Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Davranış Yönetimi ve Problemleri
Ders Kodu: CGB417
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 2
Amaç

Öğrencilerin çocukluk dönemine özgü davranış problemlerini tanıması, davranış problemlerinin doğasını anlaması ve etkili değerlendirme ve müdahale stratejilerini öğrenmesini sağlamak

Özet İçerik

Davranış yönetiminde kuramsal yaklaşımlar, (davranışın tanımı, davranış düzenleme, davranış yönetiminin tarihi, davranışın ortaya çıkmasına yönelik kuramlar: klasik koşullanma, edimsel koşullanma, sosyal bilişsel öğrenme, psikodinamik kuram, biyolekolojik kuram, insancıl kuram), çocuklarda davranış problemleri, olası nedenleri ve konuyla ilgili araştırmalar ( davranış probleminin işlevi, davranış öncesi uyaranlar, davranış sonrası uyaranlar, özel gereksinimli çocuklarda karşılaşılan davranış problemleri, ilgili araştırmalar), davranışın tanımlanması ve değerlendirilmesi (davranış ile ilgili kayıt tutma, gözlem yapma, verilerin değerlendirilmesi), davranışsal müdahale (problem davranışların tanımı ve ölçütleri, problem davranışa neden olan faktörler, davranışsal müdahale planı hazırlama, davranış değiştirme stratejileri), olumlu davranış geliştirme, davranış yönetimi uygulamalarında etik ilkeler

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Salim KAYA
Öğrenme Çıktıları
1.Davranışa ilişkin temel tanımları bilir
2.Davranış problemlerine ilişkin temel tanımları açıklar
3.Etkili değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını bilir ve uygular
4.Çocuklar ve anne babaları için etkili davranış müdahale planı geliştirir
5.Dünyada uygulanan müdahale programlarını açıklar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Özyürek, M. (2004). Sınıfta Davranış Değiştirme: Uygulamalı Davranış Analizi. Kök Yayıncılık: Ankara.
2.Austin, V.L., Sciarra, D.T. (2012). Çocuk ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar. Ankara: Nobel
3.Kauffman, J.M. & Landrum, T.J. (2015). Duygusal ve Davranışsal Bozukluğu Olan Çocukların ve Gençlerin Özellikleri (Olgular ilaveli). Sema Kaner (Çev. Ed.). Ankara: Nobel
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
Davranış ve davranış problemlerine ilişkin temel kavramlar
2. Hafta - Teorik
Davranış ve nedenlerine ilişkin farklı açıklamalar
3. Hafta - Teorik
Çocukluk döneminde görülen davranış problemlerinin klinik niteliği
4. Hafta - Teorik
Davranışın değerlendirilmesi - ,Formal yöntemler
5. Hafta - Teorik
Davranışın değerlendirilmesi - ,Formal yöntemler
6. Hafta - Teorik
Davranışın değerlendirilmesi ? İnformal yöntemler
7. Hafta - Teorik
Davranışın değerlendirilmesi ? İnformal yöntemler
8. Hafta - Teorik
Davranışın değerlendirilmesi ? İnformal yöntemler (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Müdahale- Pekiştireç kullanımı ve etkileri
10. Hafta - Teorik
Müdahale- Pekiştireç kullanımı ve etkileri I
11. Hafta - Teorik
İpuçları ve yardım tekniklerinin kullanımı
12. Hafta - Teorik
İşlevsel değerlendirme yöntemleri
13. Hafta - Teorik
Çocuklar ve anne babaları için etkili davranış müdahale planı geliştirme
14. Hafta - Teorik
Sunumlar
15. Hafta - Dönem Sonu Sınavı (Final)
Final sınavı
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders141242
Ara Sınav1314
Dönem Sonu Sınavı1516
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)52
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
OÇ-2
2
3
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
OÇ-3
2
2
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
OÇ-4
4
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
OÇ-5
3
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026