
| Ders Kodu | : HF301 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 4 |
| Uyg. | : 8 |
| Kredi | : 9 |
| Laboratuvar | : 2 |
| AKTS | : 12 |
Bu ders, toplumsal cinsiyet ve üreme sağlığı sorunları, üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisi, gebelik, doğum ve doğum sonrası dönemdeki bakımı ve tüm yaşam dönemlerinde kadın sağlığı ve hastalıkları, infertilite, üreme sisteminin benign ve malign oluşumları ile hemşirelik bakımı, üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları konusunda bilgi beceri kazanmasını amaçlamaktadır.
Siklus anomalileri, infertilite, jinekolojide tanı ve tedavi yöntemleri, üreme sistemi enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar, üreme sisteminin benign ve malign oluşumları ve hemşirelik bakımı, üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları, riskli gebelikler, riskli doğum eylemi, doğum sonu dönemde riskli durumlar ve hemşirelik bakımı. Öğrenciler kliniklerinde haftada 8 saat uygulama yapmaktadırlar.
| Betül SARIYAR SÖZEN |
| Dr. Öğr. Üyesi Gülfer DOĞAN PEKİNCE |
| Leman KOCADEMİR |
| Prof. Dr. Emine GERÇEK ÖTER |
| Prof. Dr. Hilmiye AKSU |
| Prof. Dr. Sevgi ÖZSOY |
| Arş. Gör. Tuğba DÜNDAR |
| Zekiye EYİNOVASI |
| 1. | Kadın sağlığı hemşiresinin rollerini açıklayabilme |
| 2. | Üreme sağlığı sorunlarını tartışabilme |
| 3. | Üreme sisteminin anatomisini tanımlayabilme |
| 4. | Üreme sisteminin fizyolojisini tanımlayabilme |
| 5. | Gebelik, doğum, doğum sonrası dönemde kadının izlem ve bakımını yapabilme |
| 6. | Kadının yaşam dönemlerine yönelik üreme sağlığı sorunlarını belirleyerek, izlem ve bakımını yapabilme |
| 7. | Aile planlamasına yönelik bilgilendirme yapabilme |
| 8. | Gebe, lohusa ya da annenin emzirme konusunda bilgi ve beceri kazanmasına yardım edebilme |
| 9. | Kadın sağlığını koruyan davranışlar konusunda kadına rehberlik yapabilme |
| 10. | Sık görülen jinekolojik sorun, enfeksiyon ve hastalıklara yönelik izlem ve bakım yapabilme |
| 11. | İnfertilite ve yardımcı üreme tekniklerini açıklayabilme |
| 12. | Fetüsün değerlendirilmesinde kullanılan antenatal testleri açıklayabilme |
| 13. | Yenidoğan fizyolojisini açıklayabilme |
| 1. | Pekcan N, Beydağ KD. (2022). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevi. |
| 2. | Nazik E (2022).Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul. |
| 3. | Arslan Özkan H (2019). Hemşirelik ve Ebelik İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. İstanbul. |
| 4. | Şirin A, Kavlak O (2015). Kadın Sağlığı. Nobel Tıp Kitabevi |
| 5. | Coşkun A. (2017). Hemşire ve Ebeler İçin Kadın Sağlığı Ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. Nobel Tıp Kitabevleri |
| 6. | Kızılkaya Beji N. (2023). Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı. Nobel Tıp Kitabevleri |
| 7. | Hotun Şahin N. (2024) Kadın Sağlığı Hastalıkları ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevleri. Istanbul. |
| 8. | Yıldız H., Demirci N. (2023). Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Bakım-Uygulama Rehberi., Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. |
| 9. | Demirkıran F (Ed.) (2004). Hemşirelik Beceri Öğrenim Rehberleri –II. Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu, Aydın. |
| 10. | Watson Genna C. (2017). Çev. Ed. Gerçek E., Akçay Didişen N., Sarıkaya Karabudak S.Anne Sütü Alan Bebeklerde Emme Becerilerini Destekleme. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. |
| 11. | Önderoğlu L, Levero K, Gant N, Alexander (2004). Williams Doğum Bilgisi El Kitabı, Güneş Kitabevi, Öncü Basımevi. |
| 12. | UNWOMEN (2025). Birleşmiş Milletler Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kadınların Güçlendirilmesi Birimi'nin çalışmalarının normatif yönleri: BM Genel Sekreter Yardımcısı/BM Kadın Birimi İcra Direktörü Raporu (E/CN.6/2025/2). https://docs.un.org/en/E/CN.6/2025/2 Erişim tarihi: 23.09.2025 |
| 13. | Taşçı Duran E., Gerçek E. (2019). Yüksek Riskli Gebelikler ve Yönetimi. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara. |
| 14. | TC Sağlık Bakanlığı (2018). Sağlık Çalışanlarına Yönelik Düşük Yönetimi Rehberi. https://khgmsaglikhizmetleridb.saglik.gov.tr/TR,42840/dusuk-yonetim-rehberi.html. Erişim tarihi. 23.09.2025 |
| 15. | Demir C. (2020). Güncel Kadın Hastalıkları ve Doğum Çalışmaları. Akademisye Kitabevi, Ankara. |
| 16. | Ertem G. (2024). Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Temelleri. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara |
