
| Ders Kodu | : ULU261 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 3 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 5 |
Bu ders, jeopolitiğin tarihsel gelişimini, farklı teorik yaklaşımlarını ve jeopolitik düşüncenin evrimini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Emperyalist, yayılmacı ve Soğuk Savaş dönemlerine özgü jeopolitik yaklaşımlar ile eleştirel ve feminist jeopolitik gibi çağdaş perspektifler ele alınacak; ayrıca Türkiye’de jeopolitik algının oluşumu ve dönüşümü tarihsel ve teorik çerçevede değerlendirilecektir. Ders kapsamında, jeopolitiğin küresel ve bölgesel düzeyde uluslararası ilişkiler üzerindeki etkileri incelenecektir.
Bu ders, jeopolitiğin tarihsel gelişimi ve teorik yaklaşımları üzerine odaklanmaktadır. Üç dönemli jeopolitik anlayış çerçevesinde Mackinder, Mahan gibi klasik düşünürlerin emperyalist jeopolitik anlayışları, Almanya örneğinde yayılmacı jeopolitik yaklaşımlar ve Soğuk Savaş döneminde ABD, SSCB ve Fransa'nın jeopolitik stratejileri analiz edilmektedir. Ders ayrıca Soğuk Savaş sonrası yeni dünya düzeni, Avrasya jeopolitiği, eleştirel ve feminist jeopolitik perspektifler gibi çağdaş konuları kapsamaktadır. Son bölümde Türkiye'de jeopolitik düşüncenin oluşumu ve dönüşümü tarihsel ve teorik bir çerçevede ele alınmaktadır.
| Dr. Öğr. Üyesi Soner DOĞAN |
| 1. | Öğrenciler, jeopolitik düşüncenin tarihsel gelişimini ve temel teorik yaklaşımları açıklayabilir. |
| 2. | Öğrenciler, klasik jeopolitik teoriler ile Soğuk Savaş ve sonrası jeopolitik stratejiler arasındaki farkları analiz edebilir. |
| 3. | Öğrenciler, emperyalist, yayılmacı ve eleştirel jeopolitik yaklaşımları karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. |
| 4. | Öğrenciler, Türkiye’de jeopolitik algının oluşumunu ve dönüşümünü tarihsel ve kuramsal çerçevede yorumlayabilir. |
| 5. | Öğrenciler, farklı jeopolitik yaklaşımların uluslararası ilişkiler ve küresel güç dengeleri üzerindeki etkilerini analiz edebilir. |
| 1. | Murat Yeşiltaş , Sezgi Durgun ve Pınar Bilgin (der.), Türkiye Dünyanın Neresinde? Hayali Coğrafyalar, Çarpışan Anlatılar, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 2015. |
| 2. | Tim Marshall, Coğrafya Mahkumları, İstanbul: Epsilon Yayınevi, 2018 |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 4 | 3 | 98 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 1 | 11 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 1 | 16 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 125 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 |
OÇ-2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 |
OÇ-3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 |
OÇ-4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 |
OÇ-5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 2 | 3 | 3 |