Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Ders Kodu: YB219
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Önlisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 3
Amaç

Bu ders ile yaşlı bakım öğrencisinin kendini tanıması, insanlarla kurduğu ilişkilerde yaşadığı duyguları fark etmesi, bakım vermekle sorumlu olduğu yaşlı bireylere bakım verirken empatik geri bildirim ve etkin dinleme gibi iletişim becerilerini bilmesi ve kullanabilmesi amaçlanmaktadır.

Özet İçerik

Bu derste, algılama, benlik saygısı, beden imajı, sözlü ve sözsüz iletişim ve özellikleri, iletişim çatışmaları, özel durumdaki bireylerle iletişim, anksiyete, stres ve empati kavramlarına yönelik konular işlenecektir.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Gülnur TEKMEN
Öğrenme Çıktıları
1.Öğrenci, yaşlı bireylerle etkili iletişim kurabilmek için kendi kişilik özelliklerinin ve benlik saygısının farkında olur; benlik saygısını artırmaya yönelik stratejileri uygular.
2.Öğrenci, yaşlı bireylerle doğru ve etkili iletişim kurmak için iletişim sürecinin temel bileşenlerini tanımlar ve uygular.
3.Öğrenci, yaşlı bireylerle iletişimde sözlü ve sözsüz iletişim biçimlerini etkin kullanır; beden dilinin kişiler arası iletişimdeki yönlendirici rolünü kavrar.
4.Öğrenci, yaşlı bireylerin ihtiyaçlarını anlayabilmek için empati kurar ve aktif dinleme becerisini kullanarak bakım sürecini destekler.
5.Öğrenci, zor ya da özel gereksinimli yaşlı bireylerle iletişim kurarken uygun yaklaşım yöntemlerini belirler ve uygular.
6.Öğrenci, yaşlı bireylerde duygusal değişimleri gözlemler; stres ve anksiyete durumlarında uygun destekleyici iletişim tekniklerini uygular.
7.Öğrenci, yaşlı bireylerde algı farklılıklarını değerlendirir ve iletişim sürecini bireysel zihinsel farklılıklara göre uyarlar.
8.Öğrenci, yaşlı bireylere yönelik kalıpyargıların ve tutumların farkında olarak bakım hizmetlerinde önyargısız ve etik davranış sergiler.
9.Öğrenci, yaşlı bireylerle veya ekip arkadaşlarıyla yaşanan iletişim çatışmalarında çözüm odaklı, saygılı ve yapıcı yaklaşım geliştirir.
10.Öğrenci, iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik güncel uygulamaları takip eder, yaşam boyu öğrenmeye açık bir tutum sergiler.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Terakye G., 1998, Hasta Hemşire İlişkileri, Genişletilmiş Beşinci Baskı, Zirve Ofset Ltd. Şti., Ankara
2.Üstün B., Akgün E.,Partlak N., 2005, Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir
3.Özcan A., 2006, Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Sistem Ofset, Ankara
4.Öz F., 2004, Sağlık Alanında Temel Kavramlar, İmaj İç ve Dış Ticaret AŞ., Ankara.
5.Hisli Şahin N., 1994, Stresle Başa Çıkma Olumlu bir Yaklaşım, Türk Psikologlar Derneği Yayınları:2, Ankara
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Kendini Tanıma
2. Hafta - Teorik
İletişimin amacı ve önemi
3. Hafta - Teorik
İletişimin özellikleri, iletişimin sürecinin unsurları
4. Hafta - Teorik
İletişim Becerisi, Empati Sınıflandırması
5. Hafta - Teorik
Sözsüz İletişim- Sözlü İletişim
6. Hafta - Teorik
Kişilik Oluşumu ve Kuramlar-- İletişim Çatışmaları
7. Hafta - Teorik
İletişim Çatışmaları ve Çözümleri- (Ara Sınav)
8. Hafta - Teorik
Davranış Kalıpları- Ara Sınav Değerlendirmesi
9. Hafta - Teorik
Özel Durumlarda İletişim
10. Hafta - Teorik
Zor Hastalarla İletişim
11. Hafta - Teorik
Duyguların İfade Edilmesi
12. Hafta - Teorik
Biliş ve Zihinsel Yetenekler
13. Hafta - Teorik
Tutumlar ve Kalıpyargılar
14. Hafta - Teorik
Sağlık Personeli-Hasta İlişkisinde İletişim
15. Hafta - Teorik
Dersin Genel Değerlendirmesi
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders152260
Ara Sınav1426
Dönem Sonu Sınavı1527
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)73
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi