
| Ders Kodu | : BESE115 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri (İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber vd.) ve eğitim görüşleri; temel sosyolojik teoriler (işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji) açısından eğitim; toplumsal süreçler (sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişme vd.) ve eğitim; toplumsal kurumlar (aile, din, ekonomi, siyaset) ve eğitim; Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi (Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan vd.); kültür ve eğitim; sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul.
Eğitim sosyolojisinin tanımı, konusu, özellikleri ve gelişimi. Eğitim sosyolojisinin önemi ve diğer bilimlerle ilişkisi. Eğitimin toplumsal işlevleri. Kültür ve eğitim ilişkileri. Ekonomi ve eğitim. Demokrasi ve eğitim. Eğitimde fırsat eşitliği. Toplumsal tabakalaşma ve eğitim. Toplumsal sınıflar ve eğitim. Aile ve eğitim. Toplumsal hareketlilik ve eğitim. Toplumsal değişme ve eğitim. Toplumsal bir sistem olarak oku.l. Okul çevre ilişkileri. Meslek olarak öğretmenlik. Öğretmenin konumu ve öğretmenin rolü. Öğretmen kişiliği ve eğitim.
| Doç. Dr. Hasan GÜLER |
| 1. | Eğitim sosyolojisinin temel kavramlarını ve gelişimini açıklayabilecektir. |
| 2. | Eğitimin ve okullarin toplumsal işlevlerini değerlendirebilecektir |
| 3. | Eğitim sistemlerini ve okulları anlamada sosyolojik bakış açısını kullanabilecektir |
| 4. | Okulun sosyal yapısını ve okullaşmayı açıklar |
| 5. | Sosyolojik bakış açısını tanımlar |
| 1. | Apple, Michael, W. (2006) “Teknik Bilgi, Sapma ve Devlet: Kültürün Metalaşması,” Eğitim ve İktidar, s. 81-107 |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 0 | 2 | 28 |
| Ödev | 8 | 0 | 2 | 16 |
| Seminer | 5 | 0 | 3 | 15 |
| Proje | 6 | 0 | 1 | 6 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 0 | 10 | 10 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 75 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | PÇ-16 | |
OÇ-1 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | |||||||
OÇ-2 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | |||||
OÇ-3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | |||||||
OÇ-4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
OÇ-5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | |||||||