Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Egitim Sosyolojisi
Ders Kodu: BESE115
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 3
Amaç

Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) ve eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim; Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.

Özet İçerik

Eğitim sosyolojisinin tanımı, konusu, özellikleri ve gelişimi. Eğitim sosyolojisinin önemi ve diğer bilimlerle ilişkisi. Eğitimin toplumsal işlevleri. Kültür ve eğitim ilişkileri. Ekonomi ve eğitim. Demokrasi ve eğitim. Eğitimde fırsat eşitliği. Toplumsal tabakalaşma ve eğitim. Toplumsal sınıflar ve eğitim. Aile ve eğitim. Toplumsal hareketlilik ve eğitim. Toplumsal değişme ve eğitim. Toplumsal bir sistem olarak oku.l. Okul çevre ilişkileri. Meslek olarak öğretmenlik. Öğretmenin konumu ve öğretmenin rolü. Öğretmen kişiliği ve eğitim.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Hasan GÜLER
Öğrenme Çıktıları
1.Eğitim sosyolojisinin temel kavramlarını ve gelişimini açıklayabilecektir.
2.Eğitimin ve okullarin toplumsal işlevlerini değerlendirebilecektir
3.Eğitim sistemlerini ve okulları anlamada sosyolojik bakış açısını kullanabilecektir
4.Okulun sosyal yapısını ve okullaşmayı açıklar
5.Sosyolojik bakış açısını tanımlar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Apple, Michael, W. (2006) “Teknik Bilgi, Sapma ve Devlet: Kültürün Metalaşması,” Eğitim ve İktidar, s. 81-107
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Bir süreç olarak eğitim ve öğretim sürecini etkileyen etmenler
2. Hafta - Teorik
Eğitim Sosyolojisinde Kuramlar
3. Hafta - Teorik
Toplumsallaşma ve eğitimin toplumsal işlevleri
4. Hafta - Teorik
Toplumsal değişim ve yabancılaşma
5. Hafta - Teorik
Toplumsal bir sistem olarak okul ve sınıf
6. Hafta - Teorik
Okul ve Toplum
7. Hafta - Teorik
Toplumsal bir sistem olarak okul ve öğretmenlik mesleği
8. Hafta - Teorik
Toplumsal Hareketlilik, Tabakalaşma ve Toplumsal Sınıflar (ara değerlendirme)
9. Hafta - Teorik
Toplumsal hareketlilik, tabakalaşma ve eğitim
10. Hafta - Teorik
Eğitimin kültürel temelleri
11. Hafta - Teorik
Küreselleşme ve farklı ülkelerin eğitim sorunları
12. Hafta - Teorik
Eğitimin ekonomik temelleri
13. Hafta - Teorik
Sosyal sınıflar ve fırsat eşitliği
14. Hafta - Teorik
Eğitim-İletişim ve demokrasi
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140228
Ödev80216
Seminer50315
Proje6016
Dönem Sonu Sınavı101010
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)75
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
PÇ-14
PÇ-15
PÇ-16
OÇ-1
5
4
3
4
3
5
4
5
3
OÇ-2
5
3
5
5
4
3
5
4
3
3
5
OÇ-3
5
4
3
3
5
5
5
3
5
OÇ-4
4
5
3
5
4
3
3
3
3
OÇ-5
4
3
5
4
3
5
4
5
3
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026