
| Ders Kodu | : AI105 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Öğrencileri, Türk modernleşme süreci hakkında bilgilendirmek ve bu doğrultuda şekillenen Atatürk İlke ve İnkılâpları doğrultusunda bilinçlendirerek, başta Atatürk olmak üzere Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda rol oynayan kişileri ve mücadelelerini, Türk Kurtuluş Savaşının hangi şartlarda kazanıldığını, bağımsızlık ve egemenlik mücadelesini nasıl zaferle sonuçlandığını anlatmak ve Türkiye Cumhuriyetinin temel felsefesini anlamak ve böylece insan haklarına ve toplumsal değerlere saygılı bireyleri topluma kazandırmak. Temelde Modern Türkiye'nin doğuşu ve gelişiminin öğretilmesini esas alan dersin amacı: Atatürkçü Düşünce Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkında ve Türkiye ile Atatürkçü Düşünce Sistemi'nin uygulamalarına yönelik tehditler konusunda doğru bilgiler vermek; Türk gençliğini ülkesi, milleti ve devletiyle bölünmez bir bütünlük içinde Atatürkçü Düşünce Sistemi doğrultusunda yetiştirmek, güçlendirmek ve milli hedefler etrafında birleştirmek; akılcı, çağdaş, onurlu, çalışkan, yurt ve millet sevgisiyle dolu, hoşgörü ve insancıl fikirlerden oluşan bir kişiliğe sahip bireyler yetiştirmektir. Yirminci Yüzyılın gelişmeleri doğrultusunda üniversite öğrencilerine Türkiye’nin yakın tarihini öğreterek geçmişle doğru bilgiler ışığında bağ kurmasını sağlamak. Türk Gençliğine mlli ve çağdaş değerlerimizin nesilden nesile aktarma sorumluluğunu vererek Cumhuriyetimizi ve kazanımlarının taşıyıcısı olduklarını benimsetmektir
Bu derste Atatürk İlke ve İnkılapları Tarihi dersinin amacı ve inkılap kavramı, Osmanlı Devleti'ni kurtarma çabaları, fikir akımları, Osmanlı Devleti’nin yıkılışını ve Türk inkılabını hazırlayan sebeplere toplu bakış, Osmanlı Devleti'nin parçalanması, I. Dünya Savaşı ve Cepheler, Mondros Ateşkes Antlaşması, işgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal Paşa'nın tepkisi, Mustafa Kemal Paşa'nın Samsun'a çıkışı, kongreler yoluyla teşkilatlanma, Kuvayı Milliye ve Misak-ı Milli. T.B.M.M.'nin açılması ve İstiklal Savaşı'nın yönetimini ele alması, Sakarya Savaşına kadar Milli Mücadele, Sakarya Savaşı ve Büyük Taarruz, eğitim ve kültür alanında Millî Mücadele, sosyal ve iktisadi alanda Millî Mücadele ve Mudanya'dan Lozan'a kadarki süreç işlenecektir.
| Doç. Dr. Mustafa AKKAYA |
| Doç. Dr. Müslime GÜNEŞ |
| Öğr. Gör. Fatma TOMBAK |
| Dr. Öğr. Üyesi Adil Adnan ÖZTÜRK |
| Arş. Gör. Lütfi BUDAK |
| 1. | İnkılâp Tarihi ile ilgili kavramları bilmek. |
| 2. | Türk İnkılâbının doğru bir şekilde anlaşılmasını sağlamak |
| 3. | Güncel konuları tarihi bilgiler ışığında değerlendirme birikimini sağlamak. |
| 4. | Türk modernleşmesinin dinamiklerini kavramak. |
| 5. | Ulusal değerlerle evrensel değerlerin sentezini yapabilme yetisi kazandırmak. |
| 1. | Atatürk, Mustafa Kemal, Nutuk, Devlet Basımevi, İstanbul 1938. |
| 2. | İnan, Ali Mithat, Atatürk'ün Not Defterleri, Gündoğan Yayınları, Ankara 1998. |
| 3. | Atatürk'ün Not Defterleri, 5 Cilt Genelkurmay ATASE Başkanlığı Yayınları, Ankara 2005. |
| 4. | Şükrü Hanioğlu, Atatürk: Entelektüel Biyografi, Bağlam Yayınları, İstanbul 2023. |
| 5. | Ömer, Mustafa, Atatürk'ün Kurtuluş Savaşı Yazışmaları, 2 Cilt, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1985. |
| 6. | Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, I-III Ciltler, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 1989- 1990. |
| 7. | Dumont, Paul, Mustafa Kemal, (Çeviren. Zeki Çelikkol), Ankara, 1993. |
| 8. | Berkes, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2012. |
| 9. | Mardin, Şerif, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri, 1895-1905, III. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul 1989. |
| 10. | Mardin, Şerif, Türk Modernleşmesi, İletişim Yayınları, İstanbul 1991. |
| 11. | Ahmad, Feroz, Modern Türkiye’nin Oluşumu, Kaynak Yayınları, İstanbul 2012. |
| 12. | Emrah Sefa Gürkan, Cumhuriyetin 100 Günü: İnkılabın Ayak Sesleri, Mundi Yayınları, 2023 |
| 13. | Tanör, Bülent, Kurtuluş Kuruluş, Cumhuriyet Kitapları, İstanbul 2010. |
| 14. | Ahmet Cevat Emre , Atatürk’ün İnkılap Hedefi ve Tarih Tezi, Telemak Kitap, İstanbul 2023 |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %100 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Bireysel Çalışma | 1 | 42 | 0 | 42 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 33 | 0 | 33 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 75 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | PÇ-16 | |
OÇ-1 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
OÇ-2 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
OÇ-3 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
OÇ-4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
OÇ-5 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||