
| Ders Kodu | : FDE307 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Fransızca |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
Saussure öncesi Dilbilim, Dilbilimin bilimsel dönemi, F.de Saussure ve Genel Dilbilim derslerinin temel kavramlarını öğretmek. Saussure sonrası Dilbilim, Dilsel bildirişim (R.Jakobson), André Martinet ve Çift Eklemlilik, N.Chomsky Üretici Dönüşümsel Dilbilgisi vb. kuramsal yaklaşımlar, tanımlar, temel kavramlar, Dilbilimin çeşitli dalları, konularını işlemek. Kavramların ve kuramsal bilgilerin uygulama alanlarını öğrencilere öğretmek
Saussure öncesi Dilbilim, Dilbilimin bilimsel dönemi, F.de Saussure ve Genel Dilbilim derslerinin temel kavramları Saussure sonrası Dilbilim, kuramsal yaklaşımlar, tanımlar, temel kavramlar, Dilbilimin çeşitli dallarını öğretme
| Prof. Dr. Songül ASLAN |
| 1. | Dilbilimin dilbilgisine verilen bir isim olmadığının ve filolojiden farklı bir bilim dalı olduğunu öğrenme, edebiyat ile ayrılmaz bir bütün olduğunu kavrama |
| 2. | İnsan dilinin, öteki dil-dışı bildirişim sistemlerine göre daha yetkin ve etkin bir araç olduğunun, bildirişime göndermede bulunmadan dilin tanımlanmayacağının, belirti, belirtke, sembol ve ikon gibi dil-dışı gösterge sistemlerinin özel mesajları iletmeye yönelik ve dile yardımcı araçlar olduğunu öğrenme, bu dil-dışı sistemleri göstergebilimin incelediğini bilme |
| 3. | Dilbilimin zaman içindeki evrimini gösteren çalışmalarını öğrenme |
| 4. | Dilin bir iletişim aracı olduğunu öğrenme |
| 5. | Dil göstergesinin yapısını, dil göstergesi ile gönderge arasındaki bağıntınısı, ve dil göstergesinin özelliklerinin öğrenme |
| 6. | Saussure’ün Genel Dilbilim Dersleri adlı eserinde tartıştığı ikili karşıtlıklarını öğrenme (dil/söz, artzaman/eşzaman, dizimsel/dizisel, töz/biçim, sistem/değer) |
| 7. | Saussure’ün geliştirdiği kavramlar çerçevesinde yapısalcılığın ne olduğunu, nasıl kuramsallaştığını ve temel ilkelerini öğrenme |
| 1. | KIRAN Z., SENEMOĞLU, O., ÖZTOKAT, E., SEVİL, N., Introduction à la linguistique, Açıköğretim Fak. Yay., Eskişehir, 1993 |
| 2. | KIRAN, Z. EZİLER KIRAN, A., Dilbilime Giriş, , Seçkin, Ankara, 2006 |
| 3. | C.BAYLON, P.FABRE Initiation à la linguistique, , Nathan-Université, Paris, 1990 |
| 4. | SAUSSURE, F. de, Cours de Linguistique Générale, Payot, Paris,1931 (3.baskı) |
| 5. | SAUSSURE, F. de, Genel Dilbilim Dersleri, Çeviren: B.Vardar, Multilingual, 2001 |
| 6. | VARDAR, B., Dilbilim Terimleri Sözlüğü, ,Multilingual, İstanbul, 2007 |
| 7. | (EZİLER) KIRAN A., KORKUT, E. AĞILDERE S. ( Yayına Hazırlayanlar)Günümüz Dilbilim Çalışmaları, , Multilingual, İstanbul, 2003 |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 3 | 2 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 2 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 | 4 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 76 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | |
OÇ-1 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 1 |
OÇ-2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 1 | |
OÇ-3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 1 | |
OÇ-4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 1 | |
OÇ-5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 1 | |
OÇ-6 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 1 | |
OÇ-7 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | 1 | |