
| Ders Kodu | : HF307 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 2 |
Hemşirelik felsefesi, hemşirelikte etik ve değerlerinin benimsenmesini sağlamak, bu kavramların önemi ile birlikte psikiyatri hemşirelik uygulamalarında kullanılabilmesini olanak sağlayacak anlayışı geliştirmek, hasta haklarının bilinmesini sağlamak, psikiyatri ile ilgili etik sorunlar karsısında izlenecek stratejinin geliştirilmesi için rehber oluşturmaktır.
Bu ders etik ve deontoloji biliminin tarihsel gelişimi, etik kavramlar, ilkeler ve teoriler, etik karar verme süreci, Dünyada ve Türkiye’de hemşireliğin ve hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişim sürecini, hemşirelikte uluslar arası ve ulusal etik kurallara ilişkin bilgileri kapsar.
| Prof. Dr. Hülya ARSLANTAŞ |
| 1. | Etik ve deontoloji bilimine ilişkin ana kavramları öğrenme. |
| 2. | Hemşirelik mesleğine ilişkin etik ilke ve teorileri öğrenme. |
| 3. | Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşların, amaç ve hedeflerini öğrenme. |
| 4. | Mesleğin değerlerini, felsefesini, profesyonelliği öğrenmesi ve bakımda kullanmasını sağlama. |
| 5. | Hasta hakları ve hatalı uygulamalar hakkında bilgi sahibi olması ve bakımda kullanmasını sağlama. |
| 6. | Hemşirelikte uluslararası ve ulusal etik kurallar/kodları bilerek bakım uygulamaları sırasında kullanmasını sağlama. |
| 1. | Velioğlu P, Babadağ K, (1992) Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. |
| 2. | Tepe H, (1998) Bir Felsefe Dalı Olarak Etik, Doğu Batı Düşünce Dergisi, Yıl:1, Sayı:4. |
| 3. | Akdur R, Aydın E, (2001) Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi, Feryal Matbaacılık, Ankara. |
| 4. | Pieper A, (1999) Etiğe Giriş (Çev. Atayman V) Ayrıntı Yayınları, İstanbul. |
| 5. | Haynes F, (2002) Eğitimde Etik (Çev Akbas S) Ayrıntı Yayınları, İstanbul. |
| 6. | Changeux J.P, ( 2002) Etiğin Doğal Temelleri (Çev Acar N) Doruk Yayımcılık, İstanbul. |
| 7. | Demirhan E,Oğuz Y,Elçioğlu O,Doğan H, (2001) Klinik Etik, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. |
| 8. | Hatemi H,Doğan H, ( 2001) Medikal Etik (Doğum, Ölum Süreçleri ve Yaşamın Anlamı), Yüce Yayım, İstanbul. |
| 9. | Hatemi H, (1999) Medikal Etik (Kuram ve Uygulama Sorunları) Yüce Yayım, İstanbul. |
| 10. | Hüsrev H, Doğan H, (2000) Medikal Etik (İlkeler ve Sorunlar) Yüce Yayım, İstanbul. |
| 11. | Hüsrev H, Doğan H, (2000) Medikal Etik (İlkeler ve Sorunlar) Yüce Yayım, İstanbul. |
| 12. | Terzioğlu A, (1998) Tıbbi Deontoloji ve Biyomedikal Etik’in Ana Hatları Klinik Etik’e Giriş, İ.Ü.Basımevi, İstanbul |
| 13. | Atabek E,Değer M, (2000) Tıbbi Deontoloji Konuları, İ.Ü. Basımevi, İstanbul. |
| 14. | Haris J, ( 1998) Hayatın Değeri (Çev. Sertabiboğlu S) Ayrıntı Yayınları, İstanbul. |
| 15. | Aydın E, (2001) Tıp Etiğine Giriş, Pegem Yayıncılık, Ankara. |
| 16. | Nuttall J, (1997) Etiğe Giriş (Çev.Yılmaz A),Ayrıntı Yayınları, İstanbul. |
| 17. | https://www.thder.org.tr/uploads/subeler/ICN/icn_etik_kodlar_2021.pdf |
| 18. | Kuçuradi İ (1996) Etik, Türk Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara. |
| 19. | Erdemir D,Öncel O, Aksoy S (2003) Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul. |
| 20. | Cevizci A (2002) Etiğe Giriş, Engin Yayıncılık, İstanbul |
| 21. | Şentürk S:E. (2014)Hemşirelik Tarihi Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2. Baskı. İstanbul |
| 22. | Burkhardt M., Nathaniel A. (2013) Çev. EdEcevit Alpa Ş., Bahçecik N., Karabacak Ü. Çağdaş Hemşirelikte Etik. :İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Baskı. İstanbul. |
| 23. | Kaya N., Turan N., Öztürk A. (2011)Türkiye’de erkek hemşire imgesi. Uluslararası İnsan bilimleri Dergisi . 8(1):16-30. |
| 24. | Özlük B. Sur H.(2017)Türkiye’de Hemşireliğin Profesyonelleşmesi Kapsamında Değerlendirilmesi ve Avrupa Birliğine Uyum Süreci: Niteliksel Bir Çalışma.3(4):98-106 |
| 25. | Altıok HÖ., Üstün B., (2014) Profesyonellik: Kavram Analizi, DEUHYO ED 7 (2) 151-155 |
| 26. | Korkmaz F. Görgülü S. (2010) Hemşirelerin, Meslek Ölçütleri Bağlamında Hemşireliğe İlişkin Görüşleri Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 1-17. |
| 27. | Engin E., Kaçmaz D., Uğuryol M.(2016) Türkiye’de hemşire olma kaygısı: varoluşçu felsefe bakış açısıyla bir gözden geçirme Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(43):1226-1231. |
| 28. | Adıgüzel O., Tanrıverdi H., Sönmez Özkan D.(2011) Mesleki profesyonellik ve bir meslek mensupları olarak hemşireler örneği Yönetim Bilimleri Dergisi (9: 2) |
| 29. | Ünsal A. (2021) Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Yayın. İstanbul. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 2 | 12 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 2 | 12 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 52 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | 3 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
OÇ-2 | 3 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
OÇ-3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
OÇ-4 | 2 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 |
OÇ-5 | 3 | 1 | 1 | 5 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
OÇ-6 | 5 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |