
| Ders Kodu | : ULU359 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 3 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 5 |
Bu dersin amacı, öğrencilerin Orta Doğu’nun modernleşme süreci, siyasi yapılanmaları, toplumsal dinamikleri ve bölgesel krizleri hakkında tarihsel ve analitik bir bilgi birikimi edinmelerini sağlamaktır. Ders kapsamında, modern Orta Doğu’nun ortaya çıkışı, ulusal hareketler, bölgesel çatışmalar, enerji ve su kaynaklarının stratejik önemi gibi temel meseleler ele alınacak; öğrencilerin bölgedeki gelişmeleri tarihsel bağlamı içinde değerlendirme ve eleştirel bir bakış açısıyla analiz etme becerileri geliştirilecektir.
Bu ders, Orta Doğu’nun modernleşme sürecini, iki savaş arası gelişmeleri, İsrail’in kuruluşu ve Filistin meselesini, Arap milliyetçiliğinin yükselişini, Arap-İsrail savaşlarını ve İran Devrimi’ni tarihsel bir perspektifle ele almaktadır. Soğuk Savaş sonrası dönemde ve 2000'li yıllarda Orta Doğu'da yaşanan değişimler, Arap Baharı'nın etkileri, İsrail’in güvenlik politikaları, bölgedeki din, enerji ve su meseleleri ders kapsamında incelenmektedir. Öğrenciler, bu çerçevede bölgedeki siyasi, toplumsal ve ekonomik gelişmeleri analitik bir yaklaşımla değerlendirme yetkinliği kazanacaklardır.
| Arş. Gör. Emre KURT |
| 1. | Öğrenciler, Orta Doğu’nun modernleşme sürecini, siyasi yapısını ve toplumsal dönüşümünü tarihsel bağlam içinde açıklayabileceklerdir. |
| 2. | Öğrenciler, Orta Doğu’daki ulusal hareketleri, devlet oluşum süreçlerini ve bölgesel çatışmaları analiz edebileceklerdir. |
| 3. | Öğrenciler, İsrail-Filistin meselesi ve Arap-İsrail savaşları gibi temel krizleri tarihsel gelişim süreci içerisinde değerlendirebileceklerdir. |
| 4. | Öğrenciler, enerji, su kaynakları ve dini yapıların Orta Doğu’daki stratejik önemini politik bağlamda yorumlayabileceklerdir. |
| 5. | Öğrenciler, Orta Doğu’daki güncel gelişmeleri tarihsel perspektifle ilişkilendirerek eleştirel ve analitik bir yaklaşımla değerlendirebileceklerdir. |
| 1. | Türel Yılmaz, Uluslararası Politikada Ortadoğu, Ankara: Barış Platin, 2009. |
| 2. | Bernard Lewis, Ortadoğu, Selen Y. Kölay (çev.), İstanbul: Arkadaş, 2017. |
| 3. | William Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, Mehmet Harmancı (çev.), İstanbul: Agora Kitaplığı, 2008. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %30 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %40 |
| Rapor | 1 | %30 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 4 | 3 | 98 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 1 | 11 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 1 | 16 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 125 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 |
OÇ-2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 2 | 5 | 2 | 3 | 3 |
OÇ-3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 2 | 5 | 2 | 3 | 3 |
OÇ-4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 4 | 2 | 4 | 1 | 5 | 2 |
OÇ-5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 |