Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Öğretim Kuramları
Ders Kodu: EPÖ604
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Doktora
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Bu dersin sonunda öğrenci; Etkili öğretimin düzenlenmesinde temel öğrenme ilkelerini kullanabilecek, Temel öğretme model ve kuramlarını kavrayabilecek, temel öğretme model ve stratejilerini etkili bir biçimde kullanabilecek, öğretim kuramlarını sınıf içinde nasıl kullanabileceğini kavrayabilecek ve çeşitli öğretme model ve stratejilerinin avantaj ve sınırlılıklarını değerlendirebilme becerisi kazanacaktır.

Özet İçerik

Öğretme konusuna ilişkin temel kavramlar, davranışçı, bilişselci, sosyal ve yapılandırmacı öğrenme kuramları, öğretim tasarım biçimleri ve tasarım modelleri. Bu teori, tasarım biçimi ve modelleri temelinde öğrenme-öğretme süreci planlama

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Ruken AKAR VURAL
Öğrenme Çıktıları
1.Öğrenme ve öğretme ile ilgili temel kavramları açıklar
2.Öğretim kuram ve modellerini sınıflar
3.Öğretim modellerinin benzerlik ve farklılıklarını örneklerle açıklar
4.Öğretim modellerinin benzerlik ve farklılıklarını örneklerle açıklar
5.Seçilen bir öğretim modeline dayalı olarak öğretim tasarımı yapar
6.Seçilen bir öğretim modeline dayalı olarak gerçekleştirilen öğretim tasarımını uygular
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Merill, M.D.,Tennyson, R.D., Posey, L.O. (1992) Instrutional Design Theory. Educational Technology Publications. Englewood Cliffs, New Jersey
2.Reigeluth, C.M. (1983) Instructional Design: What Is It and Why Is It? Instrutional Design Theories and Models. Ed: C.M.Reigeluth. Hillsdale, NJ: Lawrance Erlbaum Associates
3.Büyükalan Filiz, Sevil (Ed.2014) Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Pegema Yayıncılık.
4.Doğanay, Ahmet (ed.) (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Pegema Yayıncılık.
5.Duman, Bilal (2004). Öğrenme-öğretme kuramları ve süreç temelli öğretim. Anı Yayıncılık.
6.Barton, David and Tusting, (2011). Öğrenme kuramları ve yetişkin öğrenme modelleri. Çev. Ahmet Yıldız & Aylin Demirli. Dipnot Yayınları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Derse giriş: Dersin genel ilkeleri, önemi, öğrencilerin hedef, içerik, süreç ve değerlendirmeden haberdar edilmesi, öğrenci ve yürütücünün rollerinin açıklanması
2. Hafta - Teorik
Öğrenme ve öğretme ile ilgili temel kavramlar: Öğretme, öğretim, öğretim tasarımı, öğretim tasarımı kuramları, öğrenme ve öğretme kuramları, tarihsel perspektif
3. Hafta - Teorik
Öğretim işini anlamak (Reigeluth ve Keller) öğeler ve temel kavramlar
4. Hafta - Teorik
Temel öğretim modelleri: okulda öğrenme modeli (Carroll), tam öğrenme modeli (Bloom), temel öğretme modeli (Glasser), etkili öğretim modeli (Slavin), öğretim durumları modeli (Gagne)
5. Hafta - Teorik
Öğretimin temel ilkeleri
6. Hafta - Teorik
Gagne’nin öğretim modeli Öğrenme-öğretme sürecine nasıl uyarlanır? Örnek ders planı
7. Hafta - Teorik
Merrill’in öğeleri belirleme kuramı Öğrenme-öğretme sürecine nasıl uyarlanır? Örnek ders planı
8. Hafta - Ara Sınav (Vize)
Ara Sınav
9. Hafta - Teorik
Reigeluth’un öğretimi ayrıntılama kuramı Öğrenme-öğretme sürecine nasıl uyarlanır? Örnek ders planı
10. Hafta - Teorik
Landa’nın yol gösterip bulduran öğretim kuramı Öğrenme-öğretme sürecine nasıl uyarlanır? Örnek ders planı
11. Hafta - Teorik
Yapılandırmacı öğrenme için öğretim tasarımı: Mayer ve Jonassen
12. Hafta - Teorik
Duyuşsal alan öğrenmeleri için öğretim tasarımı (Martin ve Reigeluth)
13. Hafta - Teorik
Psikomotor alan öğrenmeleri için öğretim tasarımı (Romiszowski)
14. Hafta - Teorik
Öğretim sürecinin işleyen ve işlemeyen yönlerinin derinlemesine tartışılması ve alternatiflerin üretilmesi
15. Hafta - Teorik
Mikro düzeyde bir öğretim planının hazırlanması ve uygulanması
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%20
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%50
Derse Katılım (Performans)1%30
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140342
Okuma144056
Ara Sınav110111
Dönem Sonu Sınavı110111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
OÇ-1
5
5
4
4
4
3
3
3
4
4
4
OÇ-2
4
4
5
5
5
4
4
4
4
4
3
OÇ-3
5
5
4
4
4
4
4
4
4
4
4
OÇ-4
4
5
4
5
5
5
4
5
4
5
4
OÇ-5
4
4
5
5
5
5
5
4
4
4
4
OÇ-6
5
4
5
5
5
5
5
5
4
4
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026