
| Ders Kodu | : TAR241 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Semavi olan ve olmayan dinlerin kaynakların ne olduğunun kavranması tarihi anlamada öğrenciye rasyonel ve gerçekçi bir bakış açısı kazandıracaktır. Bu nedenle din felsefelerinin öğretilmesi bu alandaki bir çok yanlışlığın giderilmesine katkı sunacak, din anlayışına daha rasyonel bir bakış açısı kazandıracaktır. Din alayışını entelektüel ve rasyonel düzeye çekmek, insanın kendini, doğayı, evreni yaratıcıyı, bilim ile uyumlu, barışık olarak anlamanın mümkün olabilirliğini ortaya koyarak insanın mutluluğuna katkı sunmak. Kader-iktidar ve insan iradesi ilişkilerini akılcı bir zemine oturtmak. İnsanın kendini sonsuz gibi görünen evrende yalnız hissetmemesini sağlayarak toplumsal gelişmeye katkı sunmak. Semavi dinlerin Tevhid ve adalete dayalı bir inanç olduğunu anlatmak. Semavi dinlerin zamanla siyasi, ekonomik etkilerle nasıl değiştirildiği bizzat Kur'an, Tevrat ve İncillerden örneklerle anlatılacaktır. Böylece öğrencilerin akıl, duygu ve inanç birlikteliği entelektüel ve rasyonel düzeye çekilmiş olacaktır. Yeni çağ dinleri, ateizm, deizm, Oshoculuk, ezoterizm gibi akımlar hakkında bilgi verilecektir.
Din kelimesinin etimolojik kökeni ve anlamı nedir? Dinler kaça ayrılır? Yahudilik, Hristiyanlık, ve İslam'da mezhepler hangi siyasî, iktisadî, sosyal nedenlerle ortaya çıkmış oldukları öğretilecektir. Semavi dinlerin Tevhid ve adalet üzere ortak temelleri olduğu, sadece toplumsal ve ekonomik vs. şartların değişmesiyle değişen paradigmanın etkisiyle dinlerin getirdiği hukukun değiştiğini ancak Tevhid ve adaletin değişmediği öğretilecektir. Semavi dinlerden ayrı yeni çağ dinlerine de değinilecek bunların arkasındaki emperyal ve sömürücü etkiler de derste işlenecektir. İslam felsefesi, akaidi, teodise konularında bilgi verilecek, insanın ontolojik sorunları ile ilgili konular öğrencilerle müzakere edilecek ve bir sohbet edasında konular, demokratik saygı çerçevesinde işlenecektir.
| Dr. Öğr. Üyesi Uğur TATLISUMAK |
| 1. | Dinlerin Çıkış Nedenlerini Kavrama |
| 2. | Din ve Kültür İlişkisini Kavrama |
| 3. | Din ve Siyaset İlişkisini Kavrama |
| 4. | Din ve ekonomi İlişkisini Kavrama |
| 5. | Din ve Emperyalizm İlişkisini Kavrama |
| 6. | Tevhidî dinlerin rasyonalitesini kavrama |
| 7. | Tüm semavi dinlerdeki Tevhid ilkesini anlama |
| 8. | İnsan-Yaratıcı-Evren-Madde ilişkilerini anlama |
| 9. | İslam mezhepleri tarihi hakkında bilgi sahibi olma |
| 10. | Kader-İktidar ve insan iradesi ilişkilerini kavrama |
| 1. | Mahmut Aydın, Anahatlarıyla Dinler Tarihi, İstanbul 2016. |
| 2. | H. A. Frankfort, The Intellectual Adventure of Ancient Man, Chicago &London, 1977. |
| 3. | H. A. Frankfort, Kingship and the Gods, Chicago &London, 1978. |
| 4. | Kur'an-ı Kerim |
| 5. | Tevrat, Zebur- İncil, Kitabı Mukaddes Şirketi, 2022. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 2 | 42 |
| Ödev | 1 | 11 | 0 | 11 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 1 | 8 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 13 | 1 | 14 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 75 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
OÇ-2 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
OÇ-3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
OÇ-5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-6 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-7 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
OÇ-8 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-9 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-10 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |