
| Ders Kodu | : HF377 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Bu dersin amacı, hemşirelik öğrencilerinin dezavantajlı grupları (kadınlar, engelliler, azınlıklar, göçmenler, LGBTİ+ bireyler vb.) tanıyarak, hemşirelerin bu grupların üreme ve ruh sağlığındaki rol ve sorumluluklarının farkındalığını sağlamaktır.
Bu derste, dezavantajlı gruplarda üreme ve ruh sağlığı sorunlarına ilişkin konular yer almaktadır.
| Arş. Gör. Rüveyda YÜKSEL |
| Arş. Gör. Tuğba DÜNDAR |
| 1. | Hemşirelerin dezavantajlı gruplara yönelik rol ve sorumluluklarını açıklayabilme |
| 2. | Dezavantajlı gruplara ilişkin temel kavramları tanımlayabilme |
| 3. | Dezavantajlı grupların haklarının neler olduğunu söyleyebilme |
| 4. | Dezavantajlı gruplara sunulan sağlık hizmetlerinde yaşanan etik sorunların farkına varma |
| 5. | Dezavantajlı gruplar için yürütülen sağlık uygulamalarına yönelik ülke örneği verebilme |
| 6. | Dezavantajlı gruplarda üreme sağlığı sorunlarına yönelik hemşirelik bakımını uygulamaya hazır oluş |
| 7. | Dezavantajlı grupların ruh sağlığı sorunlarına yönelik hemşirelik bakımını uygulamaya hazır oluş |
| 1. | Aykurt, A.Y. (2020). 21. Yüzyıl’da Sosyal Sorunlar Ve Dezavantajlı Gruplar. Journal of Awareness (JoA), 5(3), 427-448. |
| 2. | Işıklı, E.İ. (2018). Dezavantajlı Gruplar Üzerine Araştırmalar. Akademisyen Kitabevi. |
| 3. | Yılmaz, F.E.(2015). Engellilerde Cinsel Gelişim ve Cinsel Eğitim Programları. Akademisyen Yayınevi |
| 4. | T.C. Sağlık Bakanlığı (2006). Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara. |
| 5. | Harunoğulları, M. (2021). Savaş, Göç ve Kadın. Eğitim Yayınevi |
| 6. | Türkiye’de Yasal Olarak İkamet Eden Yabancıların Profili ve Yaşam Koşulları Ankara, 2017 |
| 7. | http://www.hips.hacettepe.edu.tr/tnsa2018/rapor/2018_TDHS_SR.pdf HUNEE. |
| 8. | http://www.hips.hacettepe.edu.tr/yasalyabanci2015/rapor/yasal_yabancilar_2018.pd |
| 9. | Usta G, Aslan R. (2022). Afetlerde Savunmasız Gruplar. İstanbul Tıp Kitabevleri |
| 10. | Anderson B. A. (2005). Reproductive Health: Women and Men's Shared Responsibility Jones &;Bartlett Learning |
| 11. | Kocakaya, M. E., Polat Subaşı, K. (2023). Türkiye'deki Dezavantajlı Grupların Yoksulluğu. İdeal Kültür Yayıncılık |
| 12. | Göçer, Ş., Polat, T. (2022). Sağlık Hizmetlerinde Dezavantajlı Gruplar. Nobel Akademik Yayıncılık. |
| 13. | Arısyoy, A. (2021). Dezavantajlı Gruplar ve Sosyal Dışlanma. Ekin Basım Yayın |
| 14. | Krononfeld J. (2019). Hizmet Alamayan ve Sosyal Olarak Dezavantajlı Gruplar ve Sağlık ve Sağlık Bakımı Farklılıkları ile Bağlantıları. Emerald Publishing Limited |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 2 | 12 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 2 | 32 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 100 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | ||||||||||
OÇ-2 | 3 | 4 | ||||||||
OÇ-3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 | |||||
OÇ-4 | 3 | |||||||||
OÇ-5 | 2 | |||||||||
OÇ-6 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | |||
OÇ-7 | 3 | 3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | |||