Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Türkçe Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar
Ders Kodu: TRÖ509
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Yüksek Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Bu dersin amacı, Türkçe öğretimi alanındaki güncel yaklaşımları ve yöntemleri, dayandıkları temel ilkeler ışığında irdeleyerek, öğretmen adaylarının bu yaklaşımlar ve yöntemleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmelerine yardımcı olmaktır.

Özet İçerik

Türkçe öğretiminde kullanılan çağdaş yöntem ve teknikler; okuma, yazma, dinleme, konuşma, görsel okuma ve sunu, anlama becerilerinin geliştirilmesi; okuma güçlüklerinin tanılanması ve giderilmesi; okuma metinlerinin yapısı; bilgilendirici ve hikaye edici metinlerin öğretimi, metinler arası okuma ve yazma; metinlerden anlam kurma, metinlerle ilgili sorular ve türleri; okuma ve yazma yoluyla eleştirel düşüncenin geliştirilmesi; hızlı okuma ve teknikleri; ana fikir öğretimi ve yöntemleri; okumanın amaçları, türleri ve kuralları; okuma, yazma, dinleme, konuşma ve anlamanın değerlendirilmesi; İlkokul Türkçe programının incelenmesi, diğer derslerle ilişkisi, programa ilişkin örnek etkinlik uygulamaları gibi Türkçe Öğretimine ilişkin tüm konularda yaşanan sorunlar ve çözüm yolları ders kapsamında incelenecektir.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Nuri KARASAKALOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1.İletişimsel ve öğrenci merkezli dil öğretimi yaklaşımlarının/yöntemlerinin neler olduğunu söyleyebilme
2.Dil öğretimi yaklaşımlarını/yöntemlerini birbiriyle karşılaştırabilme
3.Dil öğretimi yaklaşımlarında/yöntemlerinde kullanılan etkinlik ve materyal türlerinin hangi amaçlarla kullanıldıklarını söyleyebilme
4.Türkçe öğretiminde en iyi yaklaşımların/yöntemlerin hangileri olduğunu gerekçeleriyle tartışabilme
5.Temel dil becerilerinin öğretimi ve geliştirilmesinde kullanılması gereken yaklaşım/modelleri seçebilme
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Ö. Demirel ve M. Şahinel (2006), Türkçe Öğretimi, PegemA Yayınları.
2.Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Hasırcı, S. (2016). Türkçe Öğretimi, Anı Yayıncılık.
3.Güneş, F. (2019). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Yöntemler, Pegem Akademi.
4.Yalçın, A. (2018), Türkçenin Öğretimi Yöntemleri, Akçağ Yayınları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Dersin amacı, içeriği, kaynaklar ve işlenişin tanıtımı
2. Hafta - Teorik
Dil ve özellikleri, dil gelişimi, dil öğrenme süreci
3. Hafta - Teorik
Dil öğretim yaklaşımları
4. Hafta - Teorik
Dil öğretim yöntemleri
5. Hafta - Teorik
Dil öğretim modelleri
6. Hafta - Teorik
Türkçe öğretiminde yaklaşımlar ve yöntemler
7. Hafta - Teorik
Türkçe öğretiminde yaklaşımlar ve yöntemler
8. Hafta - Teorik
Türkçe öğretiminde yaklaşımlar ve yöntemler (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Dinleme becerisinin öğretimi ve geliştirilmesi
10. Hafta - Teorik
Yazma modelleri
11. Hafta - Teorik
Konuşma yaklaşım ve modelleri
12. Hafta - Teorik
Okuma teori ve modelleri
13. Hafta - Teorik
Görsel okuma yaklaşımları
14. Hafta - Teorik
Dilbilgisi öğretim yaklaşım ve modelleri
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%30
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%70
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders125396
Ödev25316
Dönem Ödevi1505
Ara Sınav1224
Dönem Sonu Sınavı1224
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)125
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
5
5
OÇ-2
4
5
OÇ-3
5
4
OÇ-4
5
5
OÇ-5
4
5
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026