Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Yakınçağ Balkan Tarihi
Ders Kodu: TAR459
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 3
Amaç

Yakınçağ Balkan Tarihi dersinin temel amacı, Fransız Devrimi sonrasında dünyayı etkisi altına alan milliyetçilik hareketlerinin Balkanlarda yarattığı dönüşümün, başta Osmanlı Devleti olmak üzere bölgedeki etkilerini ortaya koymaktır. Ulus devlet düşüncesinin somut devlet taleplerini ve devlet uygulamalarını etkinleştirmesinin Balkan kavimleri üzerindeki siyasî, sosyal ve ekonomik dönüşümün imparatorluk siyasetlerini ve imparatorlukların kaderini nasıl bir değişime uğrattığının ortaya koyulması, yine bu dersin amaçları arasındadır.

Özet İçerik

Yakınçağ Balkan Tarihi, 18. yüzyıldaki gelişmeler ve Fransız devrimi sonrasında Avrupa’da başlayan yeni siyasî düzenin Balkanlardaki görünü, öncelikle milliyetçilik düşüncesinin yarattığı dönüşümlerle şekillenmiştir. Bu süreçte, Fransız devrimi ve karşı devrim gelişmeleri ve Viyana Kongresi’nin yarattığı yeni düzen Balkanların uluslararası arenada hedef coğrafyalardan biri haline getirmiştir. 1830 Yunanistan’ın Osmanlı Devleti’nden ayrılması ve özellikle 1848 devrimleri Balkan coğrafyasında milliyetçilik ve kültürel hareketlenmeleri hızlandırmıştır. 1804 Sırbistan’da başlayan hareketlenme balkanlarda genel bir hareketlilik doğurmuş ve Macarlar, Bulgarlar, Rumenler, Arnavutlar, Hırvatlar ve Boşnaklar arasında etki yaratmış ve bölgeyi yönetilmesi zor bir coğrafya haline getirmiş ve Osmanlı Devleti ve Avusturya gibi imparatorlukları beka sorunu ile karşı karşıya bırakmıştır. Balkanlardaki hareketlenme bölgeyi isyan hareketleriyle dolu, dış müdahalelerin karışıklıklara neden olduğu bir kaynayan kazan haline getirmiştir. 19. yüzyıl ise balkanlar için tam bir laboratuvar haline getirmiştir. Çünkü Balkanların milliyetler sorunu da bölgeyi daha da karışık bir hale getirmiştir. Öyle ki büyük devletlerin bölge üzerindeki rekabet, Balkanların stratejik önemi nedeniyle dünya savaşının çıkışına yol açmıştır. Bu dersin içeriği bu süreçlerin ayrıntılı olarak ele alınması ile oluşmuştur.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri