
| Ders Kodu | : REKB263 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Bu dersin amacı, öğrencilerin insan hakları ve demokrasi kavramlarını tarihsel ve evrensel boyutlarıyla kavramalarını sağlamak; bireysel ve toplumsal yaşamda bu değerleri içselleştirmelerine katkıda bulunmak ve mezuniyet sonrası mesleki rollerinde adil, etik ve demokratik ilkelere dayalı uygulamalar geliştirebilecek bilgi, tutum ve becerileri kazandırmaktır.
Bu derste, insan haklarının tarihsel gelişimi, temel belgeleri, demokrasi kavramı ve ilkeleri, bireysel hak ve özgürlüklerin güvenceleri, insan hakları ihlalleri, demokratik vatandaşlık, toplumsal cinsiyet eşitliği, çoğulculuk gibi konular kuramsal ve uygulamalı biçimde ele alınmaktadır.
| Dr. Öğr. Üyesi Rukiye AYDOĞAN |
| 1. | İnsan haklarının tarihsel gelişimini açıklar. |
| 2. | Temel insan hakları belgelerini (BM İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi vb.) tanımlayabilir ve analiz edebilir. |
| 3. | Birey hak ve özgürlüklerinin anayasal ve uluslararası güvencelerini yorumlayabilir. |
| 4. | Demokrasi kavramını ve temel ilkelerini açıklar; farklı yönetim biçimleriyle karşılaştırabilir. |
| 5. | Demokratik vatandaşlık, katılım ve toplumsal sorumluluk konularında bilinç geliştirir. |
| 6. | Çeşitlilik ve farklılıklara saygı gösterme kültürünü benimser ve yaygınlaştırır. |
| 7. | İnsan haklarına dayalı sorunları çözmeye yönelik öneriler geliştirebilir. |
| 8. | İnsan hakları ve demokrasiyle ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve eleştirel biçimde değerlendirir. |
| 9. | İnsan hakları ihlallerini örnekler üzerinden değerlendirebilir ve eleştirel bakış geliştirebilir. |
| 10. | İnsan hakları ve demokratik değerleri mesleki uygulamalarına entegre eder; etik, adil ve kapsayıcı bir çalışma kültürü oluşturarak hem bireylerin haklarını gözetir hem de toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. |
| 1. | Tanilli, S.(2007). Devlet ve Demokrasi.İstanbul: Alkım Yayınevi |
| 2. | Çeçen, A. (2020). İnsan hakları. Astana Yayınları. |
| 3. | Can, M. (2019). İnsan hakları ve demokrasi arasındaki ilişkinin felsefi analizi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(4), 2155-2167. |
| 4. | Akyıldız, F. (2011). BİNYIL KALKINMA HEDEFLERİ, İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 39-60. |
| 5. | Akyıldız, F. (2011). BİNYIL KALKINMA HEDEFLERİ, İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 39-60. |
| 6. | Sağlam, H. İ. (2020). İnsan hakları ve demokrasi eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. |
| 7. | Kurtuluş, Z. (2021). İnsan hakları ve demokrasi eğitimi. Pegem Akademi. |
| 8. | Üskül, Z. (2017). İnsan hakları: Kavram, belgeler, kurumlar (10. baskı). Alfa Yayınları. |
| 9. | Çubukçu, F., & Akgökçe, N. (2015). İnsan hakları ve vatandaşlık. Nobel Yayıncılık. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 13 | 3 | 2 | 65 |
| Bireysel Çalışma | 3 | 3 | 3 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 | 6 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 | 6 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 95 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | PÇ-16 | |
OÇ-1 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||||||||||
OÇ-2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | ||||||||||
OÇ-3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
OÇ-4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | |||||||
OÇ-5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ||||||||
OÇ-6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
OÇ-8 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
OÇ-9 | 3 | 3 | 5 | |||||||||||||
OÇ-10 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | |||||||||