
| Ders Kodu | : CSE309 |
| Ders Türü | : Zorunlu |
| Ders Grubu | : Lisans |
| Eğitim Dili | : İngilizce |
| Staj Durumu | : Yok |
| Teori | : 2 |
| Uyg. | : 2 |
| Kredi | : 3 |
| Laboratuvar | : 0 |
| AKTS | : 6 |
Dersin Amacı: Bu derste, günümüz yüksek performans bilgisayarlarında kullanılan temel kavram ve tekniklerin RISC mimarileri açısından tanıtılması hedeflenmektedir. Mikroişlemci teknolojisinin avantajları, fiziksel sınırları ve gelecek nesillere aktarılabilecek temel özellikleri incelenecektir. Öğrencilerin, günümüz mimarilerinin temel yapılarını anlayarak, gelecek mimariler için sağlam bir temel bilgi altyapısını oluşturmaları amaçlanmaktadır.
Paralelleştirmeye yönelik performans yönelimli yaklaşımlar kapsanmaktadır. Performans yönelimli yaklaşımların yanı sıra, yaygın kullanılan süpersayıl mimariler ve ayrıca boruhatlaması, dinamik komut çizelgelemesi, derleyici tabanlı çizelgeleme, dallanma öngörüsü, kurgusal yürütüm ve yazılımsal boruhattı da incelenecektir. Bellek sıradüzeni tanıtılmakta ve sistem performansına etkileri incelenmektedir. Güncel yonga çoklu işlemcileri ve önbellek sıradüzenlerinin temel özellikleri de açıklanmaktadır. Donanım, derleyici ve işletim sistemlerinin bağlantıları ve etkilşimleri ve bunun genel performansa etkileri de dersin kapsamı içerisindedir.
| Dr. Öğr. Üyesi Gülben AVŞAR |
| 1. | Mikroişlemci temellerinin açıklanması. |
| 2. | Bellek sıradüzeninin öneminin ve system performansına genel etkilerinin kavranması. |
| 3. | Değişik düzeylerde (komut düzeyi, görev düzeyi ve program düzeyi) paralelleştirmenin anlaşılıp, uygulanması. |
| 4. | RISC ve CISC mimarileri arasındaki farkların ve artı/eksilerinin farkına varılması. |
| 5. | En iyi performansı elde edebilmek için donanım ve yazılım tekniklerinin birlikte kullanılmalarının gerekliliğinin anlaşılması. |
| 6. | Günümüz yonga çoklu işlemciler üzerindeki yazılımsal istemlerin baskısının anlaşılması ve eleştirel olarak incelenebilmesi. |
| 7. | Silikon tabanlı işlemcilerin gelecekleri hakkında öngörüde bulunabilmek. |
| 8. | Donanım, derleyici ve işletim sistemi arasındaki ilişkilerin anlaşılarak, en iyi performansı elde etmek için bun üçlünün birlikte çalışması gerekliliğinin anlaşılması. |
| 1. | Computer Organization and Architecture, Designing for Performance, by William Stallings, 10th Global Edition, Pearson, 2016 |
| 2. | Essentials of Computer Architecture, by Douglas E. Comer, 2nd Edition, Taylor & Francis, 2017 |
| 3. | Computer Organization and Design, The Hardware/Software Interface, by David Patterson and John Hennessy, 4th Edition, Morgan Kaufmann Publishers, 2011. |
| 4. | A practical Introduction to Computer Architecture by D. Page, Springer-Verlag London Limited, 2009. |
| 5. | Ders notları |
| Değerlendirme Türü | Adet | Yüzde |
|---|---|---|
| Ara Sınav (Vize) | 1 | %15 |
| Dönem Sonu Sınavı (Final) | 1 | %40 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 4 | %20 |
| Ödev | 5 | %10 |
| Dönem Ödevi | 1 | %15 |
| Etkinlik | Sayısı | Ön Hazırlık | Süre | Toplam Iş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|---|
| Kuramsal Ders | 14 | 1 | 2 | 42 |
| Uygulamalı Ders | 14 | 0 | 2 | 35 |
| Ödev | 5 | 2 | 0 | 10 |
| Dönem Ödevi | 1 | 20 | 11 | 31 |
| Kısa Sınav | 4 | 0 | 0 | 4 |
| Ara Sınav | 1 | 9 | 2 | 11 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 2 | 17 |
| TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat) | 150 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | |
OÇ-1 | 1 | 2 | 5 | 4 | 5 | ||||||
OÇ-2 | 1 | 2 | 5 | 4 | 5 | ||||||
OÇ-3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | ||||||
OÇ-4 | 2 | 3 | 4 | 5 | 4 | ||||||
OÇ-5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | ||||||
OÇ-6 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | ||||||
OÇ-7 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | ||||||
OÇ-8 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | ||||||