
| Ders Kodu | : FE438 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : İngilizce |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Moleküler biyoloji ve genetik biliminin temel kavramlarını, genetik materyalin yapısı, işleyişi ve kontrolünü, ayrıca bu bilgilerin modern biyoteknolojik uygulamalardaki yerini kavratarak, gıda mühendisliği öğrencilerine moleküler düzeyde biyolojik sistemleri anlama ve yorumlama becerisi kazandırmaktır. Öğrenciler, DNA’nın yapısından genetik ifadenin düzenlenmesine, mutasyonlardan moleküler analiz yöntemlerine kadar birçok konuyu öğrenerek, güncel moleküler biyoloji teknolojilerinin gıda güvenliği, biyoteknoloji ve analiz süreçlerindeki rolünü değerlendirebilecektir.
Moleküler biyolojiye giriş, santral dogma (replikasyon, transkripsiyon, translasyon), DNA ve RNA’nın yapısı, gen ifadesinin epigenetik düzeyde kontrolü, genetik kod, mutasyonlar ve DNA tamir mekanizmaları, klasik ve modern genetik ilkeler, rekombinant DNA teknolojileri, transformasyon ve plazmidler gibi temel genetik kavramlar ele alınacaktır. Ayrıca PCR, RT-PCR, jel elektroforez, SDS-PAGE, Western blot ve ELISA gibi moleküler biyoloji laboratuvar teknikleri tanıtılacak ve bu tekniklerin gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarına değinilecektir.
| Doç. Dr. Olcay BOYACIOĞLU |
| 1. | Genetik bilginin akışının moleküler temelini, DNA, RNA ve proteinlerin yapısı ve işlevlerini açıklar. |
| 2. | Gen ifadesi, mutasyon ve epigenetik düzenleme dahil olmak üzere klasik ve modern genetik mekanizmaları tanımlar ve karşılaştırır. |
| 3. | Nükleik asitler ve proteinlerin analizinde PCR, elektroforez ve Western blot gibi temel moleküler biyoloji tekniklerini uygular. |
| 4. | Rekombinant DNA teknolojileri, gen düzenleme (örneğin CRISPR/Cas9) ve sentetik biyolojinin gıda biyoteknolojisi bağlamındaki prensiplerini ve uygulamalarını değerlendirir. |
| 5. | Gıda endüstrisinde genetik olarak modifiye organizmalar, yapay et ve hücresel tarımın teknolojik ve etik boyutlarını tartışır. |
| 1. | Fowler S, Roush R, Wise J. 2023, Concepts of Biology, eBook, OpenStax.org |
| 2. | Madigan MT, Martinko JM, Stahl D, Clark DP. 2010, Brock Biology of Microorganisms, Benjamin Cummings |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %30 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %50 |
| Ödev | 1 | %20 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 3 | 2 | 70 |
| Ödev | 1 | 8 | 1 | 9 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 2 | 10 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 2 | 12 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 101 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | |
OÇ-1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
OÇ-2 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
OÇ-3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | ||||
OÇ-4 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 2 | ||
OÇ-5 | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 |