
| Ders Kodu | : HF403 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 4 |
| Uyg. | : 4 |
| Kredi | : 6 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 6 |
Bu dersin amacı öğrenme-öğretme süreci ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri inceleyerek bunları eğitime ilişkin rol ve işlevlerine yansıtabilen, yaşamboyu öğrenmeyi benimsemiş hemşireler yetiştirmektir
Hemşirenin eğitimci rolü, hemşirelik eğitiminde yaşam böyu öğrenme, eğitime ilişkin temel kavramlar, hemşirelik eğitimi felsefesi, temel öğrenme kuram ve ilkeleri, öğrenme öğretme süreci, yetişkin eğitimi, klinik eğitim, hizmet içi eğitim, sağlık eğitimi
| Doç. Dr. Emel TUĞRUL |
| Dr. Öğr. Üyesi Muazzez ŞAHBAZ |
| Prof. Dr. Yıldız DENAT |
| 1. | Hemşirenin eğitimci rolünün temel özelliklerini söyler/yazar |
| 2. | Eğitime ilişkin temel kavramları tanımlar |
| 3. | Hemşirelik eğitimi felsefesinin temel özelliklerinin farkına varır |
| 4. | Temel öğrenme kuram ve ilkelerinin öğrenme için yol gösterici ilkelerinden en az 4 tanesini söyler/yazar |
| 5. | Temel öğrenme kuram ve ilkelerinin öğrenme için yol gösterici ilkelerini irdeleyerek gerçek hayattaki öğrenme davranışlarından örnek verir |
| 6. | Öğretme öğrenme sürecini oluşturan temel unsurların her birinin özelliklerini birbiri ile ilişkilendirerek açıklar |
| 7. | Hemşirelik eğitiminde klinik öğretimin temel özelliklerini irdeler |
| 8. | Yetişkin eğitiminin temel özelliklerinin farkına varır |
| 9. | Eğitimde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin temel özelliklerini söyler/yazar |
| 10. | Etkin bir hizmet içi eğitim sürecinin öneminin farkına varır |
| 11. | Yaşam boyu öğrenmenin öneminin farkına varır |
| 12. | Proje kapsamında eğitim için konu belirler |
| 13. | Eğitim konusuna ilişkin öğretim amaç ve hedeflerini belirler |
| 14. | Eğitim konusunun amaç ve hedefleri doğrultusunda eğitim içeriğini oluşturur |
| 15. | Eğitim konusunun amaç ve hedefleri doğrultusunda öğretim yöntem ve tekniklerini belirler |
| 16. | Eğitim konusunun amaç ve hedefleri doğrultusunda öğretim materyali hazırlar |
| 17. | Eğitim süreci doğrultusunda hazırladığı eğitimi etkin sunum tekniklerini kullanarak sunar |
| 18. | Grup halinde etkin çalışır |
| 1. | Akbaba, A., & Özbicakci, S. (2021). Türkiye’de Hemşirelik Klinik Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar: Kapsam Araştırması. Journal Of Education And Research İn Nursing, 18(4), 423-430. |
| 2. | Atılgan, H. (2019). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (12. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.. |
| 3. | Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., Bıçak, B. (2009). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. 3. bs. Ankara: Pegem Akademi |
| 4. | Bastable, B. S. (2019). Nurse as Educator. 5th edition. Jones & Bartlett Learning, Burlington, Massachusetts. |
| 5. | Çelenk, S. (Ed.) (2021) Öğretim İlke Ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi |
| 6. | Demirel Ö. (2015) Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya. 23. Baskı, Ankara: Pegem Akademi. |
| 7. | Demirel Ö. (2015) Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı. 22. Baskı, Ankara: Pegem Akademi. |
| 8. | DeYoung, S. (2003). Teaching Strategies for Nurse Educators, Upper Saddle River: Prentice Hall |
| 9. | Duruk N.(2021). Hemşirelik işlevleri ve rolleri. Kara Kaşıkçı, M.; Akın, E (Ed.). Temel hemşirelik: esasları, kavramlar, ilkeler, uygulamalar. İstanbul: İstanbul Medikal Sağlık ve Yayıncılık. |
| 10. | Emerson, R.J. (2007). Nursing Education in The Clinical Setting, St. Louis: Mosby Elsevier. |
| 11. | Ertürk, S. (2016). Eğitimde Program Geliştirme. Edge Akademi Yayıncılık, Ankara |
| 12. | Gaberson, KB, Oermann, MH, Shellenbager, T. (2016) ClinicaL Teaching Strategies in Nursing. F.K.Özdemir, Z.A.Şahin, D.K. Alemdar. (Çev Editör).Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara |
| 13. | Hacıalioğlu, N. (2019). Hemşirelikte öğretim, öğrenme ve eğitim. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
| 14. | Hemşirelikte Ulusal Çekirdek Eğitimi Programı, 2022. |
| 15. | Moore, K.D. Öğretim Becerileri. E.Altıntaş, (edit), N.Kaya. (Çev) |
| 16. | Oerman, M.H. Gaberson, K.H. (2006). Evaluation And Testing İn Nursing Education, 2nd ed., New York: Springer Pub. |
| 17. | Oermann, M.H., & Gaberson, K.B. (2013). Evaluation and testing in nursing education (4th edition). New York: Springer Publishing Company |
| 18. | Özer Karadeniz K., Elmas S., (2021). Clinical Education in Nursing. Eurasian journal of Health scıences. 4(2):132-137. |
| 19. | Özsaban, A., & Bayram, A. (2020). Türkiye’de Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Deneyimlerini Etkileyen Faktörler: Sistematik Derleme. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 124-145. |
| 20. | Senemoğlu, N. (2023). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya.29. Baskı.Ankara: Anı Yayıncılık |
| 21. | Sönmez, V. (1994). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, 7. Basım, Ankara: Anı Yayıncılık. |
| 22. | Sönmez, V. (2017). Öğretim İlke ve Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık |
| 23. | Teskereci, G., Boz, İ., Buldukoğlu, K., (2020). Hemşirelikte profesyonel sosyalizasyon sürecine, bakım veren eğitici ve klinik öğrenme çevresinin etkisi. 6(1):171-8 |
| 24. | Yeşilyurt,E.(2019) Kuramsal Temelleri Açısından Öğretim Stratejilerinin Temel Özellikleri: Bir Derleme Çalışması Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi 3(5), 57-78 |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %30 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %45 |
| Uygulama | 1 | %25 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 4 | 56 |
| Uygulamalı Ders | 14 | 0 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 1 | 11 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 1 | 21 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 144 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 2 | |
OÇ-2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | ||
OÇ-3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | |
OÇ-4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | |
OÇ-5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 3 | 3 | 5 | |
OÇ-6 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | |
OÇ-7 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 | 4 | |
OÇ-8 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
OÇ-9 | 3 | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
OÇ-10 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | |
OÇ-11 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | |
OÇ-12 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | |
OÇ-13 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | |
OÇ-14 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 2 | 5 |
OÇ-15 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | |
OÇ-16 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | |
OÇ-17 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
OÇ-18 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | |