
| Ders Kodu | : BMY001 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Önlisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Bu dersin amacı öğrencilerin görsel kültür konusunda araştırma yapma, tartışma ve yazma becerilerinin geliştirmelerini sağlamaktır. Bu doğrultuda ders, öğrencileri çok çeşitli görüntü, nesne ve alanlara uygulayabilecekleri eleştirel yaklaşımlarla tanıştırmak üzere tasarlanmıştır. Öğrencileri görüntüler hakkında eleştirel bir şekilde düşünmeye teşvik etmeyi amaçlayan bu derste öğrencilerden; imgelerin toplumsal ve ideolojik işleyiş biçimini değerlendirmeleri; sanat ve tasarım alanı da dâhil olmak üzere tüm görsel nesnelere yönelik görsel okuryazarlık becerilerini geliştirmeleri; araştırma ve analizlerini tutarlı bir şekilde sentezlemeleri beklenmektedir.
Görüntülere yönelik eleştirel okumalar, toplumdaki iktidar ilişkilerini açığa çıkarır ve onlara yönelik eleştirel bir farkındalığı olanaklı kılar. Bu nedenle yakın zamanda görsel kültür çalışmaları olarak adlandırılan özgül bir çalışma alanının gelişiminden söz edebiliyoruz. Görsel kültür çalışmaları; kültürel çalışmalar, sanat tarihi, sinema ve medya çalışmaları gibi alanların kesişiminde yer alan disiplinlerarası bir araştırma alanıdır. Derste, bu eleştirel çalışmaların veri alanını oluşturan görsel kültürün nasıl tanımlandığına bakılacak ve bu yeni görsellik kültürünün; her türlü görsel enformasyonla, bunların anlamlarıyla, haz ve tüketimle ilişkili, ‘yağlı boyadan televizyona ve internete’ tüm görsel teknoloji araştırmalarını içeren bir araştırma alanı gerektirdiği kabulünden yola çıkılacaktır. ‘Görme’nin sadece biyolojik değil, daha ziyade tarihsel ve kültürel bir olgu olduğu görüşünden yola çıkan tartışmalar incelenecektir.
| Öğr. Gör. Aslıhan TOPAL |
| 1. | Kültürün ne olduğunu bilir. |
| 2. | Görsel, yazılı ve işitsel kültüre dair bilgi sahibi olur. Bunlar arasındaki ayrımı öğrenir. |
| 3. | Geçmişten bugüne, kültürün gelişim serüvenini öğrenir. Bu konuda tartışma yapabilir. |
| 4. | Medya kültürüne eleştirel bakmayı öğrenir. |
| 5. | Görsel kültür bilgisi gelişir. Görsel kültüre eleştirel bakış açısı geliştirir. |
| 1. | Çakır, Mukadder (2014). Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü, Ütopya Yayınları. |
| 2. | Aslan, Umut Tümay (2003) "Görsel Olanı Okumak: Eleştirel Görsel Okur |
| 3. | Merleau-Pony, Maurice (2006) Göz ve Tin. İstanbul: Metis |
| 4. | Crary, Jonathan (2010) Gözlemcinin Teknikleri: On Dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite. İstanbul: Metis, 2001. |