
| Ders Kodu | : AI101 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Yok |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 4 |
| Uyg. | : 0 |
| Kredi | : 4 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 4 |
Öğrencileri, Türk modernleşme süreci hakkında bilgilendirmek ve bu doğrultuda şekillenen Atatürk İlke ve İnkılâpları doğrultusunda bilinçlendirerek, başta Atatürk olmak üzere Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda rol oynayan kişileri ve mücadelelerini, Türk Kurtuluş Savaşının hangi şartlarda kazanıldığını, bağımsızlık ve egemenlik mücadelesini nasıl zaferle sonuçlandığını anlatmak ve Türkiye Cumhuriyetinin temel felsefesini anlamak ve böylece insan haklarına ve toplumsal değerlere saygılı bireyleri topluma kazandırmak. Temelde Modern Türkiye'nin doğuşu ve gelişiminin öğretilmesini esas alan dersin amacı: Atatürkçü Düşünce Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi hakkında ve Türkiye ile Atatürkçü Düşünce Sistemi'nin uygulamalarına yönelik tehditler konusunda doğru bilgiler vermek; Türk gençliğini ülkesi, milleti ve devletiyle bölünmez bir bütünlük içinde Atatürkçü Düşünce Sistemi doğrultusunda yetiştirmek, güçlendirmek ve milli hedefler etrafında birleştirmek; akılcı, çağdaş, onurlu, çalışkan, yurt ve millet sevgisiyle dolu, hoşgörü ve insancıl fikirlerden oluşan bir kişiliğe sahip bireyler yetiştirmektir. Yirminci Yüzyılın gelişmeleri doğrultusunda üniversite öğrencilerine Türkiye’nin yakın tarihini öğreterek geçmişle doğru bilgiler ışığında bağ kurmasını sağlamak. Türk Gençliğine milli ve çağdaş değerlerimizin nesilden nesle aktarma sorumluluğunu vererek Cumhuriyetimizi ve kazanımlarının taşıyıcısı olduklarını benimsetmektir
Bu derste Atatürk İlke ve İnkılapları Tarihi dersinin amacı ve inkılap kavramı, Osmanlı Devleti'ni kurtarma çabaları, fikir akımları, Osmanlı Devleti’nin yıkılışını ve Türk inkılabını hazırlayan sebeplere toplu bakış, Osmanlı Devleti'nin parçalanması, I. Dünya Savaşı ve Cepheler, Mondros Ateşkes Antlaşması, işgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal Paşa'nın tepkisi, Mustafa Kemal Paşa'nın Samsun'a çıkışı, kongreler yoluyla teşkilatlanma, Kuvayı Milliye ve Misak-ı Milli. T.B.M.M.'nin açılması ve İstiklal Savaşı'nın yönetimini ele alması, Sakarya Savaşına kadar Milli Mücadele, Sakarya Savaşı ve Büyük Taarruz, eğitim ve kültür alanında Millî Mücadele, sosyal ve iktisadi alanda Millî Mücadele ve Mudanya'dan Lozan'a kadarki süreç işlenecektir.
| Öğr. Gör. Banu BERBER BABALIK |
| Öğr. Gör. Coşkun TÜRKAN |
| Öğr. Gör. Çiğdem BUDAK |
| Öğr. Gör. Derya GENÇ ACAR |
| Öğr. Gör. Derya GÜRTAŞ DÜNDAR |
| Öğr. Gör. Dilek AKALIN |
| Öğr. Gör. Fatma TOMBAK |
| Öğr. Gör. Gülten SAVRAN |
| Öğr. Gör. Merve Tuba ERDEN |
| Öğr. Gör. Mesude ÖZDİLLİ |
| Öğr. Gör. Mutlu ADAK |
| Öğr. Gör. Seda SARIKAYA SARİDEMİR |
| 1. | İnkılâp Tarihi ile ilgili kavramları bilmek. |
| 2. | Türk İnkılâbının doğru bir şekilde anlaşılmasını sağlamak |
| 3. | Güncel konuları tarihi bilgiler ışığında değerlendirme birikimini sağlamak. |
| 4. | Türk modernleşmesinin dinamiklerini kavramak. |
| 5. | Ulusal değerlerle evrensel değerlerin sentezini yapabilme yetisi kazandırmak. |
| 6. | Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluş felsefesini kavrayabilmek. |
| 1. | Atatürk, Mustafa Kemal, Nutuk, Devlet Basımevi, İstanbul 1938. |
| 2. | Borak, Sadi, Atatürk'ün Resmi Yayınlara Girmemiş Söylev, Demeç ve Yazışmaları, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1997. |
| 3. | Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, I-III, (Der. Nimet Arsan), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 1997. |
| 4. | Atatürk’ün Tamim, Telgraf ve Beyannameleri IV (Açıklamalı Dizin İle), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 2006. |
| 5. | Andrew Mango, Atatürk-Modern Türkiye’nin Kurucusu, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2002. |
| 6. | Berkes, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, (Haz. Ahmet Kuyaş), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2012. |
| 7. | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Çev. Metin Kıratlı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2004. |
| 8. | Berkes, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2012. |
| 9. | Mardin, Şerif, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri, 1895-1905, III. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul 1989. |
| 10. | Mardin, Şerif, Türk Modernleşmesi, İletişim Yayınları, İstanbul 1991. |
| 11. | Ahmad, Feroz, Modern Türkiye’nin Oluşumu, Kaynak Yayınları, İstanbul 2012. |
| 12. | Timur, Taner, Türk Devrimi ve Sonrası, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara 2018. |
| 13. | Tanör, Bülent, Kurtuluş Kuruluş, Cumhuriyet Kitapları, İstanbul 2010. |
| 14. | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, Çev. Yasemin Saner, İletişim Yayınları, İstanbul, 2001. |
| 15. | M. Şükrü Hanioğlu, Atatürk, Entelektüel Biyografi, Bağlam Yayınları, İstanbul, 20023. |
| 16. | Âfetinan, A. Medenî Bilgiler ve M. Kemal Atatürk’ün El Yazıları, 2. Baskı, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1988. |
| 17. | Goloğlu, Mahmut, Milli Mücadele Tarihi V 1923 Türkiye Cumhuriyeti, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2011. |
| 18. | Turan, Şerafettin, Atatürk’ün Düşünce Yapısını Etkileyen Olaylar, Düşünürler, Kitaplar, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1982. |
| 19. | Alpkaya, Faruk, Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluşu (1923-1924), İletişim Yayınevi, İstanbul, 1998. |
| 20. | Tanör, Bülent, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri (1789-1980), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1998. |
| 21. | Türkiye Tarihi 4, Çağdaş Türkiye (1908-1980), Yay. Yön. Sina Akşin, Cem Yayınevi, İstanbul, 1995. |
| 22. | Türkiye’nin 1950’li Yılları, Der. Mete Kaan Kaynar, İletişim Yayınları, İstanbul, 2019. |
| 23. | Türkiye’nin 1960’lı Yılları, Der. Mete Kaan Kaynar, İletişim Yayınları, İstanbul, 2017. |
| 24. | İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Hil Yayınları, İstanbul, 1995. |
| 25. | Turan, Şerafettin, Türk Devrim Tarihi 1-5, Bilgi Yayınları, İstanbul 2019 |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %100 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Bireysel Çalışma | 28 | 3 | 0 | 84 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 2 | 16 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 100 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | |
OÇ-1 | |||||||||||||||
OÇ-2 | |||||||||||||||
OÇ-3 | 2 | ||||||||||||||
OÇ-4 | |||||||||||||||
OÇ-5 | |||||||||||||||
OÇ-6 | |||||||||||||||