Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Çocuk İstismarı ve İhmali
Ders Kodu: PSİ309
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Bu dersin amacı, çocuk ihmali ve istismarına karşı farkındalık geliştirmenin yanı sıra, önleme ve müdahale yöntemleri konusunda da bilgi sağlamaktır.

Özet İçerik

Çocukluk, çocuk istismarı ve ihmali kavramları, fiziksel, cinsel, duygusal istismar ve ihmal; istismar ve ihmal için risk faktörleri, çocuk istismarı ve ihmalinin belirtileri, çocuklar, aileler, toplumlar üzerindeki sonuçları, istismarcı, istismar ve ihmale uğramış çocuk ve ailesiyle klinik görüşme; istismarcı; çocukların korunmasına yönelik hukuki konular, Türkiye’deki çocuk koruma sistemi ve kuruluşları, çocuk istismar ve ihmalini önleme

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Özge SARIOT ERTÜRK
Öğrenme Çıktıları
1.Çocuk istismarı ve ihmali kavramlarını ayrıntılı olarak tanımlar.
2.Çocuk istismarı ve ihmalinin sosyal nedenlerini ve sonuçlarını genel olarak bilir.
3.Çocuk istismarı ve ihmaline yönelik risk faktörlerini genel olarak bilir.
4.İstismara uğramış çocukla görüşmenin temel ilkelerini bilir.
5.Çocuk istismarı ve ihmali konusundaki hukuki konuları genel olarak bilir.
6.Türkiye’deki çocuk koruma sistemi ve kuruluşlarında genel işleyişi bilir.
7.Çocuk istismarını önleme çalışma ve uygulamalarını temel düzeyde bilir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Kurtay, D (2018). Çocuğa yönelik istismar (Tüm Yönleriyle). Ankara, SABEV.
2.Dağlı, T. (Ed) (2016). Çocuk koruma sistemleri. Çocuk Koruma Sistemleri. 1.Baskı. İstanbul: Çocuk Koruma Merkezlerini Destekleme Derneği (ÇOKMED).
3.Dağlı, T (Ed) (2015).Çocuğa yönelik şiddet ve çocuğun korunması. 1.Baskı. İstanbul: Çocuk Koruma Merkezlerini Destekleme Derneği (ÇOKMED).
4.Uluslararası Çocuk Merkezi (2006). Çocuklara kötü muamelenin önlenmesi: Bu konuda harekete geçilmesine ve kanıt toplanmasına yönelik bir kılavuz. Uluslararası Çocuk Merkezi Derneği, İstanbul.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Ders Tanıtımı, Çocukluk, Çocuk istismarı ve ihmali kavramlarına genel bakış
2. Hafta - Teorik
Çocukluk, Çocuk istismarı ve ihmali kavramlarına genel bakış
3. Hafta - Teorik
Fiziksel, cinsel ve duygusal istismar
4. Hafta - Teorik
Ekonomik, kültürel ve sosyal gerekçeli istismar, akran istismarı
5. Hafta - Teorik
İhmal, çocukluk çağı travmaları
6. Hafta - Teorik
Çocuk istismar ve ihmali için risk faktörleri
7. Hafta - Teorik
Çocuk istismarı ve ihmalinin belirtileri, etkileri
8. Hafta - Ara Sınav (Vize)
İstismarcı, pedofili
9. Hafta - Teorik
İstismara uğramış çocuk ve ailesiyle ilk ve klinik görüşme
10. Hafta - Teorik
Çocuk hakları, çocuk istismarı ve ihmalinin hukuki boyutları
11. Hafta - Teorik
İhmal- istismar mağduru çocuğa müdahale- Çocuk koruma sistemi
12. Hafta - Teorik
İhmal- İstismar Mağduru Çocuğa Müdahale- Çocuk izlem merkezleri
13. Hafta - Teorik
Çocuk istismar ve ihmalinin önlenmesi
14. Hafta - Uygulama
Genel değerlendirme ve proje sunumu
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%50
Proje1%50
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders143270
Proje124226
Dönem Sonu Sınavı132234
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)130
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
PÇ-14
OÇ-1
1
1
1
3
5
4
4
3
2
3
3
5
5
OÇ-2
1
2
1
2
2
3
4
3
3
4
OÇ-3
1
1
2
2
1
2
1
2
3
4
3
5
OÇ-4
3
4
1
1
1
5
5
1
4
3
5
5
2
OÇ-5
1
3
3
OÇ-6
3
2
OÇ-7
1
3
2
2
5
5
5
5
2
4
4
3
4
5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026