Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Tefsir Tarihi ve Usulü ( Arapça )
Ders Kodu: İL106
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 4
Uyg.: 0
Kredi: 4
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Bu derste, tefsir tarihine ve usulüne dair kavramlar, konular ve kaynaklar incelenerek, bu alanlarda oluşan bilgi ve yöntem birikiminin bilimsel esaslara uygun şekilde değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Tefsirin tarihsel gelişim süreci boyunca ortaya çıkan yaklaşımlar, ekoller ve metotlar ele alınarak, sağlam bir tefsir kültürü ve metodolojisi oluşturulması hedeflenmektedir. Bu kapsamda, Kur’ân-ı Kerîm’in anlaşılması ve yorumlanması sürecinde müfessirlerin, dönemsel ihtiyaçlar ve sorunlar doğrultusunda benimsedikleri farklı yaklaşım tarzları ile tefsir esasları değerlendirilecektir. Ayrıca, on dört asırlık tefsir tarihinin seyrinde öne çıkan önemli şahsiyetler, düşünce akımları ve ekoller; muhteva ve yöntem açısından karakteristik yönleriyle tanıtılarak, günümüzün dini ve toplumsal problemleri karşısında ihtiyaç duyulan bilgi, yaklaşım, çözüm ve yöntemleri içeren, bilimsel temellere dayalı bir tefsir formasyonunun kazandırılması da dersin temel amaçları arasındadır.

Özet İçerik

Bu derste, Kur’ân-ı Kerîm’in anlaşılması için gerekli temel bilgiler verilmiş ve ilahi kaynak oluşu gerçeği öğrencilere kazandırılmıştır. Öğrenciye tefsirin ortaya çıkış nedenleri kavratılarak, Kur’an’ın anlaşılması sürecinde oluşan farklı eğilimler hakkında bilgi sunulmuştur. Klasik ve modern tefsir akımlarına dair bilgiler verilmiş, bu iki tefsir dönemi arasında sağlam köprüler kurulmuştur. Selçuklu ve Osmanlı tefsir düşüncesi incelenmiştir. Kur’ân’ın niteliği ile birlikte anlaşılması ve yorumlanmasına dair farklı yaklaşım, akım ve ekoller hakkında temel bilgiler işlenmiştir. Bunların yanında Kur’ân-ı Kerîm’in anlaşılması ve yorumlanması sürecinde esas alınan bilimsel ilke ve esaslardan hareketle sağlam bir tefsir metodolojisi oluşturulmuştur. Tefsir tarihi ve usulüne dair kavram, konu ve kaynaklar detaylı olarak incelenmiş; bu alanda ortaya konan bilgi ve metot birikimi tespit edilmiştir. Böylece Kur’ân-ı Kerîm’in 14 asırlık tarihsel gelişim sürecinde benimsenen ilkeler, esaslar ve sistemler analiz edilerek, günümüzde Kur’an’ın doğru anlaşılmasına katkı sağlayacak hususlar üzerinde durulmuştur.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri