Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Farkındalık ve Kendini Tanıma
Ders Kodu: HF130
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Öğrencilerin kendilerini tanımalarını, güçlü ve zayıf yönlerini fark etmelerini, duygularını tanıyıp yönetebilmelerini, öz-şefkat ve empati becerilerini geliştirmelerini; farkındalığı günlük yaşamlarına taşıyarak bireysel gelişimlerini desteklemeyi amaçlar.

Özet İçerik

Bu ders, öğrencilerin kişisel farkındalık geliştirmelerini, benlik algılarını tanımalarını ve öz-şefkat becerileri kazanmalarını desteklemektedir. Duygularını tanıma ve yönetme, stres ve öfke gibi zorlayıcı duygularla baş etme, güçlü yönlerini ve gelişim alanlarını fark etme, kişisel değerleriyle yaşam hedeflerini ilişkilendirme gibi konular ele alınmaktadır. Ders süresince teorik bilgi aktarımının yanı sıra yansıtıcı yazılar, mindfulness egzersizleri, tartışmalar ve grup çalışmalarıyla öğrencilerin aktif katılımı sağlanmakta; günlük yaşamda farkındalık becerilerini deneyimlemeleri hedeflenmektedir.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Arş. Gör. Ezgi SARI
Öğrenme Çıktıları
1.Farkındalık kavramını tanımlayabilme.
2.Benlik algısı ve öz-şefkat ilişkisini açıklayabilme.
3.Duygularını tanıyabilme ve yönetebilme.
4.Stres ve öfke gibi zorlayıcı duygularla baş etme yöntemlerini tartışabilme.
5.Günlük yaşamda farkındalık uygulamalarını deneyimleyebilme.
6.Kendi güçlü yönlerini ve gelişim alanlarını ifade edebilme.
7.Kişisel değerlerini fark ederek yaşam hedefleri ile ilişkilendirebilme.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Kabat-Zinn, J. (2016). Hangi Yoldan Gidersen Git Buradasın: Mindfulness Meditasyonuna Giriş. Pegasus Yayınları.
2.Neff, K. (2021). Öz-Şefkat: Kendine İyi Davranmanın Gücü. Pegasus Yayınları.
3.Brown, K. W., Creswell, J. D., & Ryan, R. M. (2015). Handbook of Mindfulness: Theory, Research, and Practice. Guilford Press.
4.Siegel, D. J. (2012). Mindsight: The New Science of Personal Transformation. Bantam.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Dersin tanıtımı, işleyiş, farkındalık kavramına giriş
2. Hafta - Teorik
Kendini tanıma süreci -“Ben Kimim” yansıtıcı yazımı
3. Hafta - Teorik
Bilişsel farkındalık – otomatik düşünceler
4. Hafta - Teorik
Duygusal farkındalık – duyguları tanıma ve ifade etme
5. Hafta - Teorik
Öz-şefkat ve öz-eleştiri
6. Hafta - Teorik
Öz-değerlendirme: güçlü ve gelişim alanları
7. Hafta - Teorik
Stres ve kaygı ile baş etmede farkındalık
8. Hafta - Teorik
Stres ve kaygı ile baş etmede farkındalık- Ara Sınav
9. Hafta - Teorik
İletişimde farkındalık – empati, etkin dinleme-Ara Sınavın Değerlendirilmesi
10. Hafta - Teorik
Günlük yaşamda mindfulness
11. Hafta - Teorik
Öz-farkındalık ve öfke yönetimi
12. Hafta - Teorik
Kişisel değerler ve hedefler
13. Hafta - Teorik
Farkındalık ve kendini tanıma sürecinde -“Ben Kimim” yansıtıcı yazımının tekrarlanması
14. Hafta - Teorik
Yansıtıcı yazıların değerlendirilmesi
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders142256
Bireysel Çalışma5015
Ara Sınav115116
Dönem Sonu Sınavı123124
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)101
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
2
1
1
2
2
2
2
OÇ-2
2
1
1
3
3
3
3
OÇ-3
2
1
1
3
3
3
3
OÇ-4
2
1
1
3
3
3
3
OÇ-5
2
1
1
3
3
1
3
3
OÇ-6
2
1
1
3
3
1
3
3
OÇ-7
2
1
1
3
3
1
3
3
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026