
| Ders Kodu | : İLH207 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Hadis ve Sünnet’in önemini ve İslam Kültür ve Medeniyeti’nin inşasındaki rolünü kavramak, Hadis Usulü’nün temel kavramlarını ve Hadis ilimlerini tanımak, metodoloji ve yöntem bakımından Hadis’le ilgili teknik bilgileri edinmek, Oryantalistlerin ve Hadis karşıtlarının dayandıkları argümanları ve cevaplarını öğrenmek.
Hz. Peygamber’in konumu, Hadis ve Sünnet’in önemi, Hadis Usulü’nün temel kavramları, Sened-Metin ve Ravilerle ilgili kavramlar, Zayıf Hadis’in çeşitleri ve Zayıf Hadis’le amel konusu, Hadis uydurmanın (Mevzu Hadis) sebepleri, çeşitleri, tanıma yolları, zararları ve bu konuda yazılan kitaplar -örneklerle- ele alınır. Oryantalistlerin ve hadis karşıtlarının dayandıkları argümanlar ve bunların cevapları tartışılır.
| Doç. Dr. Ahmet Tahir DAYHAN |
| 1. | Hadis ve Sünnet'in önemini, İslam Kültür ve Medeniyeti'nin inşasındaki rolünü belirler |
| 2. | Hadis Usûlü’nün temel kavramlarını, kaynaklarını ve Hadis İlimlerini tanımlar |
| 3. | Sened-Metin ve Cerh-Ta’dil ile ilgili kavramları açıklar |
| 4. | Hadis öğrenim ve öğretim yolları ile ravilerin vasıflarına dair terimleri karşılaştırır |
| 5. | Mütevâtir, Ahâd, Meşhur, Sahih ve Hasen Hadis hakkında araştırma ve inceleme yapar |
| 6. | Zayıf Hadisler hakkında değerlendirme yapar ve Mevzû (uydurma) hadislerin tarihi süreçte ortaya çıkış sebeplerini ve bu konuda tasnif edilen literatürü analiz eder |
| 7. | Oryantalistlerin ve Hadis karşıtlarının dayandıkları argümanlar ve bunların cevaplarını tartışır, sosyal medyadaki örnekler üzerinden tecrübe edinir |
| 1. | İsmail Lütfi Çakan, Hadis Usulü, İstanbul 2024. |
| 2. | Muhammed Mustafa el-A'zami, Hadis Metodolojisi ve Edebiyatı, Çev. Recep Çetintaş, İstanbul 2020. |
| 3. | Subhi es-Salih, Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları, Çev. M. Yaşar Kandemir, İstanbul 2023. |
| 4. | Talat Koçyiğit, Hadis Usûlü, Ankara 2021. |
| 5. | Ammad Ali Cum’a, Tablolarla Hadîs Usûlü ve Edebiyatı, Çev. Yavuz Köktaş, İstanbul 2024. |
| 6. | Ahmet Yücel, Hadis Usûlü, İstanbul 2021. |
| 7. | Ebu'l Ala Mevdudi, Sünnetin Anayasal Niteliği, Çev. N. Ahmet Asrar, İstanbul 2019. |
| 8. | Ahmet Tahir Dayhan, “Hadis Tenkîdi Kriterleri”, Hadis ve Hadis Metinleri: DEÜ İlahiyat Fakültesi İlahiyat Lisans Tamamlama, Ünite 3, 2020, ss. 51-71. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 2 | 42 |
| Okuma | 4 | 0 | 4 | 16 |
| Bireysel Çalışma | 5 | 1 | 5 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 1 | 5 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 4 | 1 | 5 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 98 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | PÇ-16 | PÇ-17 | PÇ-18 | PÇ-19 | PÇ-20 | |
OÇ-1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | |||||
OÇ-2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||||
OÇ-3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||||
OÇ-4 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||||
OÇ-5 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||||
OÇ-6 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||||
OÇ-7 | 3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||||