
| Ders Kodu | : LBT113 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Önlisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 1 |
| Uyg. | : 2 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 2 |
Laboratuvar ve üretim alanlarında meydana gelen kazaların çok düşük bir oranının teknik hatalardan %85’nin ise insan hatalarından kaynaklandığı istatiksel olarak ispatlanmıştır. Çalışılan madde hakkında bilgi eksikliği veya gerekli dikkatin gösterilmemesi ve yanlış alışkanlıklar kazalarda önemli bir rol oynamaktadır. Diğer taraftan kimyada laboratuvarlar büyük önem taşımaktadır. Laboratuvar çalışmalarına başlamadan öğrencilerin laboratuvar çalışmaları ve teknikleri konusunda eğitilmeleri son derece önemlidir. Toplum ve çevre sağlığının korunması laboratuvarda çalışan elemanların bu konuda bireysel olarak davranışları, bilgi ve becerileriyle doğrudan ilgilidir. Amacımız, öğrencilerimizin kimyasallar, tehlikeleri, güvenlik önlemleri ve korunma yöntemleri konularında bilgi edinmelerini sağlayarak, gerek öğrencilik gerekse iş ve günlük hayatlarında daha az hatalarla daha güvenli bir ortamda çalışmaları için bilgilendirmek ve kimya alanında kullanacağı laboratuvar teknikleri hakkında bilgi sahibi yapmaktır.
Güvenli çalışma ortamının sağlanmasında temel prensipler ve uygulamalar, Laboratuvarda kullanılan kimyasalların sınıflandırılması, etiketleme, depolama ve kullanım bilgileri, Etiketleme, malzeme emniyet verileri(MSDS’ler), bilgi ve eğitim, Güvenlik ekipmanları: kişisel koruyucu ekipmanlar, laboratuvar güvenlik ekipmanları, atık kimyasalların depolanması ve atılması birbirleriyle temas etmemesi gereken kimyasallar, laboratuvar kazaları ve ilk yardım acil tıbbi operasyonlar: ilk yardım/gerekli araç, gereç, malzeme, ekipman ve koruyucu teçhizat seçimi, hazırlanması, kullanılması cam malzemelerin tanıtımı, işlevleri, temizlenmesi, Temel laboratuvar işlemleri ve düzeneklerin kurulması, Reaksiyonların yürütülmesi ve sonlanması ve saflaştırma teknikleri, Ayırma teknikleri ve kromatografiye giriş
| Öğr. Gör. Hilal DEMİRPENÇE |
| 1. | Öğrenciler dönem sonunda kimyasallar, tehlikeler, güvenlik önlemleri ve yapılacak acil yardımlar konularında bilgilenecektir. Böylece öğrenciler ev ve iş hayatlarında daha bilinçli ve güvenli çalışacaklardır. |
| 2. | Öğrenciler laboratuvar eğitiminin gerekliliğini, uyulması gereken başlıca kuralları ve acil durumlarda yapması gerekenleri öğreneceklerdir. |
| 3. | Öğrenciler bir deneyin planlanması, gerçekleştirilmesi ve ürünün saflaştırılması hakkında bilgi sahibi olacaklardır. |
| 4. | Laboratuvar kazaları ve ilk yardım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmesi |
| 5. | Bireysel olarak çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi ve sorumluluk alma özgüvenine sahip olmak |
| 1. | Prof Dr. Mahmure Üstün Özgür, Kimyasallar ve Tehlikeleri Dersi Ders Notları, İş Sağlığı ve Güvenliğ Bölümü, Meslek Yüksek Okulu,YTÜ, 2004-2005 |
| 2. | Laboratuar Güvenliği, Prof. Dr. Handan Ak Çelik, 2004 |
| 3. | Prof. Dr. Lale ZOR, 17. ve 19. Ünite, Ders Notları, AÖF, Anadolu Üniversitesi, 2004 |
| 4. | Dr. Kemal Akın ve Dr. Salih Cesur, Laboratuar Güvenliği Ders Notları, Ankara Üniversitesi, 2004 |
| 5. | Yrd.Doç.Dr. Memduh Sami TANER Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Kimya Eğitimi Anabilim Dalı |
| 6. | Toxic and Hazardous, Industrial Chemicals Safety Manual, The International Technical Information Instıtute, 1978 |
| 7. | Mayo, D. W., Pike, R. M. and Trumper, P. K., "Microscale Organic Laboratory", John Wiley and Sons, Inc., New York, 1994 |
| 8. | Mohrig, J. R., Hammond, C. N., Morrill, T. C. and Neckers, D. C., Experimental Organic Chemistry, W. H. Freeman and Company, New York, 1999 |
| 9. | Lehman, J. W., Operational Organic Chemistry, 3rd ed., Prentice Hall, New Jersey, 1999 |
| 10. | Leonard, J., Lygo, B. and Procter, G.,"Advanced Practical Organic Chemistry", 2nd ed.,Nelson Thornes, Cheltenham, 2001 |
| 11. | Erdik, E., Obalı, M., Yüksekışık, N., Öktemer, A., Pekel, T. ve İhsanoğlu, E., "Denel Organik Kimya", 4. baskı, A.Ü. Fen Fakültesi, Ankara, 2001 |
| 12. | Nüket Öcal ve Feray Aydoğan, OrganikLaboratuar Teknikleri, YTU, 2004. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 1 | 14 |
| Uygulamalı Ders | 14 | 0 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 2 | 3 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 2 | 5 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 50 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | |
OÇ-1 | 4 | |||||||
OÇ-2 | 5 | |||||||
OÇ-3 | 4 | |||||||
OÇ-4 | 4 | |||||||
OÇ-5 | 3 | |||||||