Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Rehberlik ve Özel Eğitim
Ders Kodu: PFD156
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Bu dersin amacı, okullarda rehberlik sürecini ve özel eğitimi ana hatlarıyla tanıtmaktır.

Özet İçerik

Temel kavramlar, rehberliğin kısa tarihçesi, rehberlikle ilgili model ve yaklaşımlar, gelişimsel rehberlik, rehberlik türleri, özel eğitimin tarihçesi, özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler, tanı ve değerlendirme, öğretimin bireyselleştirilmesi, kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri, aile katılımı, etik ilkeler

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Nilgün KİRİŞÇİ
Dr. Öğr. Üyesi Selin GÖKÇE
Öğrenme Çıktıları
2.Rehberliğin amaç ve ilkelerini açıklayabilme
3.Başlıca rehberlik türlerini ve rehberliğin hizmet alanlarını kavrayabilme
4.Rehberlik modellerini açıklayabilme
5.Özel eğitimde tanılama, değerlendirme, yerleştirme süreçlerini kavrayabilme
6.Özel eğitime muhtaç olan öğrencilerin özellikleri ve eğitimleri hakkında bilgi sahibi olabilme
7.Ailenin uyum sürecindeki tepkileri ve aile eğitimindeki temel yaklaşımları açıklayabilme
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Can, G. (2005). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem Yayınları.
2.Kaya, A . (2004). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Anı Yayınları.
3.Kuzgun, Y. (2004). İlköğretimde rehberlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
4.Yeşilyaprak, B. (2002). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
5.Özsoy, Y., Özyürek, M. ve Eripek, S. (2002) Özel eğitime giriş : Özel eğitime muhtaç çocuklar. Ankara: Karatepe Yayınları.
6.Ersoy, Ö. ve Avcı, N. (2000). Özel gereksinimi olan çocuklar ve eğitimleri: Özel eğitim. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
7.Ersoy, Ö. (2003). Erken çocukluk döneminde kaynaştırma: Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Eğitimde Rehberlik Hizmetlerinin Yeri ve Önemi
2. Hafta - Teorik
Rehberliğin Tarihçesi
3. Hafta - Teorik
Rehberlikle ilgili Model ve Yaklaşımlar
4. Hafta - Teorik
Gelişimsel Rehberlik Modelinin Felsefesi, Amacı ve İlkeleri
5. Hafta - Teorik
Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı
6. Hafta - Teorik
Rehberlik Türleri (Eğitsel, Mesleki ve Kişisel)
7. Hafta - Teorik
Öğretmenin Sınıf Rehberliğindeki Rolü ve İşlevi
8. Hafta - Teorik
Rehberlik ve Özel Eğitimde Etik İlkeler (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Özel Eğitimle ilgili Temel Kavramlar
10. Hafta - Teorik
Özel Eğitimin İlkeleri ve Tarihsel Gelişimi
11. Hafta - Teorik
Özel Eğitimle ilgili Yasal Düzenlemeler
12. Hafta - Teorik
Özel Eğitimde Tarama, Yönlendirme, Tanı ve Değerlendirme
13. Hafta - Teorik
Öğretimin Bireyselleştirilmesi, Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
14. Hafta - Teorik
Ailenin Özel Eğitime Katılımı ve İşbirliği
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders143384
Ara Sınav110111
Dönem Sonu Sınavı110111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)106
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
PÇ-14
PÇ-15
PÇ-16
PÇ-17
PÇ-18
PÇ-19
PÇ-20
OÇ-2
5
4
4
4
4
4
4
OÇ-3
5
5
5
5
5
5
5
OÇ-4
5
4
4
4
4
4
4
OÇ-5
4
4
4
4
4
4
4
OÇ-6
4
4
4
4
4
4
4
OÇ-7
4
4
4
4
4
4
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026