Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Teknoloji Bağımlılığı
Ders Kodu: HF010
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 4
Amaç

Bu dersin amacı, günümüzde sıkça kullandığımız teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalık oluşturmak, teknolojinin olumsuz etkileri ile baş etme stratejilerini ve doğru teknoloji kullanımını kazandırmaktır.

Özet İçerik

Bu dersin içeriği, Temel kavramlar, teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık; internet, oyun, akıllı telefon ve sosyal ağ bağımlılığı, sanal zorbalık nedir, türleri, yaygınlığı, araştırmalar, öğrencilere ailelere ve öğretmenlere yönelik farkındalık ve baş etme stratejilerinden oluşmaktadır.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Arş. Gör. Rüveyda YÜKSEL
Öğrenme Çıktıları
1.Teknolojinin olumsuz etkilerini bilir.
2.Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalığı kazanır.
3.Teknolojinin olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir.
4.Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir.
5.Teknolojiyi amacına uygun kullanabilir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Ayas, T. ve Horzum, M. B. [Ed.] (2016). Teknolojinin olumsuz etkileri. Ankara: Vize Yayıncılık.
2.Rogers, V. (2010). Cyberbullying: Activities to help children and teens to stay safe in a texting, twittering, social networking world. Jessica Kingsley Publishers.
3.Kowalski, R. M., Limber, S., Limber, S. P., & Agatston, P. W. (2012).Cyberbullying: Bullying in the digital age. John Wiley & Sons.
4.Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2014). Bullying beyond the schoolyard: Preventing and responding to cyberbullying. Corwin Press.
5.Li, Q., Cross, D., & Smith, P. K. (Eds.). (2011). Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives. John Wiley & Sons.
6.Willard, N. E. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Research Press.
7.Young, K. S., & de Abreu, C. N. (Eds.). (2010). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons.
8.Johnson, N. F. (2012). The multiplicities of internet addiction: The misrecognition of leisure and learning. Ashgate Publishing, Ltd..
9.Kalkan, M. Ve Kaygusuz, C. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi. İnternet Bağımlılığı: Sorun ve çözümler. Ankara: Anı Yayıncılık.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Temel kavramlar, teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık
2. Hafta - Teorik
İnternet kullanımında bağımlılık özellikleri, İnternet bağımlılığının ölçülmesi, İnternet ve oyun bağımlılığı işaret ve semptomları
3. Hafta - Teorik
İnternet bağımlılığında öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
4. Hafta - Teorik
Oyun bağımlılığı özellikleri, işaret ve semptomları, ölçülmesi
5. Hafta - Teorik
Oyun bağımlılığında öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
6. Hafta - Teorik
Akıllı telefon bağımlılığı özellikleri, işaret ve semptomları, ölçülmesi
7. Hafta - Teorik
Akıllı telefon bağımlılığında öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
8. Hafta - Teorik
Sosyal ağ bağımlılığı özellikleri, işaret ve semptomları, ölçülmesi (Ara Sınav)
9. Hafta - Teorik
Sosyal ağ bağımlılığında öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
10. Hafta - Teorik
Sanal zorbalık nedir?, Genel zorbalıkla arasındaki farklar, Sanal zorbalık türleri, Sanal zorbalık araçları
11. Hafta - Teorik
Sanal zorbalığa yönelik öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
12. Hafta - Teorik
Okul kültürü oluşturma
13. Hafta - Teorik
Politika ve kanunlar
14. Hafta - Teorik
Teknolojinin verimli kullanımı
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders144284
Ara Sınav1606
Dönem Sonu Sınavı110010
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
5
5
5
5
4
5
4
4
3
5
OÇ-2
5
5
4
4
5
5
4
4
3
5
OÇ-3
5
5
5
5
5
5
5
4
3
5
OÇ-4
3
5
4
5
3
5
3
3
3
5
OÇ-5
5
5
5
5
4
5
3
4
4
5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026