
| Ders Kodu | : BSÖ667 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Doktora |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 3 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 7 |
Bu dersin amacı, sporcularda performans artırma amacıyla kullanılan yasaklı maddelerin fizyolojik, biyokimyasal, etik ve yasal boyutlarını bilimsel temellere dayalı olarak analiz edebilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. Öğrencilerin, yasaklı madde kullanımının organizma üzerindeki etkilerini anlayarak dopingle mücadele politikalarını yorumlamaları, etik dışı uygulamalara karşı bilinç geliştirmeleri ve sporcular için güvenli, etkili ve etik performans destek stratejileri tasarlamaları hedeflenmektedir.
Bu derste, sporcularda performans artırma amacıyla kullanılan yasaklı maddelerin sınıflandırılması, etki mekanizmaları ve organizma üzerindeki kısa ve uzun vadeli etkileri ele alınmaktadır. Anabolik ajanlar, hormonlar, stimulantlar, diüretikler gibi farmakolojik maddelerin yanı sıra besinsel ve diğer ergojenik yardımlar da incelenmektedir. Ayrıca dopingle mücadelede ulusal (TDMK) ve uluslararası (WADA) düzeyde uygulanan kurallar, etik yaklaşımlar, doping kontrol süreçleri ve eğitim yöntemleri tartışılmaktadır. Öğrencilere, güvenli ve etik performans geliştirme stratejileri geliştirme bilgi ve becerisi kazandırılması hedeflenmektedir.
| Prof. Dr. Mehmet ÖZDEMİR |
| 1. | Yasaklı maddelerin türlerini, kullanım amaçlarını ve etkilerini tanımlar. |
| 2. | Sporcularda yasaklı madde kullanımının kısa ve uzun vadeli fizyolojik etkilerini açıklar. |
| 3. | Dopingin etik, yasal ve sağlıkla ilgili boyutlarını analiz eder. |
| 4. | Ulusal ve uluslararası dopingle mücadele politikalarını değerlendirir. |
| 5. | Sporcularda doping dışı güvenli ve etkili destek stratejileri geliştirir. |
| 1. | Yesalis, C. E. (1993). Spor ve egzersizde anabolik steroidler. |
| 2. | Lippi, G., Franchini, M., & Banfi, G. (2011). Anabolik androjenik steroid dopinginin biyokimyası ve fizyolojisi. Tıbbi kimyada mini incelemeler, 11(5), 362-373. |
| 3. | Gautam, P. (2022). The National Anti-Doping Act 2022: A Critical Analysis. Issue 6 Indian JL & Legal Rsch., 4, 1. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %30 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %70 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 5 | 5 | 140 |
| Ödev | 1 | 0 | 1 | 1 |
| Bireysel Çalışma | 4 | 4 | 4 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 0 | 1 | 1 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 0 | 1 | 1 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 175 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | |
OÇ-1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
OÇ-2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | |||
OÇ-3 | 3 | 2 | 3 | 5 | 5 | 4 | ||
OÇ-4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | |||
OÇ-5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | |||