
| Ders Kodu | : REH331 |
| Ders Türü | : Bölüm Seçmeli |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 2 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 3 |
E. Panofsky'nin önerdiği ikonografik çözümleme metodunun tanımı; Bizans ve Avrupa resim örnekleri eşliğinde temel kaynakların değerlendirilmesi; Avrupa Resim sanatının temel aldığı Tevrat ve İncil konularının ikonografik yöntemle çözümlenmesi; Tevrat'daki Adem, İbrahim ve Musa Peygamberin yaşam öyküleri; İncil'deki Meryem, Vaftizci Yahya ve İsa peygamberin yaşam öyküleri; Bu öykülerin resim örnekleri ile incelenmesi. Doğu ve İslam mitolojisi. Türk-İslam İkonografisinin eşsiz örneklerine değinilecektir. Bu konular işlenirken diğer dünya mitosları ile benzer yönlere vurgu yapılacaktır.
Bu ders kapsamında, E. Panofsky'nin önerdiği ikonografik çözümleme metodunun tanımı; Bizans ve Avrupa resim örnekleri eşliğinde temel kaynakların değerlendirilmesi yapılacaktır. Avrupa Resim sanatının temel aldığı Tevrat ve İncil konularının ikonografik yöntemle çözümlenmesine değinilecektir.
| Prof. Dr. Gül ERBAY ASLITÜRK |
| 1. | İkonografi ve çözümleme metodunu kavrar. |
| 2. | Yunan mitolojisindeki ikonografik öğeleri bilir. |
| 3. | Tevrattaki ikonografik öğeleri bilir. |
| 4. | İncildeki ikonografik öğeleri bilir. |
| 5. | Orta Asya’dan Anadolu’ya taşınan ikonografik öğeleri tanır. |
| 6. | Doğu ve İslam kültürünün ikonografik öğelerini tanır. |
| 1. | Uşkun Tükel, Resmin Dili: İkonografiden Göstergebilime, İst 2005. |
| 2. | Bedrettin Cömert, Mitoloji ve İkonografi, Ank. 2010. |
| 3. | Emel Esin, Orta Asya’dan Osmanlıya İkonografik Motifler, İst 2004. |
| 4. | Mellink, Machteld J. - Edith Porada - Tahsin Ozguç, Aspects of Art and Iconography: Anatolia and Its Neighbors. Sutudies in Honor of Nimet Ozguc, Ank 1993. |
| 5. | Bernard O’cane, The Iconography of Islamic Art: Studies in Honour of Robert Hillenbrand, 2008. |
| 6. | Philip Sherrard, Constantinople : Iconography of A Sacred City, London 1956. |
| 7. | Şinasi Başeğmez, İcons, İst 1989. |
| 8. | Ewa Balicka – Witakowska, İkonalar: Makaleler, İSt 2005. |
| 9. | Nilay Yılmaz, Ayasofya Müzesi'ndeki İkonalar Kataloğu. Vol 1-2, Ank 1993. |
| 10. | Tayfun Akkaya, Ortodoks İkonaları Genel bir bakış, İst 2000. |
| 11. | Barut, Ferda (2012). “Teoloji, Liturji ve İkonografi İlişkisi Bağlamında Bizans Manastırları”, Arkeoloji ve Sanat, S:141, S.111-120. |
| 12. | Bilici, Z. Kenan, (1993). “Cizre Ulu Camisi Kapı Tokmaklarının İkonografik ve Kronolojik Değeri Üzerine Bir Etüt”, Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar (Güner İnal’a Armağan), 1993, s. 73-86 |
| 13. | Çağlıtütüncigil, Ersel, (2013). “ Türk Süsleme Sanatında Nar: “Form, Köken Ve İkonografik Anlamı”, TÜBAR-XXXIII, 61-92. |
| 14. | Çakmakoğlu Kuru, Alev (2017). “Anıtkabir’deki Renkli Taş Süslemeler -İkonografik Bir Yaklaşım”, STD, XXVI, s: 69 – 93. |
| 15. | Çaycı, Ahmet (2002). Anadolu Selçuklu Sanatında Gezegen ve Burç Tasvirleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. |
| 16. | Çaycı, Ahmet (2006). “Asya’dan Anadolu’ya Uzanan Serüven: Çark-ı Felek ve Ejder Birlikteliğinin Nadir Bir Konya Örneği”, Sanatta Anadolu Asya İlişkileri, Prof. Dr. Beyhan Karamağaralı’ya Armağan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 129-136. |
| 17. | Çaycı, Ahmet (2016). “Zaman ve Sanat Bağlamında Çarkıfelek Motifi”, Uluslararası İslâm Medeniyetinde Zaman Sempozyumu Bildirileri C.II, İstanbul, 299-306 |
| 18. | Doğan Şaman, Nermin (2001). “Oklu Çakır/Oklu Çark/Gök Çığrısı: Selçuklu Süslemesinde Bir Motif”, I. Uluslararası Selçuklu Medeniyetleri Kongresi Bildirileri Kitabı I, Konya: Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araştırmaları Merkezi Yayınları, 243-249. |
| 19. | Ferguson, G. (1954). Signs and Symbols in Christian Art, Oxford University Press. |
| 20. | Mercangöz, Zeynep (1993). 'Ortaçağ Hristiyan Tasvirlerinde Meryem’in Mavi Giysisi Üzerine', Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar, Güner İnal’a Armağan, Ankara, 325-338. |
| 21. | Tezcan Kaya, Gülsen (2016). “Türk İslam Tasvir Sanatında Şeytan Suretlerinin İkonografik Çözümlemesi”, XX. Uluslararası Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları Ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri (02-05 Kasım 2016), s: 369-387. |
| 22. | Tükel Uşun, Arsal, Serap Y., (2014), Sözden İmgeye Batı Sanatında İkonografi. |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 1 | 9 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 1 | 9 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 74 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | PÇ-16 | |
OÇ-1 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |
OÇ-2 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |
OÇ-3 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |
OÇ-4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |
OÇ-5 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |
OÇ-6 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |