
| Ders Kodu | : TDE373 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Romanın doğuşu, roman türünün Türk edebiyatına girişini, roman teorisine ilişkin kavram ve unsurlar hakkında bilgiler vermek. Roman analizleri yaparak anlatıları teorik düzeyde incelemeyi, temel izlek ve çatışmaları bularak derin yapıdaki anlamları ortaya çıkarmayı öğretmek.
Vak'a, vak'a parçaları (kesitler), anlatıcı ve bakış açısı problemleri, karakterler, tipler, anlatma, gösterme, montaj, leitmotiv, edebi eserde mekân ve eşya hakkında bilgiler vererek teorik unsurların romandaki işlevlerinin anlatılması. Örnek metinler üzerinden roman analizleri yaparak anlatıya teorik düzeyde yaklaşmayı, edebi eserlerin nasıl inşa edildiğini kavramsal ve teorik olarak göstermek.
| Doç. Dr. Ferda ZAMBAK |
| 1. | Dünya edebiyatında “roman” ın oluşum süreci hakkında bilgi sahibi olmak |
| 2. | Anlatıcı ve bakış açısı problemleri hakkında bilgi sahibi olmak ve edebi metin okurken bu unsurlara karşı dikkat geliştirmek. |
| 3. | Romanda olay örgüsü, vak'a, vak'a parçası, kişiler (ana karakter, yardımcı şahsiyet kadrosu ve olay örgüsündeki işlevleri) hakkında bilgi sahibi olmak. |
| 4. | Romanda mekânların ve eşyaların kullanım şekilleri, türleri ve edebi eserdeki işlevleri hakkında bilgi sahibi olmak. |
| 5. | Romanları teorik unsurlar etrafında okuyup analiz edebilmek, edebi eserlerin temel çatışma ve izleklerini tespit ederek derin yapıdaki anlamlarına ulaşabilmek. |
| 6. | Romanda montaj, leitmotiv, anlatma ve gösterme teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. |
| 7. | Romanları roman teorisine ilişkin unsur/lar dahilinde tahlil edebilmek . |
| 1. | Mehmet Tekin, Roman Sanatı 1, Ötüken Yay., İst., 2006. |
| 2. | Umberto Eco, Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti. |
| 3. | Philip Stevick, Roman Teorisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2010. |
| 4. | Italo Calvino, Amerika Dersleri, Can Yayınları, İstanbul, 2000. |
| 5. | Wayne C. Booth, Kurmacanın Retoriği, Metis Yayınları, İstanbul, 2023. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 1 | 31 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 40 | 1 | 41 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 100 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |||
OÇ-2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | |||
OÇ-3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | |||
OÇ-4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | |||
OÇ-5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | |||
OÇ-6 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | |||
OÇ-7 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | |||