
| Ders Kodu | : YBS301 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : Türkçe |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 1 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 6 |
Bu ders birçok farklı matematiksel model örneği sunarak yöneylem araştırmasının uygulama alanları konusunda bilgi vermektedir. Ayrıca gerçek hayat problemleri de dahil olmak üzere oluşturulan her bir matematiksel modelin CPLEX optimizasyon programında kodlanması, çözülmesi ve analiz edilmesi aşamalarını içermektedir.
Yöneylem araştırması, gerçek hayat problemlerinin matematiksel modellerle ifade edilmesini ve sayısal yöntemlerle en iyi çözümün bulunmasını içerir. Diğer bir deyişle yöneylem araştırmasında problem tanımlanır, modellenir ve bir çözücü aracılığıyla çözülerek sonuçlar analiz edilir. Yöneylem araştırması bünyesinde problemin tanımlanması ve modellenmesi kullanıcıya ait iken çözüm ve analiz aşaması, geliştirilen yazılımlar sayesinde büyük boyutlu problemlerde bile rahatlıkla yapılabilmektedir. Bu sebeple aslında zorlanılan temel iki nokta, tanımlanan problemler için doğru matematiksel modelin kurulması ve kurulan modelin kullanılacak yazılıma aktarılarak çözdürülmesidir. Çünkü bir gerçek hayat problemi, doğru modellenmediği sürece anlamlı sonuçlara ulaşmak mümkün değildir. Bu ders, temelde bu iki eksiği giderebilmek için tanımlanmıştır. Modelleme belli kuralları olan bir kavram olmayıp farklı örneklerle elde edilecek tecrübelerle edinilebilecek bir beceridir. O yüzden bu derste, çok sayıda farklı problem örneği ve karşılık gelen matematiksel modellere yer verilecektir. Ayrıca gerçek hayatta karşılaşılan problem hakkında bilgi verilerek bu problemlerin çözümü için deterministik modeller geliştirilecektir. Her model günümüzde yaygın olarak kullanılan hem ticari hem de açık kaynak kodlu çözücüler arasında daha iyi performans gösteren ve kullanıcı ara yüzü çok daha anlaşılabilir olan CPLEX optimizasyon programı ile kodlanacak ve elde edilen optimum çözümler analiz edilecektir. Böylece öğrencilerin hem matematiksel model kurma hem de CPLEX kullanma becerilerini geliştirebilmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca ders kapsamında çok sayıda farklı matematiksel model kurulması ile öğrencilerin kendilerinin de modelleme problemi geliştirmeleri, modelleme uygulamaları tasarlamaları sağlanabilecektir.
| Doç. Dr. Pınar Zarif TAN |
| 1. | Gerçek hayatta karşılaşabilecekleri problemleri bir optimizasyon problemi şeklinde tanımlayabilir. |
| 2. | Üretim ve hizmet sektöründe yer alan birçok gerçek hayat probleminin matematiksel model şeklinde ifade edebilir. |
| 3. | Optimizasyon kavramının uygulama alanlarını tanır. |
| 4. | Optimizasyon yazılımlarını tanır ve matematiksel modelleri kodlayabilir. |
| 5. | Geliştirdiği matematiksel modelleri bir çözücüde kodlar, çözer ve sonuçları analiz eder. |
| 1. | Winston, Wayne L., 2003, ISBN: 9780534380588, 4. Baskı. |
| 2. | Tapkan, Pınar Zarif, 2022, ISBN: 9786254338755, 2. Baskı |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %40 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %60 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 13 | 2 | 3 | 65 |
| Ödev | 13 | 2 | 0 | 26 |
| Bireysel Çalışma | 13 | 2 | 0 | 26 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 1 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 9 | 1 | 10 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 12 | 1 | 13 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 150 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | |
OÇ-1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 | 1 | 4 | 3 | 2 |
OÇ-2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 4 | 3 | 2 |
OÇ-3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 | 1 | 4 | 3 | 2 |
OÇ-4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 1 | 3 | 1 | 4 | 3 | 2 |
OÇ-5 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 4 | 3 | 2 |