Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Medya Okur Yazarlığı
Ders Kodu: BMY151
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Önlisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Medya Okuryazarlığı dersi tüm dünyada 50’den fazla ülkede olduğu gibi Türkiye’de de 2007-2008 öğretim yılında İlköğretimde verilmeye başlanmıştır. Öğrencilere bu dersin önemini, getirilerini, yöntemini açıklamak ve eleştirel bir bakış açısı ile Medya Okuryazarlığı konusunda bilgi vermek dersin amacını ve içeriğini oluşturmaktadır.

Özet İçerik

Günümüz medyasında yer alan tüm iletişim kanalları arasındaki döngünün en iyi şekilde okunması, algılanması ve yorumlanması.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Aslıhan TOPAL
Öğrenme Çıktıları
1.Medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkilerini irdeler.
2.Medyanın yayınlarında etik kurallara bağlı kalmasının önemine inanır.
3.Medya okuryazarlığı kavramını tanıyarak medya mesajlarını algılamanın ve çözümlemenin önemini fark eder.
4.Televizyonun birey ve toplumu yönlendirmedeki etkili bir kitle iletişim aracı olma niteliğini analiz eder.
5.Televizyon izleme alışkanlıklarını ve bunların sonuçlarını araştırmaları eşliğinde yorumlar.
6.Televizyon yayınlarının sorun alanlarını belirleyerek bunların doğuracağı olumsuzlardan korunma konusunda önerilerde bulunur.
7.TV program türlerini içerik, gerçeklik-kurgusallık, tüketimi hedefleme, yanlış bilgilendirme açısından irdeleyip değerlendirir.
8.Radyo yayınlarının sorun alanlarına örnekler vererek bunların doğuracağı olumsuzluklardan korunma konusunda önerilerde bulunur.
9.İnternetin olumlu özelliklerinin yanı sıra olumsuz etki ve özelliklerini tanıyarak hayata geçirir.
10.Türkiye’de Medya Okuryazarlığı dersinin çocukların ve gençlerin üzerindeki olumlu etkisini ve tüm aile ve toplum fertlerinin bu konuda bilinçlenmesinin önemini kavrar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.MEDYA VE GAZETECİLİKTE ETİK SORUNLAR: A.BELSEY, R.CHADWİCK, ÇEV. NURÇAY TÜRKOĞLU, 2011, AYRINTI YAYINEVİ, İSTANBUL
2.ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI: ABDURRAHMAN ŞAHİN, 2011, ANI YAYINCILIK, ANKARA
3.YENİ MEDYA VE ETİK DEĞER: MUTLU BİNARK, GÜNSELİ BAYRAKTUTAN, 2013, KALKEDON YAYINLARI, İSTANBUL
4.MEDYA OKURYAZARLIĞI EL KİTABI: KEMAL İNAL, 2009, ÜTOPYA YAYINEVİ, ANKARA
5.ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI: MUTLU BİNARK, M.GENCEL BEK, 2010, KALKEDON YAYINLARI, İSTANBUL
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Ders içeriği ile ilgili bilgi verme
2. Hafta - Teorik
Neden Medya Okuryazarlığı? Neden Eleştirel Pedagoji? Neden Eleştirel Medya Okuryazarlığı?
3. Hafta - Teorik
Eleştirel Pedagoji: Kavramlar, Tarihsel Gelişim
4. Hafta - Teorik
Medya İletilerinin Yapısı
5. Hafta - Teorik
İletişim Süreci Bağlamında Medya Okuryazarlığı
6. Hafta - Teorik
Medya Okuryazarlığı: Kuramlar, İlkeler
7. Hafta - Teorik
Dünyada Medya Okuryazarlığı Çalışmaları
8. Hafta - Ara Sınav (Vize)
Türkiye’de Medya Okuryazarlığı (Arasınav)
9. Hafta - Teorik
Türkiye’de Medya Okuryazarlığı
10. Hafta - Teorik
Programın Yapısı Ve Temel Yaklaşımı
11. Hafta - Teorik
Programın Uygulanması
12. Hafta - Teorik
Derse göre ölçme ve değerlendirme yöntemleri.
13. Hafta - Teorik
Ders kitapları ve içeriği.
14. Hafta - Teorik
Örnek olaylar üzerine grup çalışması. Genel Değerlendirme
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140228
Uygulamalı Ders140228
Ödev160232
Ara Sınav1516
Dönem Sonu Sınavı1516
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
PÇ-14
PÇ-15
PÇ-16
PÇ-17
PÇ-18
PÇ-19
PÇ-20
OÇ-1
OÇ-2
OÇ-3
OÇ-4
1
OÇ-5
OÇ-6
OÇ-7
OÇ-8
3
OÇ-9
3
OÇ-10
3
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026