yazılım türleri, işletim sistemleri ve ofis araçlarına dair temel bilgileri tanımlar. |
| 2. | Dijital ortamda hak ve sorumluluklarını kavrar; dijital etik, dijital ayak izi ve telif haklarına duyarlıdır. |
| 3. | Üretken yapay zekânın avantajları ve sınırlılıklarını tartışır; doğru ve etik kullanım konusunda bilinçlidir. |
| 4. | Parola güvenliği, kimlik avı farkındalığı ve veri gizliliği konusunda bilinçli kullanım sağlar. ChatGPT, DALL•E, Canva AI, Gemini vb. araçları basit görevler ve içerik üretimi için kullanır. |
| 5. | AI araçları ile akademik içerik, afiş, sunum veya rapor üretir; doğru prompt yazımı uygular. |
| 6. | Metin, tablo ve sunu dosyalarını amaca uygun şekilde düzenler ve sunar. Arama motorlarında etkili arama yapar, e-posta güvenliğini sağlar, bilgi doğrulama becerisi geliştirir. |
| 1. | Balaban, M. (2023). Bilgi ve İletişim Teknolojileri. Seçkin Yayıncılık. |
| 2. | Terzi, R. (2024). Yapay Zekâ Okuryazarlığı ve Dijital Dönüşüm. Nobel Akademik Yayıncılık. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 3 | 42 |
| Uygulamalı Ders | 8 | 0 | 1 | 8 |
| Ödev | 2 | 0 | 3 | 6 |
| Proje | 1 | 0 | 5 | 5 |
| Bireysel Çalışma | 2 | 0 | 6 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 0 | 1 | 1 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 0 | 1 | 1 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 75 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | PÇ-16 | PÇ-17 | PÇ-18 | PÇ-19 | PÇ-20 | |
OÇ-1 | 2 | 3 | ||||||||||||||||||
OÇ-2 | 4 | 3 | ||||||||||||||||||
OÇ-3 | 4 | |||||||||||||||||||
OÇ-4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
OÇ-5 | ||||||||||||||||||||
OÇ-6 | 3 | |||||||||||||||||||