| 17. | Al-Azzawi (2007). Doğum ve Doğum Teknikleri Atlası, Çev. Ed. Hediye Arslan. Bedray Yayıncılık. İstanbul. |
| 18. | Çevik E.,Eyi S., Aslantekin Özçoban F., Sayıner F.D.. (2024). Gebelikte Cerrahi Hastalıklar. Akademisyen Yayınevi, Ankara. |
| 19. | Gary C F, Norman F, Konneth J (2001). Williams Doğum Bilgisi, Cilt: 1, 21. Baskı. |
| 20. | Gilbert E. S, Harmon S. H (2002). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum. Çev. Editörü: Lale Taşkın, Palme Yayıncılık, Ankara. |
| 21. | T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Araştırma, Geliştirme ve Sağlık Teknolojisi Değerlendirme Daire Başkanlığı (2024). Sezaryen Sonrası Vajinal Doğum (SSVD) Klinik Protokolü. https://shgmargestddb.saglik.gov.tr/TR-03681/tamamlananlar.html?Sayfa=2 Erişim tarihi. 23.09.2025 |
| 22. | T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Kadın ve Üreme Sağlığı Dairesi Başkanlığı Ankara (2018) Doğum Öncesi Bakım Yönetim Rehberi. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/dokumanlar-kadin%C3%BCremesagligi.html Erişim tarihi. 23.09.2025 |
| 23. | T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Kadın ve Üreme Sağlığı Dairesi Başkanlığı (2018) Doğum Sonrası Bakım Yönetim Rehberi. Ankara. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/dokumanlar-kadin%C3%BCremesagligi.html Erişim tarihi. 23.09.2025 |
| 24. | T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Kadın ve Üreme Sağlığı Dairesi Başkanlığı (2022). Acil Obstetrik Bakım Yönetim Rehberi. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/dokumanlar-kadin%C3%BCremesagligi.html. Erişim tarihi. 23.09.2025 |
| 25. | Beji, N. K., Kaya, G., Savaşer, S. (2021). Ülkemizde Kadın Sağlığının Öncelikli Sorunları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(1), 105-112. |
| 26. | Taşkın L. (2024). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara. |
| 27. | DSÖ (2014). Güvenli Kürtaj için Klinik Uygulama El Kitabı. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK190099/ Erişim tarihi: 23.09.2025 |
| 28. | ACOG (2022). Dilatasyon ve Küretaj. https://www.acog.org/store/products/patient-education/pamphlets/special-procedures/dilation-and-curettage. Erişim tarihi: 23.09.2025 |
| 29. | DSÖ (2024). Kürtaj Bakımı Kılavuzu, 2. baskı. https://www.who.int/publications/i/item/9789240104204. Erişim tarihi. 23.09.2025. |
| 30. | Aksu H. (2022). Aile Planlaması Danışmanlığı. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul. |
| 31. | NICE (2024). Menopoz: Tanımlama ve Yönetim. https://www.nice.org.uk/guidance/ng23. Erişim tarihi. 23.09.2025 |
| 32. | DSÖ (2017). Kılavuz: Doğum ve Yenidoğan Hizmetleri Sağlayan Tesislerde Emzirmenin Korunması, Geliştirilmesi ve Desteklenmesi. https://www.who.int/publications/i/item/9789241550086 . Erişim tarihi: 23.09.2025 |
| 33. | DSÖ (2019). Doğum Kontrolü. Kanıt Özeti. https://www.who.int/publications/i/item/WHO- RHR-19.18 Erişim tarihi. 23.09.2025. |
| 34. | T.C. Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çocuk ve Ergen Sağlığı Dairesi,Emzirme Danışmanlığı Eğitimci Kitabı (2015). Ankara. https://platform.who.int/docs/default- source/mca-documents/policy-documents/operational-guidance/TUR-MN-48-02- Operatıonalguıdance-2015-tur-Breastfeeding-Counseling-Trainer-Guide.pdf |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %30 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %45 |
| Uygulama | 1 | %25 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 4 | 56 |
| Uygulamalı Ders | 14 | 2 | 8 | 140 |
| Laboratuvar | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 1 | 15 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 32 | 2 | 34 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 301 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | 4 | 2 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-2 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | |||||
OÇ-3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 2 | |||||
OÇ-4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | ||
OÇ-5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||
OÇ-6 | 3 | 4 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-7 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
OÇ-8 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-9 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | ||
OÇ-10 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-11 | 4 | 4 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-12 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-13 | 4 | 3 | ||||||||