
| Ders Kodu | : HF311 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Hemşirelik ve sağlık bakım sisteminin karmaşıklığı, ulusal düzeyde hasta güvenliğine odaklanma, hasta bakım sonuçlarını iyileştirme isteği ve sağlık bakım sisteminin maliyetini azaltma gereksinimi, hemşirelik ve sağlık bakım organizasyonlarının daha fazla yenilikçi hemşirelik uygulamalarını ve sağlık bakımını talep etmelerine neden olmaktadır. Bu nedenle dersin amacı sağlık hizmetlerinde verimlilik ve kaliteyi artıracak, günün koşullarına en uygun hizmeti sunacak, hastaların/ müşterilerin değişen beklentilerini karşılayabilecek, başkalarının yaptıklarının aynısını tekrar etmeyecek ve fark yaratabilecek olan yalnızca yeni olanı düşünen değil düşünüleni hayata geçirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahip öğrenciler yetiştirmektir.
Değişim ve sağlık alanında yönetimi, yaratıcılık ve yaratıcı düşünme, globalleşen dünyada yenilikçilik, yenileşme süreci, girişimcilik ve yenilikçilik, liderlik ve yenilikçilik, kurumsal yenilikçilik, bilgi teknolojileri ve simülasyon, hemşirelik eğitiminde simülasyon, faydalı model ve patent geliştirmeyi kapsamaktadır.
| Prof. Dr. Emine GERÇEK ÖTER |
| 1. | Değişimi tanımlayabilme, sağlık hizmetlerinin yönetimindeki önemini açıklayabilme |
| 2. | Yaratıcı düşünmeyi tanımlayabilme, hemşirelik eğitimi ve uygulamalarında önemini kavrayabilme |
| 3. | Girişimciliğin temel öğelerini açıklayabilme ve hemşirelik mesleği açısından önemini yorumlayabilme |
| 4. | Yenilikçilik sürecini yorumlayabilme |
| 5. | Yenilikçilik ve liderlik arasındaki ilişkili kavrayabilme |
| 6. | Hemşirelik eğitiminde simülasyon uygulamalarının önemini kavrayabilme |
| 7. | Hemşirelik bakımına yönelik faydalı model ya da patent geliştirmeyi açıklayabilme |
| 8. | Sağlıkta bilgi teknolojilerini tanımlayabilme |
| 9. | İnterprofesyonel eğitimi kavrayabilme/multidisipliner çalışma yaklaşımını kavrayabilme |
| 10. | Fikri eyleme uyarlayabilmenin önemini kavrayabilme |
| 1. | Luecke R. İş Dünyasında Yenilik ve Yaratıcılık. Çeviri, T. Parlak. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; 2008. s. 3-9. |
| 2. | Dil S, Uzun M, Aykanat B. Hemşirelik eğitiminde inovasyon. International Journal of Human Sciences, 9(2): 1217-1228 |
| 3. | Ertuğ N, Kaya H. Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2017; 14 (3): 192-197 |
| 4. | Arslan H, Konuk-Şener D. Hemşirelikte yeni ve önemli bir kavram: Girişimcilik. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 2012; 20(2): 140-145. |
| 5. | Gür-Erdoğan D, Zafer-Güneş D. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik ve Değişime Hazırlık Durumları Arasındaki İlişki. Procedia – Sosyal ve Davranış Bilimleri, 2017.2013; 106: 3033-3040. |
| 6. | Yamaç K. Nedir bu inovasyon? Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 2001; 1(3): 6-8. |
| 7. | Kert SB, Tekdal M. Farklı eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin bireysel yenilikçilik algılarının karşılaştırılması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012; 11(4):1150-1161. |
| 8. | Reed PG, Shearer NBC. Hemşirelik bilgisi ve teori inovasyonu, uygulama bilimini ilerletiyor. İkinci Baskı, Springer Yayıncılık Şirketi: New York, 2018, p. 35-46. |
| 9. | Demiralay R, Bayır EA, Gelibolu MF. Öğrencilerin bireysel yenilikçilik özellikleri ile çevrimiçi öğrenmeye hazır bulunuşlukları ilişkisinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2016; 5(1): 161-168. |
| 10. | Houstan SM, Dieckhaus T, Kirchner B, Rookwood R. Hemşirelik bilişim değerlendirmesi ve inovasyonuna giriş. CRC Press: Taylor & Francis Group: USA, 2015 p. 33-65. |
