Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Etkili Öğretmen Nitelikleri
Ders Kodu: EPÖ576
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Yüksek Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Bu derste, eğitimde etkili olan öğretmen özellikleri hakkında bilgi ve farkındalık sahibi olunması hedeflenmektedir.

Özet İçerik

Bu ders, etkili öğretmen özellikleri ve rollerini teorik çerçevelerde ele alarak, öğretmenlerin mesleki yeterliklerini geliştirmeyi ve öğrenenlere üst düzey düşünme becerileri kazandırmayı hedeflemektedir. Öğretmen davranışları, eğitim-öğretim ilkeleri, öğretim stratejileri, dijital yeterlilikler ve Türkiye'deki öğretmen eğitimi gibi konular işlenirken, teknoloji destekli değerlendirme ve biçimlendirici öğrenme modeli gibi güncel yaklaşımlar da ele alınacaktır. Ders, öğretmenlerin mesleki gelişimine katkı sağlayacak biçimde tasarlanmıştır.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Betül ALTAY ÖZTÜRK
Öğrenme Çıktıları
1.Öğretmende olması gereken nitelikleri açıklayabilme
2.Sınıf içi öğrenme öğretme sürecinde etkin olabilme
3.Bir öğretmen olarak kendi eksiklerinin farkına varabilme
4.Öğretmenlik yeterliliğindeki eksiklikleri giderebilme
5.Öğrenenlerde üst düzey düşünmeyi sağlayabilme yollarının farkına varma
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Demirel, Ö. (2020). Öğretme sanatı: Öğretim ilke ve yöntemleri (26. baskı). Pegem Akademi.
2.Şişman, M. (2021). Öğretmenliğe giriş (16. baskı). Pegem Akademi.
3.Selçuk, Z. (2021). Sınıf içi rehberlik (15. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
4.Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge.
5.Marzano, R. J. (2007). The art and science of teaching: A comprehensive framework for effective instruction. ASCD.
6.Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Öğretmen Davranışları, Psikososyal Gelişim Kuramı Temelinde Öğrenenlerle Etkili İletişim Kurmak
2. Hafta - Teorik
Eğitim Öğretim İlkeleri ve Öğretim Stratejileri Çerçevesinde Etkili Öğretmen Nitelikleri
3. Hafta - Teorik
Öğretmen Rolleri ve Eğitim Felsefeleri Açısından İncelenmesi
4. Hafta - Teorik
Etkili Öğretmen Özellikleri
5. Hafta - Teorik
Türkiye'de Öğretmen Eğitimi Araştırmaları
6. Hafta - Teorik
Öğretmen ve Hayat Boyu Öğrenme
7. Hafta - Teorik
Öğretmen Yetiştirme Programları
8. Hafta - Ara Sınav (Vize)
Öğretmenin Alan Bilgisi, Kişilik Özellikleri ve Mesleki Yeterlikleri (Mid Term Exam)
9. Hafta - Teorik
Öğretmen Rollerinin Özellikleri
10. Hafta - Teorik
Öğrenenlere Üst Düzey Düşünme Becerilerinin Kazandırılması
11. Hafta - Teorik
Etkili Öğrenme-Öğretme Ortamı Oluşturmak
12. Hafta - Teorik
Teknoloji Destekli Biçimlendirici Değerlendirme
13. Hafta - Teorik
Biçimlendirici Öğrenme Modeli
14. Hafta - Teorik
Öğretmenlerin Dijital Yeterlilikleri
15. Hafta - Dönem Sonu Sınavı (Final)
Final Sınavı
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%30
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%50
Derse Katılım (Performans)1%20
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders142256
Ödev82232
Okuma80324
Ara Sınav1617
Dönem Sonu Sınavı1516
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)125
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
OÇ-1
5
4
4
4
5
5
4
4
4
OÇ-2
4
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-3
5
5
5
4
4
4
4
5
4
OÇ-4
4
4
4
4
5
5
5
4
5
OÇ-5
4
4
4
5
5
5
4
4
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026