
| Ders Kodu | : GZT329 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 3 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 5 |
Bu dersin amacı, eleştirel düşünce biçiminin gelişimini ve eleştirel düşünce biçimler, ortaya çıkışından itibaren oluşturulan düşünce akımları ve bu akımların günümüzdeki yansımaları ile eleştirel düşünme pratiklerini öğrecilerin anlamalarını sağlamaktır.
Derste eleştirel kuramcılar ve çeşitli akımlar, ekoller ve bunların sosyal, politik, ekonomik hayata yansımaları ele alınacaktır.
| Prof. Dr. Hüseyin ÇELİK |
| 1. | Kitle iletişim alanına yön veren temel yaklaşımları (liberal ve eleştirel yaklaşımları) açıklayabilecektir. |
| 2. | Eleştirel yaklaşımın temel kavramlarını, arka planını ve tarihsel olarak sınıflandırılmasını açıklayabilecektir. |
| 3. | Eleştirel paradigmayı oluşturan her bir yaklaşımın temel ayrışma noktalarını ve özelliklerini analiz edebilecektir. |
| 4. | Eleştirel yaklaşımın bir bütün olarak medya ortamına ilişkin bakışını üretim, ürün ve tüketim düzeyinde değerlendirebilecektir. |
| 5. | Eleştirel yaklaşımın teorik ilkelerini, gündelik hayata yansımalarını değerlendirebilecektir. |
| 1. | Bottomore, Tom (1997). Frankfurt Okulu. Ankara: Vadi Yayınları. |
| 2. | Erdoğan, İrfan (2001). “Kitle İletişimi Örneğiyle Marksist Siyasal Ekonomi Yaklaşımı Üzerine Bir Tartışma”. Praxis. Güz. Sayı 4. ss. 276-313. |
| 3. | Garnham, Nicholas (2008). “Bir Kültürel Materyalizm Teorisine Doğru”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. |
| 4. | Geuss, Raymond (2002). Eleştirel Teori: Habermas ve Frankfurt Okulu. Ayrıntı Yayınları. |
| 5. | Golding, Peter ve Murdock, Graham (2002). “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik”. Medya Kültür Siyaset içinde. (Der.) Süleyman İrvan. Ankara: Alp Yayınevi. |
| 6. | Hall, Stuart (2008). “Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. |
| 7. | Kellner, Douglas (2008). “Ayrımın Üstesinden Gelmek: Kültürel Çalışmalar ve Ekonomi-Politik”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. |
| 8. | Krogh, Thomas (1994). “Frankfurt Okulunun Kültür Analizi”. Medya İktidar İdeoloji içinde, (Der.) Mehmet Küçük. Ankara: Ark. |
| 9. | Mutlu, Erol (2012). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ark Yayınları. |
| 10. | Slack, J. Darly ve Martin Allor (1997). “Eleştirel İletişim Araştırmalarının Politik ve Epistemolojik Kökenleri”. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları. Yıllık 94-95. ss. 263-274. |
| 11. | Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram. İstanbul: Babil Yayınları. |
| 12. | Tomlinson, John (1999), Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 13 | 3 | 3 | 78 |
| Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 2 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 2 | 10 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 2 | 10 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 128 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | |
OÇ-1 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-2 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-3 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-4 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-5 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||