Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Temel Tasarım I.
Ders Kodu: RÖ151
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 4
Kredi: 4
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Tasarım eleman ve ilkeleri ile renkli ve üç boyutlu çalışmalar, tasarımın görselleştirilebilmesi için farklı teknikler, farklı tekniklerde renk bilgisi ile ilgili uygulama çalışmaları, farklı malzemelerle(kağıt, mukavva, alçı, kil, ahşap, v.b.) üç boyutlu uygulamalar. 1. Sanat eseri düzenleyen elemanlar ( çizgi, doku, form, şekil, mekan ) ve ilkeler ( ritim, hareket, denge, vurgu, kontrast, birlik, bütünlük, çeşitlilik ) iki boyutlu uygulama çalışmaları, iki ve üç boyutlu sanat eserinde bu eleman ve ilkelerin ilişkisi, tasarım eleman ve ilkeleri ile biçim ve içerik ilişkisini dikkate alan özgün çalışmalar. 2. Düzenlemede ışığın açık, orta ve koyu değerlerini öğrenciler tarafından doğru görülebilmesini sağlamak. 3. Öğrencinin araştırma yeteneğini geliştirmek, sanatta yeni bir dünya görüşünü yorumlayabileceği yeni bir dili öğretebilmek. 4. Teknik becerisini geliştirmek, kullandığı tekniklerin dışında yeni teknikler arama isteği ve cesareti kazandırmak.

Özet İçerik

Tasarım Elemanları ve İlkeleri: Çizgi, Renk, Biçim, Form, Doku, Değer (Valör), Aralık (Espas);Denge, Ritm, Hareket, Zıtlık, Bütünlük, Vurgu, Örnek (Motif). Araç ve gereçlerin kullanımı, tekniğin doğru kullanımı, sanatçı örneklerini inceleme.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Çağdaş ÖZKAN
Öğrenme Çıktıları
1.Görsel yolla kendini tanır, ifade etme yollarını bilir ve görsel algı sürecindeki algısal bilgiyi görünür hale getirir.
2.Tasarımda görsel biçimlendirmenin anlam-işlev, görüngü değer ve öğelerinin disiplinini, düzenini üretebilecek yeti ve bilgileri kazanarak iki ve üç boyutlu çalışmalara aktarır.
3.Yaratıcılık örgüsünü disipline etme konusunda bilgi ve beceri sahibi olur.
4.Algısal bilme özelliğini yetkinleştirerek görsel estetik iletişimi gerçekleştirir ve bireysel özgünlüğe sahip olur.
5.Tekniği, araçları, donatıları, malzemeyi tanır, düzenler ve görüntüye dönüştürmeyi sağlar.
6.Gözlem kurgulanımı, araştırma gönüllülüğü, seçme, kavrama, anlama, temel karakteri bulma, yalınlaştırma, ayırma-bileşim üretme, düzeltme-tamamlama, çözüp dönüştürme, anlamla bütünleşme, canlandırma ve tasarımlama özelliklerini geliştirir.
7.Artistik eğilim, yeti ve yeteneklerini eğitme yolları hakkında bilgi sahibi olur.
8.Görme ve görsel algıya bağlı deneyim ve birikimlerini denetleyip kullanabilir hale gelir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Temel Sanat Eğitimi, Nevide Gökaydın, M.E.B. yayınları, İstanbul 2002.
2.Aynanın Gerçeği, Gülseren Sudor, Cumhuriyet kitapları, İstanbul 2000.
3.Temel Sanat Eğitimi, Yrd Doç.Dr. Yusuf Baytekin Balcı. Dr. Nuran Say, YA-PA yayınları, İstanbul 2003.
4.Grafikte Temel Tasarım, Prof Hatice Aslan Odabaşı, Yorum Sanat Yayınları, İstanbul 2002.
5.Temel Tasarıma Çağdaş Yaklaşımlar, Prof. Dr. Emin Doğan Aydın, Mor Ajans, İstanbul 2004.
6.Temel Tasarım, Ali Seylan , M Kitap, Ankara 2005.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Temel Tasarım Bilgisi, Sanatın Elemanları ve İlkeleri, dersin araç-gereç bilgisinin verilmesi. Araç-gereç hazırlığı
1. Hafta - Uygulama
Hazırlık
2. Hafta - Teorik
Çizgi nedir, çizginin sınıflandırılması, çizginin anlatım olanakları, çizgi uygulamaları. (Statik ve artistik çizgi)
2. Hafta - Uygulama
çizgi uygulamaları.
3. Hafta - Teorik
Çizgi uygulamaları, Ritim nedir? Nokta öğesi. Noktanın anlatım olanakları ve yüzeysel nokta düzenlemeleri uygulaması.
3. Hafta - Uygulama
Çizgi uygulamaları,
4. Hafta - Teorik
Nokta etkisi veren doğal veya yapay objelerle kompozisyon çalışması
4. Hafta - Uygulama
Ton ve değerleri(siyah-beyaz-gri), ton alıştırmaları.
5. Hafta - Teorik
Nokta, Çizgi ve Lekenin (teknik anlatım öğeleri) bir arada kullanılması
5. Hafta - Uygulama
kompozisyon tasarlanması ve uygulanması.
6. Hafta - Teorik
Doku, tanımı, çeşitleri, değerleri, sanattaki yeri, tasarımdaki önemi
6. Hafta - Uygulama
doku çalışmaları.
7. Hafta - Teorik
Doku elemanını kullanarak tasarım oluşturma. Hacme dayalı dokusal etüt çalışmaları.
8. Hafta - Teorik
Dönem içi yapılan çalışmaların ayrı ayrı puanlanarak değerlendirilmesi. Arasınav
8. Hafta - Uygulama
Hacme dayalı dokusal etüt çalışmaları.
9. Hafta - Teorik
Siyah-beyaz hazır görüntülerden (fotoğraf, dergi vs.) Kadrajlama yöntemi ile kompozisyon seçimleri yaptırılması. Seçilen kompozisyonun kara kalemle büyütülmesi.
9. Hafta - Uygulama
kompozisyon çalışması
10. Hafta - Teorik
kompozisyonun kara kalemle büyütülmesi.
10. Hafta - Uygulama
Kompozisyon uygulamaları
11. Hafta - Teorik
Hazır görüntüleri parçalayıp, bir araya getirerek ( Kolaj) siyah-beyaz kompozisyon oluşturulması, Siyah-beyaz-gri tonlarda üç boyutlu kompozisyon düzenlemeleri .
11. Hafta - Uygulama
tasarım
12. Hafta - Teorik
Lavi tekniği, tanımı, kullanımı, örnek lavi çalışmaları(serbest ve obje ile). Leke öğesi kullanılarak farklı malzemelerle ( çini mürekkebi, matbaa Mürekkebi, vb.)leke uygulamaları.
12. Hafta - Uygulama
leke uygulamaları.
13. Hafta - Teorik
Tek rengin tonlarını kullanarak kompozisyon oluşturma (suluboya ile), kompozisyonun tamamlanması
13. Hafta - Uygulama
kompozisyonun tamamlanması
14. Hafta - Teorik
Çalışmaların tamamlanması
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders201140
Uygulamalı Ders401180
Ödev1112
Atöyle Çalışması1112
Ara Sınav1112
Dönem Sonu Sınavı1112
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)128
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
OÇ-2
5
OÇ-3
OÇ-4
OÇ-5
OÇ-6
OÇ-7
OÇ-8
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026