Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Eğitim Araştırmalarında Nitel Tasarım
Ders Kodu: EPÖ661
Ders Türü: Bölüm Seçmeli
Ders Grubu: Doktora
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 3
Uyg.: 0
Kredi: 3
Laboratuvar: 0
AKTS: 5
Amaç

Nitel araştırmanın etiği ve temele aldığı paradigmalar ışığında, bu araştırmanın kavramlarını, yöntem ve tekniklerini kullanarak bir araştırma sürecini gerçekleştirebilme

Özet İçerik

Nitel araştırma sürecinde etik sorunu ve etik konular, nitel araştırma tasarımının gelişimi, nitel araştırmada veri toplama, veri analizi ve yorumlamada öğrencinin nitel araştırmanın yöntem ve ilkeleri konusunda derinliğine bilgi edinmesi sağlanarak, nitel araştırmanın teorik temellerinin ve aynı zamanda bunun eğitim programı ve politikalarında nasıl uygulanacağına dair dersin içeriğinin oluşturulması

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Kerim GÜNDOĞDU
Öğrenme Çıktıları
1.Nitel araştırma teknikleri ile ilgili temel kavramların anlam bilgisi
2.Araştırma geleneğindeki değişimi pozitivizm ve post pozitivist paradigmalar açısından yorumlayabilme
3.Bilimsel paradigmalardaki değişim ile araştırma geleneğindeki dönüşümü açıklayabilme
4.Bilimsel araştırma geleneği içinde nitel araştırmanın yerini ve önemini kavrayabilme
5.Nitel ve nicel araştırma tekniklerini belirli ölçütlere göre karşılaştırabilme
6.Nitel araştırma desenlerinin özelliklerini açıklayabilme
7.Nitel araştırma süreçlerinde araştırmacının rolünü tartışabilme
8.Nitel araştırmada örneklem seçme türleri ve ilkelerini kavrayabilme
9.Nitel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini kavrayabilme
10.Nitel bir araştırmada alınması gereken etik önlemleri sıralayabilme
11.Nitel araştırma tekniklerini uygun bir örneklem üzerinde uygulayabilme
12.Nitel araştırmada kullanılan araçların geçerlik ve güvenirliğini sağlama yollarını kavrayabilme
13.Nitel veri analizini gerçekleştirebilme
14.Nitel desende gerçekleştirdiği bir araştırmayı raporlaştırabilme
15.Nitel araştırma deseninde yapılmış çalışmaları okumaktan zevk alma
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Campoy, R. (2005). Case Study Analysis in the Classroom, Sage Publications.
2.Flick, U. (2002). An Introduction to Qualitative Research, Cromwell Pres Limited.
3.Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
4.Hatch, J. A. (2002). Doing Qualitative Research in Education Settings. State University of New York Press.
5.Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam.
6.Maxwell, A. J. (1996). Qualitative Research Design, Sage Publications.
7.May, T. (2002). Qualitative Research in Action, Sage Publications.
8.Silverman, D. (1993). Interpreting Qualitative Data, Sage Publication.
9.Weinberg, D. (2002). Qualitative Research Methods, Blackwell Publications Ltd.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Derse giriş: Dersin genel ilkeleri, önemi, öğrencilerin hedef, içerik, süreç ve değerlendirmeden haberdar edilmesi, öğrenci ve yürütücünün rollerinin açıklanması
2. Hafta - Teorik
Nitel ve nicel araştırma paradigmasının tarihsel kökeni
3. Hafta - Teorik
Nitel araştırma yaklaşımı: özellikleri, temel ilkeler, araştırmacının rolü
4. Hafta - Teorik
Nitel araştırma yaklaşımı: genelleme sorunu, geçerlik ve güvenirlik sağlama yöntemleri
5. Hafta - Teorik
Genel araştırma etiği ve nitel araştırmada etik
6. Hafta - Teorik
Etnografi ve fenomenoloji
7. Hafta - Teorik
Gömülü teori ve örnek olay çalışması
8. Hafta - Ara Sınav (Vize)
Ara Sınav
9. Hafta - Teorik
Nitel alan çalışmasına hazırlık
10. Hafta - Teorik
Bir teknik olarak görüşme: özellikleri, türleri, ilkeleri
11. Hafta - Teorik
Alan çalışması: Görüşme
12. Hafta - Teorik
Bir teknik olarak gözlem: özellikleri, türleri, ilkeleri
13. Hafta - Teorik
Alan çalışması: gözlem
14. Hafta - Teorik
Teknik olarak doküman analizi: örnekler
15. Hafta - Teorik
Nitel araştırmada veri analizi, Raporlaştırma ve sunum
16. Hafta - Dönem Sonu Sınavı (Final)
Final sınavı
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%20
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%30
Uygulama1%20
Derse Katılım (Performans)1%10
Ödev1%10
Rapor1%10
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders140342
Ödev140456
Dönem Ödevi30515
Ara Sınav1033
Dönem Sonu Sınavı1044
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
OÇ-1
4
5
5
4
4
5
4
5
4
5
5
OÇ-2
4
4
4
4
4
5
5
4
5
5
4
OÇ-3
4
4
5
5
5
4
4
4
5
4
5
OÇ-4
4
5
5
5
4
4
5
4
5
5
4
OÇ-5
4
5
5
4
4
5
4
4
5
4
5
OÇ-6
4
4
4
5
5
5
4
4
5
4
5
OÇ-7
5
5
5
4
4
4
5
4
5
4
5
OÇ-8
4
4
4
4
5
5
5
4
5
4
5
OÇ-9
5
5
4
4
5
4
5
4
4
4
5
OÇ-10
4
4
5
5
4
4
4
5
4
4
5
OÇ-11
4
5
5
4
4
4
5
4
5
4
5
OÇ-12
4
4
4
4
4
5
5
5
4
4
5
OÇ-13
4
4
4
5
5
5
5
4
4
5
4
OÇ-14
4
5
5
5
4
4
4
4
5
4
5
OÇ-15
5
5
5
4
4
4
4
5
4
5
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026