
| Ders Kodu | : TAR113 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 5 |
Osmanlıca I ve II Dersinin öncelikli amacı, öğrencilerin Osmanlı Türkçesinin eski yazı olarak tabir edilen Arap harfli metinleri okuyacak bir bilgi düzeyine ulaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, Arap harflerini öğrenerek eski yazılı materyalleri okuma ve anlamaya dönük çalışma ve alıştırmalar, sözlük bilgisi ve Osmanlı Türkçesinin anlam dünyasına vakıf olunacak bilgi düzeyinin yakalanması dersin diğer amaçları arasındadır.
Osmanlı Türkçesinin en önemli meselesi olan Arap harflerinin öğrenilmesi, harflerin bütün yazılış biçimleri ve özelliklerinin ortaya konularak okuma işlemini kolaylaştıracak çalışmalar dersin içeriğini oluşturmaktadır. Bunlar yanında, Farsça ve Arapça unsurların Osmanlı Türkçesindeki özellikleri ve bunların okumada oynadığı roller, Osmanlı Dönemi takvim bilgisi, Türkçeden gelen gramer özellikleri ve bunların kullanımları derste öğretilecek diğer özelliklerdir. Bu ders Osmanlıca I ve Osmanlıca II olmak üzere iki dönemde verilir. Bu iki dönem burada ifade edilen içeriği bir bütün olarak öğretilmesini içermektedir.
| Prof. Dr. Musa GÜMÜŞ |
| 1. | Osmanlı alfabesini öğrenme. |
| 2. | Osmanlı alfabesi’ndeki sesli ve sesiz harflerin bitişme-ayrılma esaslarını kavrayabilme. |
| 3. | Osmanlıca’nın içindeki Türkçe dilbilgisi kurallarını öğrenebilme. |
| 4. | Osmanlıca’nın içindeki Arapça dilbilgisi kurallarını öğrenebilme. |
| 5. | Osmanlıca’nın içindeki Farsça dilbilgisi kurallarını öğrenebilme. |
| 6. | Arapça isim ve sıfat tamlamalarını anlayabilme. |
| 7. | Farsça isim ve sıfat tamlamalarını anlayabilme. |
| 1. | Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I-II, Alfa Yayınları, İstanbul 2020. |
| 2. | Hatice Tören-Mustafa Özkan, Osmanlı Türkçesi I-II, Babıali Kültür Yayıncılığı, İstanbul 2024. |
| 3. | Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu I-II, Kesit Yayınları, İstanbul 2008. |
| 4. | İpek Dağlıoğlu, Osmanlı Türkçesi Seçme Metinler, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul 2023. |
| 5. | İsmail Taş, Açıklamalı Osmanlı Türkçesi Metin İncelemeleri (Dil Bilgisi-Çeviri Yazı-Günümüz Türkçesi), Akademik Kitaplar, İstanbul 2024. |
| 6. | Muhammet Yelten-Mustafa Uluçay, Osmanlı Türkçesi Arapça-Farsça Unsurlar, Metinler, Arel Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2021. |
| 7. | Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2020. |
| 8. | Numan Külekçi, Osmanlı Türkçesi, Sahhaflar Kitap Sarayı, İstanbul 2011. |
| 9. | Orhan Sakin, Osmanlı Türkçesi Rehberi Başlangıç ve İleri Seviye, Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2022. |
| 10. | Selman Çetin, Osmanlı Türkçesine Giriş ve Arşiv Vesikalarından Örnekler, Berikan Yayınevi, Ankara 2023. |
| 11. | Şinasi Tekin, Osmanlıca El Kitabı I-II: Osmanlıca Metinlerin Çevriyazısı ve Tıpkıbasımlar, Yeditepe Yayınevi, İstanbul 2022. |
| 12. | Tuğrul Özcan-Rıza Karagöz, Etkinlik Temelli Osmanlı Türkçesi Rehberi, Kitapyurdu Doğrudan Yayıncılık, İstanbul 2023. |
| 13. | Yılmaz Kurt, Osmanlı Türkçesi Dersleri, Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2023. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %25 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %35 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 2 | %15 |
| Ödev | 1 | %25 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 2 | 42 |
| Ödev | 10 | 2 | 1 | 30 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 1 | 22 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 1 | 13 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 1 | 16 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 123 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 |
OÇ-2 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
OÇ-3 | 1 | 2 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
OÇ-4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
OÇ-5 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
OÇ-6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
OÇ-7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |