Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Hemşirelikte İnovatif Yaklaşımlar
Ders Kodu: HF311
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Hemşirelik ve sağlık bakım sisteminin karmaşıklığı, ulusal düzeyde hasta güvenliğine odaklanma, hasta bakım sonuçlarını iyileştirme isteği ve sağlık bakım sisteminin maliyetini azaltma gereksinimi, hemşirelik ve sağlık bakım organizasyonlarının daha fazla yenilikçi hemşirelik uygulamalarını ve sağlık bakımını talep etmelerine neden olmaktadır. Bu nedenle dersin amacı sağlık hizmetlerinde verimlilik ve kaliteyi artıracak, günün koşullarına en uygun hizmeti sunacak, hastaların/ müşterilerin değişen beklentilerini karşılayabilecek, başkalarının yaptıklarının aynısını tekrar etmeyecek ve fark yaratabilecek olan yalnızca yeni olanı düşünen değil düşünüleni hayata geçirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahip öğrenciler yetiştirmektir.

Özet İçerik

Değişim ve sağlık alanında yönetimi, yaratıcılık ve yaratıcı düşünme, globalleşen dünyada yenilikçilik, yenileşme süreci, girişimcilik ve yenilikçilik, liderlik ve yenilikçilik, kurumsal yenilikçilik, bilgi teknolojileri ve simülasyon, hemşirelik eğitiminde simülasyon, faydalı model ve patent geliştirmeyi kapsamaktadır.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Emine GERÇEK ÖTER
Öğrenme Çıktıları
1.Değişimi tanımlayabilme, sağlık hizmetlerinin yönetimindeki önemini açıklayabilme
2.Yaratıcı düşünmeyi tanımlayabilme, hemşirelik eğitimi ve uygulamalarında önemini kavrayabilme
3.Girişimciliğin temel öğelerini açıklayabilme ve hemşirelik mesleği açısından önemini yorumlayabilme
4.Yenilikçilik sürecini yorumlayabilme
5.Yenilikçilik ve liderlik arasındaki ilişkili kavrayabilme
6.Hemşirelik eğitiminde simülasyon uygulamalarının önemini kavrayabilme
7.Hemşirelik bakımına yönelik faydalı model ya da patent geliştirmeyi açıklayabilme
8.Sağlıkta bilgi teknolojilerini tanımlayabilme
9.İnterprofesyonel eğitimi kavrayabilme/multidisipliner çalışma yaklaşımını kavrayabilme
10.Fikri eyleme uyarlayabilmenin önemini kavrayabilme
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Luecke R. İş Dünyasında Yenilik ve Yaratıcılık. Çeviri, T. Parlak. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; 2008. s. 3-9.
2.Dil S, Uzun M, Aykanat B. Hemşirelik eğitiminde inovasyon. International Journal of Human Sciences, 9(2): 1217-1228
3.Ertuğ N, Kaya H. Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2017; 14 (3): 192-197
4.Arslan H, Konuk-Şener D. Hemşirelikte yeni ve önemli bir kavram: Girişimcilik. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 2012; 20(2): 140-145.
5.Gür-Erdoğan D, Zafer-Güneş D. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik ve Değişime Hazırlık Durumları Arasındaki İlişki. Procedia – Sosyal ve Davranış Bilimleri, 2017.2013; 106: 3033-3040.
6.Yamaç K. Nedir bu inovasyon? Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 2001; 1(3): 6-8.
7.Kert SB, Tekdal M. Farklı eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin bireysel yenilikçilik algılarının karşılaştırılması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012; 11(4):1150-1161.
8.Reed PG, Shearer NBC. Hemşirelik bilgisi ve teori inovasyonu, uygulama bilimini ilerletiyor. İkinci Baskı, Springer Yayıncılık Şirketi: New York, 2018, p. 35-46.
9.Demiralay R, Bayır EA, Gelibolu MF. Öğrencilerin bireysel yenilikçilik özellikleri ile çevrimiçi öğrenmeye hazır bulunuşlukları ilişkisinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2016; 5(1): 161-168.
10.Houstan SM, Dieckhaus T, Kirchner B, Rookwood R. Hemşirelik bilişim değerlendirmesi ve inovasyonuna giriş. CRC Press: Taylor & Francis Group: USA, 2015 p. 33-65.
11.International Council of Nurses. Kaliteyi sunmak, toplumlara hizmet etmek: Hemşireler bakım yeniliklerine öncülük ediyor 2009. http://www.icn.ch/publications/2009-delivering-quality-serving-communities-nursesleading-care-innovations/ Erişim tarihi: 20 Ağustos 2016.
12.Uys LR, Gwele NS. Hemşirelik sürecinde müfredat geliştirme ve inovasyon. Taylor & Francis Group: USA, 2005 p. 112-195.
13.Yuksel I. Rogers'in İnovasyon Yayılım Modeli Eylemde: Türkiye'deki Hizmet Öncesi Öğretmenlerin Bireysel Yenilikçilik Profilleri. Hırvat Eğitim Dergisi. 2015; 17(2):507-534.
14.De Witte, K., Van Muijen, JJ. (1999). Örgüt kültürü: Araştırmacılar ve uygulayıcılar için kritik sorular. Avrupa İş ve Örgütsel Psikoloji Dergisi, 8(4): 383-395.
