
| Ders Kodu | : TIP502 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 13 |
| Uyg. | : 18 |
| Kredi | : 22 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Aile hekimliği stajının amacı; stajyer öğrencilerin sağlık sisteminin birinci basamağında aile hekimliği uygulamasının temel özelliklerini, aile hekimliği klinik yaklaşımını ve aile hekiminin başlıca görevlerini tanımlaması ve önemini belirtmesi, aile hekimliği uygulamasına ilişkin temel yeterlik kazanmasıdır.
Hastayla görüşme becerileri klinik becerilerle iletişim becerilerinin örtüşmesidir. Başarılı bir görüşme için, klinik bilgi ve becerilerin yanı sıra, görüşmeyi yönetme stratejisi, problem tanıma ve çözme becerisiyle hastanın yönetim planını benimsemesini sağlama gibi özgül beceriler ve görüşme sırasında görüşmeyle ilgili olup bitenleri gözleyebilme becerileri gerekir. Hekimin hastayla görüşme sürecine ilişkin temel yeterlikleri şunlardır: - Uygun bir görüşme ortamı oluşturma - Hastanın geliş nedenlerini açığa çıkarma - Hastayı tanıma - Hasta sorunlarını tanımlama – tıbbi öykü alma - Sorunları çözümleme ve hasta yönetimi - Bakım fırsatlarını değerlendirme - Görüşmeyi etkili kullanma
| Dr. Öğr. Üyesi Melda DİBEK BÜYÜKDİNÇ |
| 1. | Birinci basamakta aile hekimliğinden beklentileri tanımlayabilmeli ve bunların karşılanması için tutum geliştirmeli Bireyin sağlığındaki bozulma süreciyle ilişkili “bakım döngüsünü” açıklayabilmeli ve önemini tartışmalı Bir hasta-hekim görüşmesinde hekimin başlıca görevlerini sayabilmeli ve benimsemeli Etkili bir öğrenme yöntemi olarak geribildirim verme ve alma kurallarını tanımlayabilmeli ve uygulayabilmeli |
| 2. | Sağlığın geliştirilmesi ve hastalıklardan korunma kavramlarını açıklayabilmeli Olgu saptama ve tarama stratejilerini açıklayabilmeli ve benimsemeli Periyodik sağlık bakısı kavramını tanımlayabilmeli ve “check-up” anlayışından farkını ayırt edebilmeli Sağlık Bakanlığı Ulusal Kanser Tarama Standartlarını tanımlayabilmeli ve uygulayabilmeli |
| 3. | Aile hekiminin sigara kullanımının sorgulanması görevlerini benimsemeli Sigara içicilerine yönelik kısa klinik girişimde bulunabilmeli İçicilerin sigarayı bırakma motivasyonlarını belirleyebilmeli 5Ö ve TERKET yaklaşımlarını açıklayabilmeli |
| 4. | Aile hekiminin kan basıncı yükselmesi ile ilişkili görevlerini tanımlayabilmeli Hipertansiyon tanı sürecini açıklayabilmeli ve hipertansiyon tanısı koyabilmeli Hipertansiyon hastalarının ilaç ve ilaç dışı tedavilerini planlayabilmeli Hipertansiyon hastasını izleyebilmeli Hipertansiyon hastasını ikinci basamağa sevk ölçütlerini tanımlayabilmeli |
| 5. | Grup A Streptokok (GAS) farenjiti klinik öngörü modellerini tanımlayabilmeli GAS tonsillofarenjitinde sağaltım hedeflerini açıklayabilmeli Boğaz ağrısı ile başvuran hastada aile hekimliği klinik yaklaşımını uygulayabilmeli |
| 1. | McWhinney’in Aile Hekimliği. Ed. Thomas R. Freeman. Çeviri Ed. A. Dilek Güldal. Dördüncü Baskı. Adana Nobel Tıp Kitabevi, 2017, Adana. |
| 2. | Klinik İletişim Becerileri Notları. Okay Başak |
| 3. | Aile Hekimliğinde Hastayla Görüşmeden Öğrenme. FamilyMed AB Projesi. 2009, Aydın |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Uygulama Sınavı | 1 | %40 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 23 | 1 | 1 | 46 |
| Uygulamalı Ders | 25 | 0 | 1 | 25 |
| Uygulama Sınavı | 1 | 1 | 1 | 2 |
| Ders/Staj Kurulu Sınavı | 1 | 1 | 1 | 2 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 75 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
OÇ-4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
OÇ-5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |