Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Program Çıktıları
1.Tarih Bölümü öğrencileri, bilginin tarihî bağlama ilişkin rolünü derinlemesine kavrayarak, geçmişin bugünü nasıl şekillendirdiğini ve insanlık tarihinin bütüncül anlamının farkına varır. Bu, tarihî bilincin bireyin kimliğini ve toplumsal yapıların sürekliliğini anlamada merkezi bir rol oynamasına imkân verir.
2.Tarih biliminin özünü oluşturan verilerin toplanması, analizi, yorumlanması ve eleştirel tartışması yoluyla, öğrenciler, tarihsel bilgiye ilişkin epistemolojik bir anlayış geliştirirler. Bu süreç, bilginin doğasını ve bilgiye ulaşma yollarını sorgulayan bir sosyal bilimsel bir bakış açısının gelişimini destekler. Böylelikle tarih yazımının, sosyal bilimlerin diğer alanlarını destekleyen bütüncül bir konuma yükselmesine imkan hazırlayan tarihçiler yetişir.
3.Öğrenciler, yabancı dil bilgilerini geliştirerek, tarih alanındaki güncel araştırmalara erişim sağlar ve küresel akademik toplulukla etkin bir diyalog kurar. Bu, kültürler arası anlayışı ve iletişimi güçlendirerek, insanlık durumuna ilişkin hem yerel hem de küresel anlamda geniş bir perspektif kazandırır. Bu anlayışla donanan tarih öğrencileri, Türk tarihinin kültürel hususiyetlerini diğer kültürler karşısında konumlandırma yeteneği kazanırlar.
4.Farklı coğrafyalardaki tarihi olayları karşılaştırarak, nesnel ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanır; böylece tarihî olguları bağlamsal olarak değerlendirirler. Bu, olayların çok boyutlu analizini teşvik eder ve tarihsel determinizmden kaçınarak farklı bakış açılarını benimsemeyi sağlar. Karşılaştırmalı yaklaşımı benimseyen tarih öğrencileri, Türk tarihinin, diğer tarihlerden ayrılan biricikliğini anlama yetisi kazanırlar.
5.Tarihsel olayların gelişiminde siyasî, sosyal, ekonomik, ideolojik ve bireysel faktörlerin rolünü eleştirel bir şekilde irdeleme ve değerlendirme yeteneği edinirler. Bu, tarihî olguları tek boyutlu açıklamalardan uzaklaştırarak, daha karmaşık ve bütüncül bir anlayış geliştirmeye yardımcı olur. Bu anlayışı edinmiş tarih öğrencileri, tarihin çok boyutlu bir bilim olduğu gerçeğinden hareket ederek, tarihin güçlü bilimsel niteliklere sahip olduğunu anlarlar.
6.Tarih alanındaki bilimsel yayınları ve teknolojik gelişmeleri takip etme ve bunlara erişme becerisiyle, sürekli değişen bilgi dünyasında güncel kalmayı öğrenirler. Bu, bilginin dinamik doğasını anlamayı ve teknolojik ilerlemelerin tarih yazımındaki etkilerini değerlendirmeyi mümkün kılar. Tarih biliminin çok boyutlu olduğu gerçeği, kaynakların çok çeşitli olmasını oldukça önemli hale getirdiğinden tarih öğrencileri, bilimin teknolojik takibinde kaynak çeşitliliğinin önemini kavramış olurlar.
7.Tarihî bilgileri, farklı disiplinler arası çalışmalara entegre ederek, bütüncül ve çok boyutlu analizler yapma yetisi kazanırlar. Bu, tarihin sosyoloji, felsefe, antropoloji gibi diğer disiplinlerle olan ilişkisini anlamaya ve daha derinlemesine kavrayışlar geliştirme konusunda öğrenciye, sosyal bilimlere bütüncül yaklaşımlar konusunda imkân tanır. Bu durum, tarih öğrencilerini, tarihin sosyal bilim dünyasındaki konumunu diğer sosyal bilim alanları açısından önemini ortaya koyacak tarihî yaklaşımlar sergilemelerine imkân hazırlar.
8.Tarih biliminin ulusal ve uluslararası önemini kavrayarak, günümüz olaylarının tarihî arka planını analiz edebilme becerisi geliştirirler. Bu, tarihsel olayların küresel bağlamda nasıl yankı bulduğunu ve yerel ile küresel arasındaki etkileşimleri anlamayı mümkün kılar. Böylelikle tarih öğrencileri, güçlü ulusal ve küresel anlayışı sahip olurlar.
9.Öğrenci, yaşam boyu öğrenme gerekliliğini ve yeni bilgi ve beceriler kazanmanın önemini derinlemesine anlar. Bu, bireyin entelektüel gelişimini sürekli kılarak, değişen dünyaya adapte olma ve katkıda bulunma kapasitesini artırır. Bu imkân, tarihçiliğin, aynı zamanda bir entelektüel bir uğraş olduğunu, dolayısıyla da tarihçiliğin bir şuur işi olmasını ve sürekli öğrenme ve düşünsel olarak kendini yenileme fırsatı verir.
10.Öğrenci, dünya tarihi ile ulusal tarih arasında bağ kurarak, tarihsel olayları daha geniş bir perspektifte değerlendirme yetisi kazanır. Bu, ulusal kimliklerin küresel süreçler içindeki yerini ve tarihsel bağlamını anlamayı kolaylaştırır. Bu, tarih öğrencilerini Türk tarihinin küresel tarihler arasındaki yerini konumlandırma ve Türk tarihinin küresel tarihin zenginleştirilmesindeki rolünü anlamalarını sağlar.
11.Öğrenci, sosyal hayatın değerini anlamak, toplumsal dinamikleri ve bireylerin bu dinamikler içindeki rollerini kavramak suretiyle, toplumsal bilinç ve empati geliştirir. Bu, bireyin toplum içindeki yerini ve toplumsal değişim süreçlerini anlamasına kolaylaştırır. Öğrenciler, tarihçi olmaları nedeniyle, toplumsal ve sosyal sorumlulukların bilimsel yönden yerine getirilmesine düşünsel olarak hazırlanmış olurlar.
12.Öğrencinin Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeteneklerini geliştirir, eleştirel düşünme becerilerini derinleştirir, böylece entelektüel ve analitik kapasiteye sahip bireyler olarak topluma katkıda bulunur. Bu, öğrencinin ifade yeteneğini ve düşünsel kapasitesini arttırır; tarihçilik yeteneğini güçlendirir.
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026