
| Ders Kodu | : TAR391 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
“Geçmişi öğren, şu anı anla ve geleceği inşa et,” metodik yaklaşımla kendisini geleceğe hazırlayan, bir ülkenin iç ve dış güvenliğinin ne olduğunu öğrenen bireyler yetiştirmek. Tarihi bir stratejiye dönüştürebilen teorisyen, güvenlik uzmanları ve politika yapıcıların yetişmesine yardımcı olmak; strateji, mantık, güç dengeleri kavramlarını, istihbarat metotlarını ve analizini öğretmek, tarihi olayları stratejik bir akılla yorumlama yetisi kazandırmak. İç güvenliğin dış güvenlikten ayrı düşünülemeyeceğini öğretmek.
Türkiye’nin jeopolitik, jeostratejik, ekostratejik, teostratejik konumu sosyal bilimlerde çok yönlü eğitim vermeyi gerekli kılmaktadır. İçinde bulunduğumuz coğrafya dünyanın herhangi bir coğrafyası değildir. Türkiye, jeopolitik, jeostratejik, ekostratejik, teostratejik kesişme, çatışma ve kırılma noktalarında bulunmaktadır. Ayrıca Dünya ülkeleri ve devletler üstü gibi hareket eden küresel sermaye sahipleri daha kompleks ve karmaşık, fuzzy ve saçaklı bir mantıkla stratejiler üretmekte ve hareket etmektedirler. Bu dersi seçen öğrencilere stratejik tarih okumaları yapılarak geçmişi öğrenen, şu anı doğru analiz edebilen ve geleceği de doğru inşa edebilecek güvenlik ve istihbarat teorileri öğretilecektir. Strateji ve güvenlik çalışmaları reel politik ve dünya ki gelişmelerle beraber yürütülmektedir. Türkiye’nin kalkınma hamlelerinin hedeflerine ulaşabilmesi, bu konularda yeterli zihinsel donanıma ve bilgiye sahip bireylerle ivme kazanacaktır. Entelektüel emperyalizmin tarihsel stratejilerini ve taktiklerini öğrenmek öğrencilere stratejik düşünme ve dünyayı daha gerçekçi tanıma kabiliyeti verecektir. Bölgede muhalif hareketler ve toplumsal yapılar anlatılacak. Bölgedeki önemli çatışma sebepleri, çatışma alanlarındaki uzlaşma ve barış olasılıkları ile bölgenin uluslararası politikadaki yeri incelenecektir. Ders süresince orientalist ve modernist bakış açıları ile bölgeye ilişkin ön kabulleri içeren algılar üzerinde de durulacaktır. Ekonomik istihbarat, psikolojik harp, manipülasyon, algı ve kitle yönetimi, uluslararası terörizm, dünya istihbarat teşkilatları, karşı istihbarat, dünyada etkili düşünce kuruluşlarının işleyişleri, uluslararası sistem gibi konularda belirli çerçevede genel bilgi sahibi olmaları sağlanacaktır.
| Dr. Öğr. Üyesi Uğur TATLISUMAK |
| 1. | Stratejinin Temel Kavramlarını Öğretmek |
| 2. | Analitik düşünebilme yeteneği kazandırmak |
| 3. | Küresel güçlerin stratejilerini anlamak |
| 4. | Stratejik ve bağımsız düşünebilme yeteneği kazandırmak |
| 5. | Türkiye’nin jeopolitik önemini kavratmak |
| 6. | Teopolitik, Ekopolitik, Jeopolitik kavramlarını öğreterek analiz derinliği ve yeteneği kazandırmak |
| 7. | Güvenliğin doğru bilgi, doğru analiz ve doğru stratejilerden geçtiğini öğretmek |
| 1. | Zigniew Brzezinski, (Stratejik Vizyon) |
| 2. | Paul Kennedy, (Büyük Güçler), Robin Ramsay, (Komplo ve Teori) |
| 3. | George Fridman, (Gelecek Yüzyıl); |
| 4. | Patrick Dixon, (Gelecek 100 Yıl) |
| 5. | Halil Şimşek, (Türkiye'nin Ulusal Güvenlik Stratejisi) |
| 6. | Uluslararası Örgütler, Anadolu Üniversitesi Yayınları (TÜBA) |
| 7. | Şükrü İnan, Yakup Doğan (Ekonomik İstihbarat ve Ülke Uygulamaları) |
| 8. | İstihbarat Teorileri H.R. Pal&P. Tourani (Everyman’s Science, VOL. XXXIX NO. 3, August—September’04) |
| 9. | Elias Canetti, (Kitle ve İktidar) |
| 10. | Mahir Kaynak, (Sonuçlardan Sebeplere, Sebeplerden Faillere); Ümit Özdağ (İstihbarat Teorisi) |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 13 | 0 | 6 | 78 |
| Ara Sınav | 1 | 0 | 1 | 1 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 0 | 1 | 1 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 80 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
OÇ-3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
OÇ-4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-6 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-7 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |