Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Hemşirelikte Öğretim
Ders Kodu: HF403
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 4
Uyg.: 4
Kredi: 6
Laboratuvar: 0
AKTS: 6
Amaç

Bu dersin amacı öğrenme-öğretme süreci ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri inceleyerek bunları eğitime ilişkin rol ve işlevlerine yansıtabilen, yaşamboyu öğrenmeyi benimsemiş hemşireler yetiştirmektir

Özet İçerik

Hemşirenin eğitimci rolü, hemşirelik eğitiminde yaşam böyu öğrenme, eğitime ilişkin temel kavramlar, hemşirelik eğitimi felsefesi, temel öğrenme kuram ve ilkeleri, öğrenme öğretme süreci, yetişkin eğitimi, klinik eğitim, hizmet içi eğitim, sağlık eğitimi

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Emel TUĞRUL
Dr. Öğr. Üyesi Muazzez ŞAHBAZ
Prof. Dr. Yıldız DENAT
Öğrenme Çıktıları
1.Hemşirenin eğitimci rolünün temel özelliklerini söyler/yazar
2.Eğitime ilişkin temel kavramları tanımlar
3.Hemşirelik eğitimi felsefesinin temel özelliklerinin farkına varır
4.Temel öğrenme kuram ve ilkelerinin öğrenme için yol gösterici ilkelerinden en az 4 tanesini söyler/yazar
5.Temel öğrenme kuram ve ilkelerinin öğrenme için yol gösterici ilkelerini irdeleyerek gerçek hayattaki öğrenme davranışlarından örnek verir
6.Öğretme öğrenme sürecini oluşturan temel unsurların her birinin özelliklerini birbiri ile ilişkilendirerek açıklar
7.Hemşirelik eğitiminde klinik öğretimin temel özelliklerini irdeler
8.Yetişkin eğitiminin temel özelliklerinin farkına varır
9.Eğitimde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin temel özelliklerini söyler/yazar
10.Etkin bir hizmet içi eğitim sürecinin öneminin farkına varır
11.Yaşam boyu öğrenmenin öneminin farkına varır
12.Proje kapsamında eğitim için konu belirler
13.Eğitim konusuna ilişkin öğretim amaç ve hedeflerini belirler
14.Eğitim konusunun amaç ve hedefleri doğrultusunda eğitim içeriğini oluşturur
15.Eğitim konusunun amaç ve hedefleri doğrultusunda öğretim yöntem ve tekniklerini belirler
16.Eğitim konusunun amaç ve hedefleri doğrultusunda öğretim materyali hazırlar
17.Eğitim süreci doğrultusunda hazırladığı eğitimi etkin sunum tekniklerini kullanarak sunar
18.Grup halinde etkin çalışır
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Akbaba, A., & Özbicakci, S. (2021). Türkiye’de Hemşirelik Klinik Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar: Kapsam Araştırması. Journal Of Education And Research İn Nursing, 18(4), 423-430.
2.Atılgan, H. (2019). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (12. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık..
3.Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., Bıçak, B. (2009). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. 3. bs. Ankara: Pegem Akademi
4.Bastable, B. S. (2019). Nurse as Educator. 5th edition. Jones & Bartlett Learning, Burlington, Massachusetts.
5.Çelenk, S. (Ed.) (2021) Öğretim İlke Ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
6.Demirel Ö. (2015) Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya. 23. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
7.Demirel Ö. (2015) Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı. 22. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
8.DeYoung, S. (2003). Teaching Strategies for Nurse Educators, Upper Saddle River: Prentice Hall
9.Duruk N.(2021). Hemşirelik işlevleri ve rolleri. Kara Kaşıkçı, M.; Akın, E (Ed.). Temel hemşirelik: esasları, kavramlar, ilkeler, uygulamalar. İstanbul: İstanbul Medikal Sağlık ve Yayıncılık.
10.Emerson, R.J. (2007). Nursing Education in The Clinical Setting, St. Louis: Mosby Elsevier.
11.Ertürk, S. (2016). Eğitimde Program Geliştirme. Edge Akademi Yayıncılık, Ankara
12.Gaberson, KB, Oermann, MH, Shellenbager, T. (2016) ClinicaL Teaching Strategies in Nursing. F.K.Özdemir, Z.A.Şahin, D.K. Alemdar. (Çev Editör).Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara
13.Hacıalioğlu, N. (2019). Hemşirelikte öğretim, öğrenme ve eğitim. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
14.Hemşirelikte Ulusal Çekirdek Eğitimi Programı, 2022.
15.Moore, K.D. Öğretim Becerileri. E.Altıntaş, (edit), N.Kaya. (Çev)
16.Oerman, M.H. Gaberson, K.H. (2006). Evaluation And Testing İn Nursing Education, 2nd ed., New York: Springer Pub.
17.Oermann, M.H., & Gaberson, K.B. (2013). Evaluation and testing in nursing education (4th edition). New York: Springer Publishing Company
18.Özer Karadeniz K., Elmas S., (2021). Clinical Education in Nursing. Eurasian journal of Health scıences. 4(2):132-137.
19.Özsaban, A., & Bayram, A. (2020). Türkiye’de Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Deneyimlerini Etkileyen Faktörler: Sistematik Derleme. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 124-145.
20.Senemoğlu, N. (2023). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya.29. Baskı.Ankara: Anı Yayıncılık
21.Sönmez, V. (1994). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, 7. Basım, Ankara: Anı Yayıncılık.
22.Sönmez, V. (2017). Öğretim İlke ve Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
23.Teskereci, G., Boz, İ., Buldukoğlu, K., (2020). Hemşirelikte profesyonel sosyalizasyon sürecine, bakım veren eğitici ve klinik öğrenme çevresinin etkisi. 6(1):171-8
24.Yeşilyurt,E.(2019) Kuramsal Temelleri Açısından Öğretim Stratejilerinin Temel Özellikleri: Bir Derleme Çalışması Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi 3(5), 57-78
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Hemşirenin Eğitimci Rolü ve Hemşirelik Eğitiminde Yaşam Boyu Öğrenme
1. Hafta - Uygulama
Dersin Uygulama Tanıtımı
2. Hafta - Teorik
Eğitimde Temel Kavramlar Eğitim Felsefesi Ve Hemşirelik Eğitimi Felsefesi
2. Hafta - Uygulama
Çalışma Gruplarının Belirlenmesi
3. Hafta - Teorik
Eğitimi Etkileyen Temel Faktörler
3. Hafta - Uygulama
Proje Konusu Tartışma Ve Konu Belirleme
4. Hafta - Teorik
Eğitimde Temel Öğrenme Kuramları Ve İlkeleri
4. Hafta - Uygulama
Proje Konusuna İlişkin Literatür Tarama
5. Hafta - Teorik
Eğitim Programları Ve Öğretme-Öğrenme Sürecinin Düzenlenmesi
5. Hafta - Uygulama
Proje Konusu Amaç Hedeflerini Belirleme
6. Hafta - Teorik
Öğretim Strateji Yöntem Ve Teknikleri
6. Hafta - Uygulama
Proje Konusu İçerik Planı Hazırlama
7. Hafta - Teorik
Öğretim Araç-Gereçleri
7. Hafta - Uygulama
Öğretim Yöntemlerinin ve Öğretim Araç Gereçlerinin Belirlenmesi Ve Hazırlanması
8. Hafta - Teorik
Ara Sınav -Öğretim Ortamı Ve Yönetimi
8. Hafta - Uygulama
Öğretim Yöntemlerinin ve Öğretim Araç Gereçlerinin Belirlenmesi Ve Hazırlanması
9. Hafta - Teorik
Ara Sınav Sorularının Tartışılması ve Etkili Sunum Teknikleri
9. Hafta - Uygulama
Proje Yazma
10. Hafta - Teorik
Yetişkin Eğitimi
10. Hafta - Uygulama
Proje Yazma
11. Hafta - Teorik
Klinik Eğitim
11. Hafta - Uygulama
Eğitim Öğretim Süreci Doğrultusunda Projelerin Sunumu
12. Hafta - Teorik
Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme
12. Hafta - Uygulama
Eğitim Öğretim Süreci Doğrultusunda Projelerin Sunumu
13. Hafta - Teorik
Hizmet İçi Eğitim
13. Hafta - Uygulama
Eğitim Öğretim Süreci Doğrultusunda Projelerin Sunumu
14. Hafta - Teorik
Sağlık Eğitimi
14. Hafta - Uygulama
Eğitim Öğretim Süreci Doğrultusunda Projelerin Sunumu
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%30
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%45
Uygulama1%25
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140456
Uygulamalı Ders140456
Ara Sınav110111
Dönem Sonu Sınavı120121
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)144
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
3
3
2
3
4
2
4
3
2
OÇ-2
3
3
2
1
1
1
1
2
OÇ-3
4
4
4
4
3
2
4
4
4
OÇ-4
4
4
4
3
2
1
3
3
4
OÇ-5
4
4
4
3
2
1
3
3
5
OÇ-6
5
5
5
4
5
3
5
5
5
OÇ-7
5
5
5
4
4
2
5
4
4
OÇ-8
3
3
3
2
3
3
2
2
4
OÇ-9
3
4
4
5
2
3
2
2
4
OÇ-10
4
4
4
3
2
2
4
4
5
OÇ-11
4
4
4
3
3
2
4
4
5
OÇ-12
4
4
4
2
3
3
4
4
4
OÇ-13
4
4
4
3
2
2
3
4
4
OÇ-14
4
4
4
3
2
2
3
4
2
5
OÇ-15
4
4
4
3
2
2
2
3
4
OÇ-16
4
4
3
2
5
5
5
5
4
OÇ-17
5
5
5
3
5
5
5
5
5
OÇ-18
3
4
4
4
5
4
4
4
5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026