Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Temel Dil Becerilerinin Geliştirilmesi I: Dinleme ve Okuma Eğitimi
Ders Kodu: TRÖ503
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Yüksek Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Dinleme ve okuma becerilerinin eğitiminde geçerli olan yöntem ve tekniklerin incelenmesi yoluyla eğitim öğretim sürecinde bu yöntem ve tekniklerin etkili olarak kullanılmasını sağlamaktır.

Özet İçerik

Türkçe öğretiminin temel kavramları, temel dil becerileri arasındaki ilişkiler ve sınıflama özellikleri, beyinde anlamanın organizasyonu, anlama becerilerinin zihinsel ve fiziksel özellikleri, okuma becerisi ile ilgili temel kavramlar, okuma yöntem ve teknikleri, okuma türleri ve okuma türünün seçimi, eleştirel okumanın geliştirilmesi, okuma becerisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Dinleme becerisi ile ilgili temel kavramlar, dinleme yöntem ve teknikleri, dinleme türleri ve dinleme türünün seçimi, eleştirel dinlemenin geliştirilmesi, dinleme becerisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Bilge AYRANCI
Öğrenme Çıktıları
1.Dil becerilerinin tasnifini bilme
2.Dinleme ve okuma becerilerinin özelliklerini bilme
3.Dinleme ve okumayı karşılaştırma
4.Öğretim yöntemlerini bilme
5.Dinleme ve okuma becerilerinin geliştirilmesinde yöntem zenginliğinin önemini kavrama
6.Dinleme ve okuma becerilerini geliştirmede farklı yöntem ve teknikleri kullanma
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Karatay, H. (2014). Okuma eğitimi-kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
2.Özdemir, E. (2002). Eleştirel okuma. Ankara: Bilgi Yayınevi.
3.Yalçın, A. (2002) Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
4.Ülper, H. (2010). Okuma ve anlamlandırma becerilerinin kazandırılması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
5.Manguel, A. (2004). Okumanın Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
6.Doğan, Y. (2011). Dinleme eğitimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Türkçe öğretiminin temel kavramları, temel dil becerileri ve özellikleri.
2. Hafta - Teorik
Dinleme ve okuma becerilerinin özellikleri.
3. Hafta - Teorik
Dinleme ve okumanın benzer ve farklı özellikleri, beyinde anlamanın organizasyonu.
4. Hafta - Teorik
Dinleme becerisi ile ilgili temel kavramlar.
5. Hafta - Teorik
Dinleme yöntem ve teknikleri.
6. Hafta - Teorik
Dinleme türleri, dinleme türünün seçimi eleştirel dinleme.
7. Hafta - Teorik
Dinleme becerisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi.
8. Hafta - Teorik
Dinleme eğitiminde kullanılabilecek etkinlik örnekleri. (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Okuma becerisi ile ilgili temel kavramlar.
10. Hafta - Teorik
Okuma yöntem ve teknikleri.
11. Hafta - Teorik
Okuma yöntem ve teknikleri.
12. Hafta - Teorik
Okuma türleri, okuma türünün seçimi, eleştirel okuma.
13. Hafta - Teorik
Okuma becerisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi.
14. Hafta - Teorik
Okuma eğitiminde kullanılabilecek etkinlik örnekleri.
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%30
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%70
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders125396
Ödev25316
Dönem Ödevi1505
Ara Sınav1224
Dönem Sonu Sınavı1224
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)125
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
5
5
OÇ-2
4
OÇ-3
5
5
OÇ-4
4
5
OÇ-5
5
OÇ-6
5
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026