
| Ders Kodu | : SAT401 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 6 |
Osmanlı eserlerini metodolojik olarak öğretme, eserleri tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırma.
Avrupa’da öne çıkan Barok, Rokoko, Ampir ve Neoklasik üsluplarının Osmanlı Mimarisi ve süslemesi üzerine etkileri ve bu etkileşimle ortaya konulan eserlerin tanıtılması.
| Prof. Dr. Hacer Sibel ÖZDEMİR |
| 1. | Klasik Dönem sonrası Osmanlı mimarisine geçiş ve bu geçiş dönemi eserlerini tanıma ve öğrenme. |
| 2. | Klasik Dönem sonrası Osmanlı mimarisine dışarıdan gelen batılı etkileri öğrenme. |
| 3. | Klasik Dönem sonrası Osmanlı Mimarisindeki yeni yapı türlerini ve özelliklerini öğrenme. |
| 4. | 18.-19. Yüzyıllarda Osmanlı Sanatındaki değişim, yenileşme ve Batılı etkilerin Klasik Osmanlı Sanatı ile birlikte ne şekilde yorumlandığını kavrama. |
| 5. | Avrupa’da onyedinci yüzyılda görülen sanat üslupları ile bu üslupların yüz yıl sonra Osmanlı Sanatı’ndaki uygulamalarını karşılaştırabilme, yorumlama, değerlendirme ve edinilen bilgileri sözlü ve yazılı olarak aktarabilme. |
| 1. | ASLANAPA, Oktay, Osmanlı Devri Mimarisi , İstanbul 1986. |
| 2. | ASLANAPA, Oktay, Türk Sanatı, İstanbul 2000. |
| 3. | AKIN, Nur - BATUR, Afife – BATUR, Selçuk, Osmanlı Mimarlığının 7 Yüzyılı / Uluslar arası Bir Miras, İstanbul 2000. |
| 4. | ARIK, Rüçhan, Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara 1976. |
| 5. | BAKIR, Betül, Mimaride Rönesans ve Barok, Osmanlı Başkenti İstanbul’da Etkileri, Ankara 2003. |
| 6. | BATUR, Selçuk, “Osmanlı Camilerinde Sekizgen Ayak Sisteminin Gelişmesi Üzerine”, Anadolu Sanatı Araştırmaları, 1, İstanbul 1968, s.139-163. |
| 7. | BATUR, Selçuk, “Ondokuzuncu Yüzyılın Büyük Camilerinde Son Cemaat Yeri ve Hünkar Mahfili Sorunu Üzerine”, Anadolu Sanatı Araştırmaları, 2, İstanbul 1970, s.97-104 |
| 8. | ÇETİNTAŞ, Sedat, Türk Mimari Anıtları, Bursa’da İlk Eserler, İstanbul 1946. |
| 9. | GOODWIN, Godfrey, A History of Ottoman Architecture, London 1971. |
| 10. | GÜLTEKİN, R. Eser, Ulukışla ve Öküz Mehmet Paşa Menzil Külliyesi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2001. |
| 11. | İNALCIK, Halil – RENDA, Günsel, Osmanlı Uygarlığı I-II, Kültür Bakanlığı, İstanbul 2003. |
| 12. | İNCİ, Nurcan, “18. Yüzyılda İstanbul Camilerine Batı Etkisiyle Gelen Yenilikler”, Vakıflar Dergisi, S.XIX, Ankara 1985, s.223-236. |
| 13. | KUBAN, Doğan, Osmanlı Mimarisi, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul 2007. |
| 14. | KURAN, Apdullah, “Yakın Çağ Türk Mimarisi Üzerine Bir Çalışma”, Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi, Ankara 19-24 Ekim 1959, Kongreye Sunulan Tebliğler, Ankara 1962, s.270-276. |
| 15. | KURAN, Apdullah, “Osmanlı Mimarlığı ve Sanatı”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.3, İstanbul 1997, s.1393-1399. |
| 16. | NAYIR, Zeynep, Osmanlı mimarlığında Sultan Ahmet Külliyesi ve sonrası (1609-1690), İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, İstanbul 1975. |
| 17. | PAMUKCİYAN, Kevork, “Nuru Osmaniye Camiinin Mimarı Simeon Kalfa Hakkında”, İTÜ Mimarlık Fakültesi Tarihi ve Restorasyon Enstitüsü (MTRE) Bülteni, S.13-14, Nisan 1981, s.21-23. |
| 18. | SANER, Turgut, 19. Yüzyıl İstanbul mimarlığında "Oryantalizm", Pera Turizm Yayınları, İstanbul 1998. |
| 19. | TUĞLACI, Pars, Osmanlı Mimarlığında Balyan Ailesi’nin Rolü, İstanbul 1993. |
| 20. | ÜNSAL, Behçet, Turkish Islamic Architecture in Seljuk and Ottoman Times, 1071-1923, London 1959. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 2 | 42 |
| Okuma | 10 | 1 | 2 | 30 |
| Bireysel Çalışma | 12 | 1 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 9 | 1 | 10 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 1 | 15 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 145 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 3 | 4 | 2 | |||||||||
OÇ-2 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | |||||||
OÇ-3 | 3 | 2 | 3 | 4 | ||||||||
OÇ-4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | ||||
OÇ-5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||