
| Ders Kodu | : TAR351 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Bu dersin amacı, öğrencilerin tarih ile edebî kurmaca arasındaki etkileşimi eleştirel bir bakış açısıyla kavrayabilmelerini sağlamaktır. Ders, tarihî romanın kuramsal temelleri, biçimsel özellikleri ve anlatı yapısını çözümlemeyi hedeflerken, öğrencilerin tarihsel olayların edebî metinlerde nasıl temsil edildiğini değerlendirme becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Millî Mücadele ve Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş gibi dönüm noktalarının romanlardaki yansımaları üzerinden kimlik, bellek, ideoloji ve toplumsal cinsiyet gibi kavramların tartışılmasıyla öğrenciler hem edebiyat hem de tarih disiplinleri arasında çok boyutlu bir bağ kurabileceklerdir. Ayrıca ders, feminist ve eleştirel yaklaşımlar ile postmodern ve popüler kültür bağlamında tarihî roman okumaları yaparak öğrencilerin eleştirel düşünme, yorumlama ve disiplinlerarası analiz yetkinliklerini geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Bu ders, tarih ile roman arasındaki ilişkiyi kuramsal açıdan inceleyerek tarihî romanın biçimsel ve anlatısal özelliklerini ele alır. Türk edebiyatında Millî Mücadele, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş, savaş, şehir, mekân, kimlik ve ideoloji temsilleri üzerinde durur. Ayrıca feminist ve eleştirel okumalarla birlikte postmodern ve popüler tarih anlatıları tartışılır.
| Dr. Öğr. Üyesi Mehmet BAŞARAN |
| 1. | Öğrenciler, tarih ile roman arasındaki kuramsal ilişkiyi açıklayabilecek ve tarihsel olgu ile kurmaca anlatıyı ayırt edebilecektir. |
| 2. | Tarihsel romanların tarih yazımı açısından önemini kavraması |
| 3. | Öğrenciler, Türk Millî Mücadelesi’nin romanlarda nasıl temsil edildiğini; ideoloji, bellek ve kimlik odaklı eleştirel bir bakışla değerlendirebilecektir. |
| 4. | Öğrenciler, tarihî romanlarda ideolojik bakış açılarını eleştirel ve feminist okuma stratejilerini kullanarak sorgulayabilecektir. |
| 5. | Öğrenciler, postmodernizm ve popüler kültürün çağdaş edebiyatta tarihsel anlatıları yeniden şekillendirmedeki rolünü değerlendirebilecektir. |
| 6. | Öğrenciler, edebî metinlerde tarih ile kurmaca arasındaki farklı etkileşim biçimlerini karşılaştırabilecektir. |
| 1. | Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, 3 cilt, Iletişim yay., Istanbul, 1994 |
| 2. | György Lukacs, Tarihsel Roman, 2008 |
| 3. | NACİ, Fethi (1998), "Tarih ve Roman", Eleştiri Günlüğü 5 - Kıskanmak, Oğlak Yayınları, İstanbul |
| 4. | TİMUR, Taner (1991), Osmanlı - Türk Romanında Tarih, Toplum ve Kimlik, Afa Yayınları, İstanbul |
| 5. | Mithat Cemal Kutay, Üç İstanbul, |
| 6. | Tarihî Roman ve Romanda Tarih, Editör, Zeki Taştan, Ali Bal, Nobel Yayınları, 2024 |
| 7. | Hülya Argunşah, Tarih ve Roman, Kesit Yayınları, 2016 |
| 8. | Samim Kocagöz, Kalpaklılar |
| 9. | Tarık Buğra, Küçük Ağa |
| 10. | Kemal Tahir, Esir Şehrin Insanları |
| 11. | Halide Edip Adıvar, Ateşten Gömlek |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 2 | 42 |
| Ödev | 1 | 10 | 2 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 1 | 8 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 12 | 1 | 13 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 75 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
OÇ-2 | 3 | 5 | 2 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
OÇ-3 | 4 | 5 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
OÇ-4 | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
OÇ-5 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
OÇ-6 | ||||||||||||