15.Sabuncuoğlu, Z., Tüz, M. (2009). Örgütsel Psikoloji. Bursa: Alfa Aktüel Yayınevi.
16.Aydıntan, B. (2006). Örgüt Zekası ve Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayınevi
17.Bastable, S. (2003). Hemşire eğitimci olarak: Hemşirelik uygulamaları için öğretme ve öğrenme ilkesi. ABD, Barlett Publishers.
18.Best, M., Thurston, E. (2004). Hemşire iş memnuniyetinin ölçülmesi. Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 34(6): 283-290.
19.Bayuo, J., Turkson, R., ; Aggor, R. (2024).Yetişkin yanık hastalarında hemşire liderliğindeki bir bakım sonrası tele-sağlık programının anksiyete, depresyon ve uyku üzerindeki etkileri. Yanık Bakımı ve Araştırma Dergisi. İleri çevrimiçi yayın. https://doi.org/10.1093/jbcr/irae078
20.Ibrahim, A. M., Alharbi, A. ve Alzahrani, M. (2025). Hemşire liderliğindeki eğitim ve tele-sağlık müdahalelerinin ayakta tedavi gören hastalarda ruh sağlığı sonuçları üzerindeki etkilerinin karşılaştırılması. BMC Nursing, 24, 137. https://doi.org/10.1186/s12912-025-03789-0
21.Mørk, G., Eika, M. ve Brattebø, G. (2024). Lisans düzeyindeki sağlık eğitiminde sosyal-duygusal öğrenmeyi güçlendirmek için akran değerlendirmesiyle 360° sanal gerçeklik. JMIR Tıp Eğitimi, 10, e56844. https://doi.org/10.2196/56844
22.JMIR Editör Ekibi. (2025). Kronik hastalığı olan ve yalnız yaşayan yaşlı yetişkinlerde dijital sağlık müdahalesinin fiziksel aktivite üzerindeki etkisi. Tıbbi İnternet Araştırmaları Dergisi, 27, e63168. https://doi.org/10.2196/63168
23.Bayuo, J., Turkson, R. ve Aggor, R. (2024). Hemşire liderliğindeki bir bakım sonrası tele-sağlık programının yetişkin yanık hastalarında anksiyete, depresyon ve uyku üzerine etkileri. Yanık Bakımı Dergisi &Araştırma. Ön çevrimiçi yayın. https://doi.org/10.1093/jbcr/irae078
24.Koo, T. H., Kim, D. H. ve Lee, J. (2024). Hemşirelik bakımında yapay zekanın uygulanmasına ilişkin sistematik inceleme. Sağlık, 12(15), 3041. https://doi.org/10.3390/healthcare12153041
25.Mai, A. ve ark. (2025). Dijital terapötiklerin kullanımını iyileştirmek için dijital hemşire uygulaması (DiGA): Çok merkezli randomize üstünlük deneme protokolü. Denemeler, 26, 88. https://doi.org/10.1186/s13063-025-08809-7
26.Labkoff, S. E. ve ark. (2024). Hasta bakımını iyileştirmek için yapay zeka destekli klinik karar desteğine yönelik öneriler. Amerikan Tıbbi Bilişim Derneği Dergisi, 31(11), 2730–2742. https://doi.org/10.1093/jamia/ocae167
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Tanışma, dersin tanıtımı, amaç ve öğrenim hedefleri/Değişim yönetimi: planlama, organize etme, sağlık alanında değişim
2. Hafta - Teorik
Eleştirel ve Analitik Düşünme
3. Hafta - Teorik
Yaratıcılık, girişimcilik
4. Hafta - Teorik
Problem Çözme Becerileri / Klinik Karar Verme
5. Hafta - Teorik
İnovasyon, yenilik süreci ve yeni bir fikir üretme
6. Hafta - Teorik
Hemşirelik ve inovasyon
7. Hafta - Teorik
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
8. Hafta - Teorik
Sağlıkta bilgi teknolojileri (elektronik sağlık kayıtları, e-sağlık ve tele-sağlık uygulamaları) (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Sağlıkta bilgi teknolojileri (elektronik sağlık kayıtları, e-sağlık ve tele-sağlık uygulamaları) (Ara Sınavın değerlendirilmesi)
10. Hafta - Teorik
Sistem temelli uygulamalar, hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı
11. Hafta - Teorik
Hemşirelikte Web Tabanlı ve Yapay Zeka Temelli Uygulamalar
12. Hafta - Teorik
Sağlık bakım hizmetlerinde inovasyon ve interprofesyonel eğitim/multidisipliner çalışma
13. Hafta - Teorik
Biyotasarım
14. Hafta - Teorik
Patent ve Faydalı Model / Endüstri 5.0-6.0 ve Sağlık 5.0-6.0/Fikirden eyleme proje oluşturma
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders141242
Ödev116218
Ara Sınav114115
Dönem Sonu Sınavı124125
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
4
5
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-2
4
5
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-3
4
5
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-4
4
5
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-5
4
5
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-6
4
5
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-7
4
5
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-8
4
5
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-9
4
5
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-10
4
5
4
4
4
5
5
5
4
5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026