Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Hemşirelik Tarihi ve Meslek Etiği
Ders Kodu: HF307
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 2
Amaç

Hemşirelik felsefesi, hemşirelikte etik ve değerlerinin benimsenmesini sağlamak, bu kavramların önemi ile birlikte psikiyatri hemşirelik uygulamalarında kullanılabilmesini olanak sağlayacak anlayışı geliştirmek, hasta haklarının bilinmesini sağlamak, psikiyatri ile ilgili etik sorunlar karsısında izlenecek stratejinin geliştirilmesi için rehber oluşturmaktır.

Özet İçerik

Bu ders etik ve deontoloji biliminin tarihsel gelişimi, etik kavramlar, ilkeler ve teoriler, etik karar verme süreci, Dünyada ve Türkiye’de hemşireliğin ve hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişim sürecini, hemşirelikte uluslar arası ve ulusal etik kurallara ilişkin bilgileri kapsar.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Hülya ARSLANTAŞ
Öğrenme Çıktıları
1.Etik ve deontoloji bilimine ilişkin ana kavramları öğrenme.
2.Hemşirelik mesleğine ilişkin etik ilke ve teorileri öğrenme.
3.Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşların, amaç ve hedeflerini öğrenme.
4.Mesleğin değerlerini, felsefesini, profesyonelliği öğrenmesi ve bakımda kullanmasını sağlama.
5.Hasta hakları ve hatalı uygulamalar hakkında bilgi sahibi olması ve bakımda kullanmasını sağlama.
6.Hemşirelikte uluslararası ve ulusal etik kurallar/kodları bilerek bakım uygulamaları sırasında kullanmasını sağlama.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Velioğlu P, Babadağ K, (1992) Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
2.Tepe H, (1998) Bir Felsefe Dalı Olarak Etik, Doğu Batı Düşünce Dergisi, Yıl:1, Sayı:4.
3.Akdur R, Aydın E, (2001) Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi, Feryal Matbaacılık, Ankara.
4.Pieper A, (1999) Etiğe Giriş (Çev. Atayman V) Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
5.Haynes F, (2002) Eğitimde Etik (Çev Akbas S) Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
6.Changeux J.P, ( 2002) Etiğin Doğal Temelleri (Çev Acar N) Doruk Yayımcılık, İstanbul.
7.Demirhan E,Oğuz Y,Elçioğlu O,Doğan H, (2001) Klinik Etik, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
8.Hatemi H,Doğan H, ( 2001) Medikal Etik (Doğum, Ölum Süreçleri ve Yaşamın Anlamı), Yüce Yayım, İstanbul.
9.Hatemi H, (1999) Medikal Etik (Kuram ve Uygulama Sorunları) Yüce Yayım, İstanbul.
10.Hüsrev H, Doğan H, (2000) Medikal Etik (İlkeler ve Sorunlar) Yüce Yayım, İstanbul.
11.Hüsrev H, Doğan H, (2000) Medikal Etik (İlkeler ve Sorunlar) Yüce Yayım, İstanbul.
12.Terzioğlu A, (1998) Tıbbi Deontoloji ve Biyomedikal Etik’in Ana Hatları Klinik Etik’e Giriş, İ.Ü.Basımevi, İstanbul
13.Atabek E,Değer M, (2000) Tıbbi Deontoloji Konuları, İ.Ü. Basımevi, İstanbul.
14.Haris J, ( 1998) Hayatın Değeri (Çev. Sertabiboğlu S) Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
15.Aydın E, (2001) Tıp Etiğine Giriş, Pegem Yayıncılık, Ankara.
16.Nuttall J, (1997) Etiğe Giriş (Çev.Yılmaz A),Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