| 11. | International Council of Nurses. Kaliteyi sunmak, toplumlara hizmet etmek: Hemşireler bakım yeniliklerine öncülük ediyor 2009. http://www.icn.ch/publications/2009-delivering-quality-serving-communities-nursesleading-care-innovations/ Erişim tarihi: 20 Ağustos 2016. |
| 12. | Uys LR, Gwele NS. Hemşirelik sürecinde müfredat geliştirme ve inovasyon. Taylor & Francis Group: USA, 2005 p. 112-195. |
| 13. | Yuksel I. Rogers'in İnovasyon Yayılım Modeli Eylemde: Türkiye'deki Hizmet Öncesi Öğretmenlerin Bireysel Yenilikçilik Profilleri. Hırvat Eğitim Dergisi. 2015; 17(2):507-534. |
| 14. | De Witte, K., Van Muijen, JJ. (1999). Örgüt kültürü: Araştırmacılar ve uygulayıcılar için kritik sorular. Avrupa İş ve Örgütsel Psikoloji Dergisi, 8(4): 383-395. |
| 15. | Sabuncuoğlu, Z., Tüz, M. (2009). Örgütsel Psikoloji. Bursa: Alfa Aktüel Yayınevi. |
| 16. | Aydıntan, B. (2006). Örgüt Zekası ve Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayınevi |
| 17. | Bastable, S. (2003). Hemşire eğitimci olarak: Hemşirelik uygulamaları için öğretme ve öğrenme ilkesi. ABD, Barlett Publishers. |
| 18. | Best, M., Thurston, E. (2004). Hemşire iş memnuniyetinin ölçülmesi. Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 34(6): 283-290. |
| 19. | Bayuo, J., Turkson, R., ; Aggor, R. (2024).Yetişkin yanık hastalarında hemşire liderliğindeki bir bakım sonrası tele-sağlık programının anksiyete, depresyon ve uyku üzerindeki etkileri. Yanık Bakımı ve Araştırma Dergisi. İleri çevrimiçi yayın. https://doi.org/10.1093/jbcr/irae078 |
| 20. | Ibrahim, A. M., Alharbi, A. ve Alzahrani, M. (2025). Hemşire liderliğindeki eğitim ve tele-sağlık müdahalelerinin ayakta tedavi gören hastalarda ruh sağlığı sonuçları üzerindeki etkilerinin karşılaştırılması. BMC Nursing, 24, 137. https://doi.org/10.1186/s12912-025-03789-0 |
| 21. | Mørk, G., Eika, M. ve Brattebø, G. (2024). Lisans düzeyindeki sağlık eğitiminde sosyal-duygusal öğrenmeyi güçlendirmek için akran değerlendirmesiyle 360° sanal gerçeklik. JMIR Tıp Eğitimi, 10, e56844. https://doi.org/10.2196/56844 |
| 22. | JMIR Editör Ekibi. (2025). Kronik hastalığı olan ve yalnız yaşayan yaşlı yetişkinlerde dijital sağlık müdahalesinin fiziksel aktivite üzerindeki etkisi. Tıbbi İnternet Araştırmaları Dergisi, 27, e63168. https://doi.org/10.2196/63168 |
| 23. | Bayuo, J., Turkson, R. ve Aggor, R. (2024). Hemşire liderliğindeki bir bakım sonrası tele-sağlık programının yetişkin yanık hastalarında anksiyete, depresyon ve uyku üzerine etkileri. Yanık Bakımı Dergisi &Araştırma. Ön çevrimiçi yayın. https://doi.org/10.1093/jbcr/irae078 |
| 24. | Koo, T. H., Kim, D. H. ve Lee, J. (2024). Hemşirelik bakımında yapay zekanın uygulanmasına ilişkin sistematik inceleme. Sağlık, 12(15), 3041. https://doi.org/10.3390/healthcare12153041 |
| 25. | Mai, A. ve ark. (2025). Dijital terapötiklerin kullanımını iyileştirmek için dijital hemşire uygulaması (DiGA): Çok merkezli randomize üstünlük deneme protokolü. Denemeler, 26, 88. https://doi.org/10.1186/s13063-025-08809-7 |
| 26. | Labkoff, S. E. ve ark. (2024). Hasta bakımını iyileştirmek için yapay zeka destekli klinik karar desteğine yönelik öneriler. Amerikan Tıbbi Bilişim Derneği Dergisi, 31(11), 2730–2742. https://doi.org/10.1093/jamia/ocae167 |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 2 | 42 |
| Ödev | 1 | 16 | 2 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 1 | 15 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 1 | 25 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 100 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-6 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-7 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-8 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-9 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-10 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |