
| Ders Kodu | : HF202 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 4 |
| Uyg. | : 8 |
| Kredi | : 9 |
| Laboratuvar | : 2 |
| AKTS | : 12 |
Cerrahi hastalıkları ve cerrahi hastasının ameliyat öncesi-sırası- sonrası bakımı konusunda bilgi sahibi olmak ve cerrahi hastasının bakımını, eğitimini, rehabilitasyonunu sağlayabilecek bilgi ve beceri yeteneğini kazanmayı amaçlamaktadır.
Yoğun bakım hemşireliği, solunum sistemi cerrahisi, sinir sistemi cerrahisi, ürogenital sistem cerrahisi, organ nakli cerrahisi, meme cerrahisi, laporoskopik cerrahi, göz cerrahisi, kulak-burun-boğaz cerrahisi, plastik cerrahi. Öğrenciler, cerrahi hastalıkları kliniklerinde haftada 8 saat uygulama yapmaktadırlar. Akut veya kronik cerrahi hastalıkları olan yetişkin hastaların hemşirelik süreci doğrultusunda bireysel bakımını planlamayı öğrenmektedirler.
| Doç. Dr. Nurdan GEZER |
| Doç. Dr. Sultan ÖZKAN |
| Dr. Öğr. Üyesi Büşra ŞAHİN |
| Arş. Gör. Dilara ŞAHAN |
| Arş. Gör. Ezgi ARSLAN |
| 1. | Cerrahi hastalıkları konusunda bilgi sahibi olabilme |
| 2. | Asepsi ve antisepsi ilkelerini uygulayabilme |
| 3. | Cerrahi hastasına bakım verirken etik kurallara uyabilme |
| 4. | Yara iyileşme aşamalarını değerlendirebilme |
| 5. | Cerrahi hastalıklar ile patofizyolojisi arasındaki ilişkiyi kurabilme |
| 6. | Cerrahi hastasına hastalığına yönelik hemşirelik süreci doğrultusunda NANDA tanılarını kullanarak bütüncül bakım uygulayabilme |
| 7. | Ameliyat öncesi dönemdeki hastayı fiziksel ve psikolojik açıdan cerrahi girişime hazırlayabilme |
| 8. | Ameliyat sonrası dönemdeki hastanın sorunlarına yönelik hemşirelik süreci doğrultusunda hemşirelik süreci doğrultusunda NANDA tanılarını kullanarak bütüncül bakım uygulayabilme |
| 9. | Ameliyat öncesi ve sonrası dönemdeki hastanın ve ailesinin belirlenen sorunlarına yönelik hemşirelik süreci doğrultusunda NANDA tanılarını kullanarak bütüncül bakım uygulayabilme |
| 1. | Kayhan, S. A., & Güner, E. (2021). Periferik Arter Hastalığında Yaşam Tarzı Değişikliğinin Yönetimi: Neler Yapılabilir?. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 3(2), 115-120. |
| 2. | AKYOL B, DURMAZ EDEER A. Periferik Arter Ameliyatı Olan Hastaların Öğrenme Gereksinimleri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Turkiye Klinikleri J Cardiovasc Sci. 2021;33(1):31-41. |
| 3. | ANDSOY, I. I. (Ed.). (2024). Cerrahi Hemşireliği ve Bakım En İyi Bakım Uygulamaları. Akademisyen Kitabevi. |
| 4. | Çelik,S(Ed.) Cerrahi Hemşireliğinde Güncel Uygulamalar, Adana; Çukurova Nobel Tıp Kitabevi, 2021. |
| 5. | Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri Bir Hemşirelik Yaklaşım Süreci.Hicran Bektaş (Çeviri Ed.). Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık, 2015. |
| 6. | Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte içinde. (2. Baskı). Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi; 2017. |
| 7. | Klinik Ortamda beceri gerektiren ve sıklıkla uygulanan girişimler, Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul; İstanbul Tıp Kitabevi. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %30 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %45 |
| Uygulama | 1 | %25 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 4 | 56 |
| Uygulamalı Ders | 14 | 2 | 8 | 140 |
| Laboratuvar | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 1 | 15 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 32 | 2 | 34 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 301 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 |
OÇ-2 | 4 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-3 | 2 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
OÇ-4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
OÇ-5 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | ||||
OÇ-6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
OÇ-7 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
OÇ-9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |