Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
Konuşma ve Dil Bozuklukları
Ders Kodu: CGB419
Ders Türü: Zorunlu
Ders Grubu: Lisans
Eğitim Dili: Türkçe
Staj Durumu: Yok
Teori: 2
Uyg.: 0
Kredi: 2
Laboratuvar: 0
AKTS: 2
Amaç

Dil ve konuşma bozukluklarının özelliklerinin öğretilmesi

Özet İçerik

Dil ve konuşma bozukluklarında temel kavramlar ve çocuklarda gelişimi-iletişim dil ve konuşma bozukluklarının genel olarak değerlendirilmesi, Dil ve konuşma bozuklukları arasındaki farklılıklar, Gelişimsel dil bozukluklarının açıklanması.

Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Ayhan BULUT
Öğrenme Çıktıları
1.Öğrenciler dil bozuklukları ve konuşma bozuklukları arasındaki temel farklılıkları öğrenirler.
2.Öğrenciler dil ve konuşma bozuklukları dersinde geçen “Alıcı dil-İfade edici dil -Gecikmiş dil-Aşırı kurallaştırma-Eksik kurallaştırma” ve çocuklarda 0-6 yaş aralığındaki kritik dönemlerde dil gelişiminde yaşanan değişimlerin farkında olurlar.
3.Öğrenciler dil bozukluklarının neler olduğunu konuşma bozukluklarının neler olduğunu öğrenirler.
4.Öğrenciler otizmli,zihinsel yetersizliği,işitme yetersizliği ve öğrenme güçlüğü yaşayan çocukların yaşadığı dil ve konuşma bozukluklarını öğrenirler.
5.Öğrenciler gelişimsel dil bozukluğunu ve dil öğrenme kuramlarını öğrenirler.
6.Öğrenciler iki dilli ve çok dilli öğrencilerde yaşanabilecek dil ve konuşma bozuklukları ile akıcılık bozukluklarını öğrenirler
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1.Evrim,G ve Şaziye Seçkin Yılmaz (2021). Dil ve konuşma Bozukluğu-Eğiten Kitap.Ankara.
2.Özlem.D. (2023). Dil ve Konuşma Bozuklukları. Pegem Akademi.Ankara.
3.Turan, F. (2012). İletişim, Dil ve Konuşma Bozuklukları Olan Çocuklar. Metin, E.N. (Ed.). Özel Gereksinimli Çocuklar. Ankara: Maya Akademi. .
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
1. Hafta - Teorik
İletişim dil ve konuşma kavramlarının tanımlanması ve çocuklarda gelişimi
2. Hafta - Teorik
Dil ve konuşma bozuklukları arasındaki farklılıkların açıklanması
3. Hafta - Teorik
Gelişimsel dil bozukluklarının açıklanması
4. Hafta - Teorik
İki dilli ve çok dilli çocuklarda gelişimsel dil bozuklukları
5. Hafta - Teorik
Otizme bağlı dil ve konuşma bozuklukları
6. Hafta - Teorik
Zihinsel yetersizliğe bağlı dil ve konuşma bozuklukları
7. Hafta - Teorik
İşitme yetersizliğine bağlı dil ve konuşma bozuklukları
8. Hafta - Teorik
Dil öğrenme kuramları ve özellikleri (Ara sınav)
9. Hafta - Teorik
Öğrenme güçlüklerinde görülen dil ve konuşma bozuklukları
10. Hafta - Teorik
Konuşma sesi bozuklukları
11. Hafta - Teorik
Akıcılık Bozuklukları (Kekemelik)
12. Hafta - Teorik
Akıcılık Bozuklukları (Hızlı ve bozuk konuşma)
13. Hafta - Teorik
Motor Konuşma Bozuklukları (Serebral Palsi- Gelişimsel Apraksi-Dizartri)
14. Hafta - Teorik
Değerlendirme Yaklaşımları ve dil değerlendirme araçları
15. Hafta - Dönem Sonu Sınavı (Final)
Final sınavı
Değerlendirme
Değerlendirme TürüAdetYüzde
Ara Sınav (Vize)1%40
Dönem Sonu Sınavı (Final)1%60
İş Yükü Hesaplaması
EtkinlikSayısıÖn HazırlıkSüreToplam Iş Yükü (Saat)
Kuramsal Ders141242
Ödev1314
Ara Sınav1112
Dönem Sonu Sınavı1415
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Saat)53
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
PÇ-11
PÇ-12
PÇ-13
OÇ-1
3
4
3
3
3
3
3
3
3
5
2
4
4
OÇ-2
3
3
3
3
3
3
5
5
4
4
4
4
4
OÇ-3
3
4
5
4
4
4
4
4
4
4
4
5
4
OÇ-4
3
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
3
OÇ-5
3
3
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
OÇ-6
4
5
4
5
5
5
5
4
4
4
4
4
4
Adnan Menderes Üniversitesi - Bilgi Paketi / Ders Kataloğu
2026