
| Ders Kodu | : İLH209 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Tefsir Usulü’ne ait kavram, konu ve kaynakları inceleyerek bu faaliyetlerde ortaya konan bilgi ve metot birikimi içinden, bilimsel esaslara uygun ve faydalı bilgi ve yöntemlerin derlenmesiyle oluşturulan sağlam bir tefsir kültürü ve tefsir metodolojisi oluşturmayı amaçlamaktadır. Günümüzdeki dini problemler ve sosyal sorunlar karşısında ihtiyaç duyacağı bilgi, yaklaşım, çözüm ve yöntemleri kapsayan, bilimsel esaslara uygun bir tefsir formasyonunun kazandırmayı hedeflemektedir.
Dersin içeriğinde Kur'ân-ı Kerîm'in anlaşılması ve yorumlanması noktasında esas alınan bilimsel esas ve ilkelerden hareketle sağlam bir tefsir metodolojisi ortaya çıkarılmıştır. Tefsir Usulü’ne ait kavram, konu ve kaynaklar incelenerek bu faaliyetlerde ortaya konan bilgi ve metot birikimi tespit edilmiştir. Böylelikle Kur'ân-ı Kerîm'in 14 asırlık tarihsel seyri esnasında takip edilen ilke, esas ve sistemlerin incelemesi yapılarak günümüzde doğru anlaşılması adına yapılması gerekenler üzerinde durulmuştur.
| Dr. Öğr. Üyesi Muhammet ÇOL |
| Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk DEMİREŞİK |
| 1. | Tefsirin Usulü’nün ortaya çıkış nedenlerini bilir. |
| 2. | Klasik ve modern dönemdeki tefsir usulü tartışmalarını kavrar. |
| 3. | Kavâidü’t-tefsir, ulûmu’l-Kur’ân ve tefsir usulü arasındaki farkları bilir. |
| 4. | Kur’ân’ın getirdiği yüksek ahlâkî ve mânevî değerleri, çağdaş dünyaya aktarabilme yeteneği kazanır. |
| 5. | Kur’ân’ın mutlak doğru; yorumlarının ise şartlı doğru olduğu bilincine varır ve buna göre seçmeci davranma alışkanlığını kazanır. |
| 6. | Kur’ân’ın ilâhî bir kitap olarak evrensel ölçeklerde mesajlar verdiği kavranır. |
| 7. | Güncel tefsir problemlerinin çözümünde tefsir usulü dersinin kazanımları uygulanır. |
| 1. | Halid Abdurrahman Akk, Usûlü´t-Tefsîr ve Kavâiduhû, Beyrut: Dâru´n-Nefâis, 1986. |
| 2. | Muhsin Demirci, Tefsir Usûlü, İstanbul: İFAV Yayınları, 2008. |
| 3. | Menna Kattân, Mebâhis fî Ulûmi´l-Kur´ân, Beyrut: Müessesetü´r-Risâle, 1981. |
| 4. | Celâledin Suyûtî, el-İtkân fî Ulûmil-Kur'ân, Kahire: Mektebetü Dâri´t-Türâs, 1985 |
| 5. | Muhammed Abdülazim, Zürkânî, Menâhilu'l-İrfân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Kahire: Dâru İhyâi´t-Türâsi´l-Arabî, ts. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Başarı Notu | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Ödev | 1 | 4 | 0 | 4 |
| Okuma | 5 | 2 | 2 | 20 |
| Bireysel Çalışma | 5 | 1 | 1 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 1 | 5 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 6 | 1 | 7 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 102 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | PÇ-16 | PÇ-17 | PÇ-18 | PÇ-19 | PÇ-20 | |
OÇ-1 | 5 | |||||||||||||||||||
OÇ-2 | ||||||||||||||||||||
OÇ-3 | ||||||||||||||||||||
OÇ-4 | ||||||||||||||||||||
OÇ-5 | ||||||||||||||||||||
OÇ-6 | ||||||||||||||||||||
OÇ-7 | ||||||||||||||||||||