17.https://www.thder.org.tr/uploads/subeler/ICN/icn_etik_kodlar_2021.pdf
18.Kuçuradi İ (1996) Etik, Türk Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara.
19.Erdemir D,Öncel O, Aksoy S (2003) Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul.
20.Cevizci A (2002) Etiğe Giriş, Engin Yayıncılık, İstanbul
21.Şentürk S:E. (2014)Hemşirelik Tarihi Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2. Baskı. İstanbul
22.Burkhardt M., Nathaniel A. (2013) Çev. EdEcevit Alpa Ş., Bahçecik N., Karabacak Ü. Çağdaş Hemşirelikte Etik. :İstanbul Tıp Kitabevi. 3. Baskı. İstanbul.
23.Kaya N., Turan N., Öztürk A. (2011)Türkiye’de erkek hemşire imgesi. Uluslararası İnsan bilimleri Dergisi . 8(1):16-30.
24.Özlük B. Sur H.(2017)Türkiye’de Hemşireliğin Profesyonelleşmesi Kapsamında Değerlendirilmesi ve Avrupa Birliğine Uyum Süreci: Niteliksel Bir Çalışma.3(4):98-106
25.Altıok HÖ., Üstün B., (2014) Profesyonellik: Kavram Analizi, DEUHYO ED 7 (2) 151-155
26.Korkmaz F. Görgülü S. (2010) Hemşirelerin, Meslek Ölçütleri Bağlamında Hemşireliğe İlişkin Görüşleri Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 1-17.
27.Engin E., Kaçmaz D., Uğuryol M.(2016) Türkiye’de hemşire olma kaygısı: varoluşçu felsefe bakış açısıyla bir gözden geçirme Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(43):1226-1231.
28.Adıgüzel O., Tanrıverdi H., Sönmez Özkan D.(2011) Mesleki profesyonellik ve bir meslek mensupları olarak hemşireler örneği Yönetim Bilimleri Dergisi (9: 2)
29.Ünsal A. (2021) Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik. Akademi Yayın. İstanbul.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Dünyada ve Türkiye’de Hemşireliğin Tarihsel Gelişimine Genel Bir Bakış
2. Hafta - Teorik
Türkiye’de Hemşirelik Eğitiminin Tarihsel Gelişim Süreci
3. Hafta - Teorik
Hemşireliğin Sosyolojik Özellikleri
4. Hafta - Teorik
Meslek Olarak Hemşirelik
5. Hafta - Teorik
Hemşirelikte Profesyonellik
6. Hafta - Teorik
Hemşirelik Felsefesi, Hemşirelikte Değerler
7. Hafta - Teorik
İnsan, Hasta, Hemşire Hakları ve Sorumlulukları Hak kavramının tanımı ve tarihsel gelişim süreci, Hatalı Uygulama ve İhmal (Malpractice)
8. Hafta - Teorik
Etik/Deontoloji biliminin tarihsel gelişim süreci (Ara Sınav)
9. Hafta - Teorik
Etik kavramlar, Etik teoriler ve ilkeler
10. Hafta - Teorik
Hemşirelik ve Etik, Etik Kurullar
11. Hafta - Teorik
Hemşirelikte uluslararası ve ulusal etik kurallar/kodlar
12. Hafta - Teorik
Etik problemler ve etik karar verme süreci
13. Hafta - Teorik
Uluslararası ve Ulusal Sağlık ve Hemşirelik Örgütleri/Birlikleri/Dernekleri
14. Hafta - Teorik
Tedavide çağdaş gelişmeler ve etik , Etik problemlerde vaka tartışması
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140228
Ara Sınav110212
Dönem Sonu Sınavı110212
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)52
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
3
2
1
5
1
1
1
1
1
1
OÇ-2
3
2
1
5
1
1
1
1
1
1
OÇ-3
2
2
2
5
1
1
1
1
1
1
OÇ-4
2
1
1
5
5
5
5
5
5
1
OÇ-5
3
1
1
5
2
1
1
1
1
1
OÇ-6
5
2
1
5
1
1
1
1
1
2
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026