
| Ders Kodu | : İLH105 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Öğrencilerin din kavramını, dinin işlevini ve insan için önemini, günümüzdeki belli başlı dinleri ve dinlerdeki ortak ahlâkî ilkeleri ayrıca İslam dininin uluhiyet, nübüvvet ve ahiret konularına dair temel inanç esaslarını ve bunların alt başlıklarını oluşturan meseleleri öğrenmesi ve bu meseleler hakkında tartışabilecek, fikir üretebilecek bir seviyeye gelmesi amaçlanmaktadır.
Bu ders, din kavramının etimolojisi, tanımları, işlevi, insan hayatındaki yeri ve önemi, günümüzde yaşayan dinler ve dinlerin ortak ilkeleri, İslâm dininin temel inanç esasları, iman, İslam, tevhit, küfür, şirk, irtidat, akide, günah gibi temel kavramları, Allah’ın varlığı ve sıfatları, Nübüvvet konuları, dua ve duanın önemi, Kıyamet ve ahiretin varlığına dair meseleleri, ahiret hayatına ait amellerin sorgulanması, şefaat, sırat, havz, cennet ve cehennem gibi konuları içerir.
| Dr. Öğr. Üyesi Mehmet ÖZEL |
| 1. | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. |
| 2. | İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. |
| 3. | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
| 4. | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
| 5. | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. |
| 6. | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. |
| 7. | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. |
| 8. | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. |
| 9. | Değişen ve gelişen dünyaya karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. |
| 10. | Sosyal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
| 11. | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. |
| 12. | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
| 13. | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. |
| 14. | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
| 1. | İslam İnanç Esasları El Kitabı, Ed. Şaban Ali Düzgün, Grafiker Yayınları, 2013 |
| 2. | İslam'da İnanç Esasları, Prof. Dr. İlyas Çelebi, Prof. Dr. Bekir Topaloğlu, Dr. Yusuf Şevki Yavuz, Çamlıca Yayınları, 2019 |
| 3. | İslam İnanç Esasları, Ed: Fadıl Aygan, Mahmut Çınar, Beyan Yayınları, 2022 |
| 4. | İslam Akaidi, Ed: Yasin Ultaş, Kitap Dünyası, 2024 |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 3 | 1 | 56 |
| Okuma | 3 | 1 | 1 | 6 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 1 | 4 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 1 | 4 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 70 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | PÇ-16 | PÇ-17 | PÇ-18 | PÇ-19 | PÇ-20 | |
OÇ-1 | 5 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-2 | 1 | 1 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
OÇ-3 | 2 | 3 | 1 | 2 | 5 | 2 | 2 | 3 | 4 | 2 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 |
OÇ-5 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 1 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-6 | 3 | 3 | 2 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-7 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-8 | 2 | 3 | 2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 |
OÇ-9 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-10 | 3 | 2 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 |
OÇ-11 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-12 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-13 | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-14 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |