
| Ders Kodu | : TAR353 |
| Ders Türü | : Bölüm Dışı Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Osmanlı Beyliğinin nasıl ve ne şartlarla kurulduğunu, kurulan bu siyasi yapının bulunduğu coğrafyanın önemini, beylikten devlete geçişte hangi dinamiklerin etkili olduğunu, Osmanlı fetih siyasetini, ilk dönem Osmanlı padişahları ve yaptıkları siyasi atılımları öğrencilerin bilmesini sağlamak.
Osmanlı Devletinin kuruluş felsefesi ve tarihsel gelişimi anlatılacaktır. Bu dönemlerde tahta çıkan yöneticiler ve yaptıkları faaliyetler sosyal ve siyasi olaylar göz önünde bulundurularak öğrencilere öğretilecektir.
| Doç. Dr. Bülent ÇELİK |
| 1. | Osmanlı Beyliği ve coğrafyasını, komşularını, aralarındaki siyasi ve sosyo-ekonomik bağları kavrayabilme. |
| 2. | Rumeli’ye geçişin Osmanlılar için önemini anlayabilme. |
| 3. | İlk Osmanlı fetihlerinin nasıl gerçekleştiğini öğrenebilme. |
| 4. | Osmanlı fetih yöntemlerini anlayabilme. |
| 5. | Büyük ve önemli siyasi olayların, savaşların ve toprak kazanımlarının öğrenilmesi. |
| 6. | Bu dönemde tahta çıkan yöneticilerin kişisel ve devlet yönetimiyle ilgili faaliyetlerinin anlaşılması. |
| 7. | Devletin bu zaman dilimi arasında geçirdiği değişiklikleri yorumlayabilme. |
| 8. | Osmanlı Devleti’nin temel sosyal, siyasi ve askeri kurumları hakkında bilgilenme. |
| 9. | Dış dünyadaki değişikliklerin Osmanlı Devleti’ni nasıl etkilediğini anlayabilme. |
| 10. | Genişleme Döneminde Osmanlı coğrafyasını tanıyabilme. |
| 11. | Klasik Dönemdeki Osmanlı kara ve deniz gücünü sınıflandırabilme. |
| 12. | Klasik Dönemdeki Osmanlı bireyi ve gündelik yaşamını anlayabilme. |
| 1. | İsmail H. Uzunçarşılı, Osmanlı Devlet Teşkilatında Medhal, TTK, Ankara, 1984. |
| 2. | Feridun M. Emecen, Halil İnalcık, Özlem Kumrular, İdris Bostan, Metin Kunt, Muhteşem Süleyman Timaş Yay., İstanbul 2017. |
| 3. | Erhan Afyoncu, Bir Cihan Hükümdarı Fatih Sultan Mehmed, Yeditepe Yayınları İstanbul 2022. |
| 4. | Paul Wittek, Osmanlı İmparatorluğunun Kuruluşu, Ankara, 1985. |
| 5. | Halil İnalcık, Devlet-i Aliyye I, İş Bankası Yayınları, İstanbul 2009. |
| 6. | Halil İnalcık, Kuruluş Dönemi Osmanlı Sultanları, İSAM Yay. İstanbul 2010. |
| 7. | Fernand Braudel, Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, 2 Cilt, Eren Yayınları İstanbul 1989. |
| 8. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Sosyal ve Ekonomik Tarihi, 2 Cilt, Halil İnalcık, Eren Yayınları İstanbul 2007. |
| 9. | Andrew Lambert, Deniz Gücü Devletleri: Denizcilik Kültürü, Kıta İmparatorlukları ve Modern Dünyayı İnşa Eden Mücadele, Al Baraka Yay. İstanbul 2024. |
| 10. | Halil İnalcık, Osmanlı ve Avrupa, Kronik Kitap İstanbul 2020. |
| 11. | Kollektif, Söğüt'ten İstanbul'a / Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu Üzerine Tartışmalar, İmge Yayınevi Ankara 2019. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 1 | 8 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 12 | 1 | 13 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 77 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 2 | 4 | 5 | 3 | ||||||||
OÇ-2 | 2 | 4 | 5 | 3 | ||||||||
OÇ-3 | 4 | 5 | 3 | |||||||||
OÇ-4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||||||||
OÇ-5 | 2 | 3 | 4 | 5 | 4 | |||||||
OÇ-6 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||||
OÇ-7 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | |||||||
OÇ-8 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | |||||||
OÇ-9 | 2 | 2 | 5 | 5 | 4 | |||||||
OÇ-10 | 5 | 5 | 4 | |||||||||
OÇ-11 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
OÇ-12 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||||||||